Aktualności
Przejazd push-pulli przez tunel średnicowy
2008.08.13 00:00 , aktualizacja: 2012.06.05 14:59
Autor: Marta Milewska, Rzecznik Prasowy, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego; Donata Nowakowska, Rzecznik Prasowy, Koleje Mazowieckie, Wprowadzenie: MRyszkowski
12 sierpnia br. podczas briefingu prasowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego przedstawione zostało stanowisko Kolei Mazowieckich oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego w sprawie sygnalizowanych problemów z przejazdem wagonów typu push-pull przez tunel średnicowy w Warszawie. Zakupione pociągi spełniają międzynarodowe wymogi i posiadają uniwersalne w Europie parametry. Analogicznie – uniwersalne dla całej Europy parametry powinny spełniać tunele kolejowe.
11 sztuk piętrowych pociągów zakupionych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego dla Kolei Mazowieckich to jedne z najnowocześniejszych tego typu składów jeżdżących po torach całej Europy. Według naszej wiedzy tunel średnicowy wchodzi w skład korytarza interoperacyjnego i jego remont był częściowo finansowany ze środków Unii Europejskiej. Zastanawiające jest więc, że wykonano generalny remont tunelu, który nie odpowiada unijnym parametrom skrajni. Nasuwa się też pytanie, kto dopuścił go do użytkowania, jeśli nie spełnia on stosownych wymagań.
– Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Koleje Mazowieckie robią wszystko, żeby w standardach taboru kolejowego i obsługi pasażerów dorównać Europie. Byłoby dobrze, żeby inne instytucje również podążały tym torem – podkreślił Piotr Szprendałowicz, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Modernizacje powinny służyć poprawie parametrów technicznych i powodować większą uniwersalność, a nie pogarszać istniejący stan infrastruktury. W tym przypadku można sobie zadać pytanie, o sens i jakość remontów linii kolejowych.
– Tabor zakupiony przez Samorząd Województwa Mazowieckiego spełnia europejskie standardy kolejowe. To dokładnie takie same pociągi, jakie jeżdżą w całej Europie czy choćby w Izraelu. Poza tym zakupione push-pulle nie różnią się znacząco od wagonów piętrowych, np. Bhp, które jeździły tym tunelem przed remontem – powiedział Czesław Sulima, Członek Zarządu Kolei Mazowieckich.
W marcu br. Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” wystąpiła do PKP PLK SA z pisemnym zapytaniem, czy na sieci kolejowej występują miejsca, w których eksploatacja wagonów piętrowych nie może się odbywać. Do dziś Koleje Mazowieckie nie otrzymały w tej sprawie odpowiedzi. Nie otrzymały również podczas trwania remontu tunelu informacji, że wcześniejszy – bezproblemowy przejazd przez tunel, po jego remoncie będzie niemożliwy dla pociągów piętrowych.
Do tej pory Koleje Mazowieckie otrzymywały jedynie nieoficjalne informacje na temat zaistniałej sytuacji. Na spotkaniu dotyczącym zamknięć torowych w dniu 31 lipca 2008 r. pomiędzy Zarządem PLK SA a przedstawicielami przewoźników, poinformowano nieoficjalnie KM, że kursowanie tego typu wagonów podmiejskim tunelem średnicowym najprawdopodobniej nie będzie możliwe, z uwagi na jego parametry. Jednocześnie nie podano konkretnych przeciwwskazań.
Po otrzymaniu takiej informacji do PKP PLK SA zostało skierowane pismo z prośbą o oficjalne stanowisko. Dotychczas Koleje Mazowieckie nie otrzymały na nie odpowiedzi, pomimo że w skierowanym piśmie była wyraźna prośba, by sprawę tę potraktować jako bardzo ważną i pilną.
Niezależnie od rozwoju sytuacji zakupione pociągi będą od 1 września br. realizowały połączenia z Warszawy do byłych miast wojewódzkich znajdujących się obecnie w obrębie województwa mazowieckiego.
Liczba wyświetleń: 1264
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.