Aktualności
Nowy rozdział w funkcjonowaniu KM i WKD
2009.05.22 00:00 , aktualizacja: 2012.05.29 09:54
Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
Koleje Mazowieckie i Warszawską Kolej Dojazdową czekają duże zmiany. Zarząd Województwa Mazowieckiego podpisał z nimi umowy ramowe na 15 najbliższych lat, w ramach których zobowiązał się przekazać spółkom na ich działalność blisko 3 mld zł. Wzmocni to wiarygodność finansową spółek wobec banków i stworzy możliwość nowych zakupów taboru.
Umowa z KM będzie obowiązywać od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego wyniesie 2,1 mld zł.
Umowa z WKD będzie obowiązywać od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego wyniesie 677,7 mln zł. Łączne nakłady finansowe na realizację zadań w latach 2009-2015 (bez zakupów nowego taboru kolejowego) wynoszą 120,5 mln zł.
W obu przypadkach dokładna wysokość dotacji będzie określana corocznie w umowach rocznych.
Dotychczasowa trzyletnia umowa ramowa ograniczała możliwość samodzielnego ubiegania się przez spółki o kredyty na zakup nowych pociągów. Wydłużenie umowy do 15 lat wzmocni wiarygodność finansową KM i WKD, czyniąc z nich przed bankami partnerów godnych zaufania. Umowa ramowa, traktowana przez banki jako zabezpieczenie, jest niezbędna do otrzymania wsparcia finansowego z instytucji finansowych takich jak EBI czy banki komercyjne.
W umowach ramowych z KM i WKD samorząd zobowiązał się m.in. do: finansowania ponoszonych przez spółki nakładów inwestycyjnych niezbędnych dla świadczenia usług oraz pokrycia kosztów finansowania zaciągnięcia przez spółkę kredytów, pożyczek, leasingu lub innych umów na sfinansowanie inwestycji niezbędnych do wykonywania służby publicznej.
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że podpisane przez samorząd województwa umowy to przede wszystkim szansa dla spółek na nowe zakupy. W perspektywie kilku najbliższych lat zaowocuje to znaczącą poprawą stanu taboru, a to z kolei przełoży się na wyższy komfort dla pasażerów i co bardzo ważne – na rozszerzenie oferty przewozowej w aglomeracji warszawskiej i całym województwie.
Jak powiedział Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz podjęta została decyzja o uruchomieniu zawieszonego na początku lat 90. połączenia pomiędzy Górą Kalwarią a Warszawą. Jest to jednak uwarunkowane przygotowaniem do końca maja niezbędnej infrastruktury przez samorząd Góry Kalwarii. Trwają również intensywne prace koncepcyjne nad uruchomieniem połączeń kolejowych Konstancin - Jeziorna - Warszawa, z wykorzystaniem linii towarowej do EC Siekierki.
Umowy podpisali: Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego - Piotr Szprendałowicz, Halina Sekita - Prezes Zarządu „Kolei Mazowieckich - KM'' sp. z o.o., Grzegorz Kuciński - Członek Zarządu „Kolei Mazowieckich - KM'' sp. z o.o., Grzegorz Dymecki - Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. oraz Jolanta Dałek - Członek Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o.
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 774
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.