Aktualności

Pozwolenie na budowę lotniska w Modlinie wydane

2009.09.11 00:00 , aktualizacja: 2012.05.21 14:55

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Jest zielone światło do rozpoczęcia jednej z najważniejszych inwestycji na Mazowszu. 10 września br. Wojewoda Mazowiecki podpisał pozwolenie na budowę lotniska w Modlinie. Władze spółki przewidują, że pierwsze prace powinny rozpocząć się już wiosną 2010 r., co pozwoliłoby na uruchomienie lotniska przed EURO 2012.
 

Lotnisko w Modlinie jako uzupełnienie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie będzie obsługiwało przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi.

Jak podkreślił Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik inwestycja posiada nie tylko wsparcie władz województwa, ale także dofinansowanie unijne. Dodał też, że uruchomienie lotniska w Modlinie to nie tylko szansa na odciążenie Okęcia, ale także impuls dla rozwoju gospodarczego całego regionu, nowe miejsca pracy, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i oczywiście turystycznej.

Koszt inwestycji to ok. 400 mln zł. Samorząd Województwa Mazowieckiego w budżecie zabezpieczył na ten cel ponad 50 mln zł. Budowa lotniska uzyskała również 76 mln zł dofinansowania unijnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego – decyzją zarządu województwa została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM. Kolejne wsparcie unijne dla lotniska pochodzić będzie z Programu Infrastruktura i Środowisko. 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.

Dotychczasowe decyzje – o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji wydana 12 marca 2009 r. przez Burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego Jacka Kowalskiego oraz lokalizacyjna wydana 28 lipca 2009 r. przez Wojewodę Mazowieckiego były kolejnymi krokami w kierunku rozpoczęcia budowy. Dzisiejsza decyzja pozwala spółce Mazowiecki Port Lotniczy przeprowadzić przetargi na inwestora zastępczego oraz wykonawców poszczególnych elementów planowanej inwestycji.

Wybudowany zostanie m.in. wał ziemny odgradzający Fort Kazamaty od terenu lotniska oraz instalacja systemu radarowego do śledzenia przelotu ptaków. Zakres prac w ramach wydanego pozwolenia obejmuje budowę m.in.:terminalu z instalacjami sanitarnymi i elektrycznymi, budynków dla potrzeb lotniskowej straży pożarnej i służb granicznych oraz celnych, budynku dla potrzeb służb utrzymania płyty z instalacjami sanitarnymi, budynku technicznego dla służb ochrony lotniska, budynku dla dyrekcji portu i centrum łączności, magazynu środków chemicznych oraz sieci wody gospodarczej, ppoż.

Przepustowość portu szacuje się na 1,85 mln pasażerów w latach 2010–2014 oraz 23 tys. operacji lotniczych rocznie. Port zlokalizowany zostanie na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywanego obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Znajduje się na nim także bocznica kolejowa, łącząca planowany port lotniczy z Warszawą. Lotnisko położone będzie przy drodze ekspresowej S-7 Warszawa – Gdańsk i przy drodze wojewódzkiej nr 62.

Udziałowcami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego – 40 proc., Województwo Mazowieckie – 31 proc., Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – 26 proc. oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki 3 proc.

Liczba wyświetleń: 777

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.