Aktualności

Akcja informacyjna - MASZ UDAR

2010.05.11 15:30 , aktualizacja: 2012.04.26 08:55

Autor: Administrator, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Samorząd Województwa Mazowieckiego włączył się w akcję informującą o objawach i rozpoznawaniu udarów mózgu. Ze specjalnych plakatów MASZ UDAR, które pojawią się we wszystkich placówkach służby zdrowia podlegających samorządowi województwa, pacjenci, lekarze i wszyscy mieszkańcy regionu będą mogli dowiedzieć się jak rozpoznać udar mózgu i co zrobić, aby skutecznie pomóc choremu. Porozumienie w tej sprawie podpisali Waldemar Roszkiewicz, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego i prof. dr hab. n. med. Danuta Ryglewicz, Dyrektor Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, Konsultant Krajowy w Dziedzinie Neurologii.

 

Udar mózgu jest trzecią co do częstości występowania przyczyną śmierci i niepełnosprawności pacjentów po 40 roku życia w Polsce. Co roku udaru mózgu dostaje ok. 75. tys. osób, z czego 30 tys. umiera. Zachorowalność wzrasta dramatycznie wraz z wiekiem. U osób pomiędzy 45 a 55 rokiem życia ryzyko udaru wynosi 1 na 1000, pomiędzy 65 a 75 r. ż. już 1 na 100, a po 85 r. ż. 1 na 30.

Mimo, to wiele osób ciągle nie wie jak go rozpoznać i co zrobić, aby jak najlepiej pomóc choremu. Ciągle zbyt wielu z nich trafia do szpitala z opóźnieniem. Wynika to m.in. z niewiedzy samego chorego, jego rodziny, z braku przekonania o konieczności udzielenia natychmiastowej pomocy medycznej. A to właśnie pierwsze trzy godziny po wystąpieniu objawów udaru są kluczowe dla uratowania życia pacjenta.

Angażując się w akcję władze Mazowsza chcą przybliżyć mieszkańcom specyfikę tej choroby i uświadomić ich, jak ważna jest natychmiastowa reakcja i wezwanie karetki.

Dzięki specjalnym plakatom mieszkańcy Mazowsza będą mogli dowiedzieć się jaki są objawy udaru i co zrobić, aby pomóc choremu.

Liczba wyświetleń: 1466

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.