Aktualności

Przyszłość Kolei Mazowieckich

2010.05.19 13:15 , aktualizacja: 2012.04.26 08:48

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

 

Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o wniesieniu pod obrady sejmiku stanowiska dotyczącego sprzedaży przez województwo mazowieckie udziałów w spółce „Koleje Mazowieckie - KM”. To szansa na rozwój spółki i początek kolejnego etapu budowy nowoczesnego transportu kolejowego na Mazowszu.
 
Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” rozpoczęła działalność 1 stycznia 2005 r. Dzięki decyzji Samorządu Województwa Mazowieckiego o utworzeniu pierwszej samorządowej spółki kolejowej w kraju udało się uporządkować i wzmocnić transport kolejowy na Mazowszu, a także stworzyć fundamenty nowoczesnej, regionalnej spółki kolejowej. W tym czasie wzrosła również liczba pasażerów KM – 40 mln w 2005 roku do ponad 51 mln w 2009 r.
 
Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz podkreślił, że pasażerowie oczekują nowoczesnego taboru, jeszcze większego komfortu podróży, a do tego potrzebne są ogromne nakłady finansowe, które mógłby zapewnić inwestor. Dodał, że spółka jest w tej chwili w bardzo dobrej kondycji. Warto więc dać jej szansę na jeszcze większy rozwój.
 
Wsparcie samorządu województwa sprawiło, że spółka ma stabilną sytuację finansową, dysponuje coraz lepszym taborem i nie boryka się z problemami finansowymi znanymi większości przewoźników w kraju. To pozwoliło umocnić pozycję spółki KM na rynku. Kolejny etap rozwoju przewoźnika wymaga jednak dalszych znaczących inwestycji w tabor, którego zakup jest niezbędny, aby dostosować usługi KM do bieżących potrzeb pasażerów. Niestety, w obecnej sytuacji województwo wyczerpało swoje możliwości finansowania tej skali inwestycji. Szansą na dalszy, dynamiczny rozwój spółki i wykorzystanie jej potencjału może być pozyskanie inwestora. Dlatego Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o wniesieniu pod obrady sejmiku stanowiska dotyczącego sprzedaży udziałów w spółce. W takiej sytuacji spółka zyskałaby możliwość rozwoju, a władze województwa w dalszym ciągu byłyby zamawiającym usługi przewozowe, co pozwoliłoby im nadal decydować o realizowanych na Mazowszu połączeniach.
 
Ostateczną decyzję w sprawie sprzedaży udziałów spółki KM podejmą Radni Województwa Mazowieckiego. Wcześniej przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza przedprywatyzacyjna.
 
Przez ostatnie pięć lat samorząd województwa zakupił m.in. 10 nowych EZT-ów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) typu Flirt – 221, 6 mln zł, 37 piętrowych wagonów pasażerskich typu push-pull – 254 mln zł, 11 używanych autobusów szynowych od Deutsche Bahn – 575 tys. euro, 184 używane EZT-y od PKP Przewozy Regionalne – 175,5 mln zł, 2 zmodernizowane EZT-y typu EW60 – 1,85 mln zł.
Dodatkowo spółka planuje pozyskanie 16 EZT-ów w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, realizuje zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów złożonych z wagonów piętrowych, 5 używanych EZT-ów i modernizację 150 EZT-ów.
 
W związku z rozwojem spółki rosły potrzeby nowych połączeń, a wraz z tym dotacje na realizację przewozów regionalnych – od 99,6 mln zł w 2005 r. do 193 mln zł w 2010 r. W tym czasie zwiększyła się praca eksploatacyjna z 12 355 339,000 pockm (pociągokilometrów) w 2005 r. do 14 699 533,357 pockm w 2009 r.

Liczba wyświetleń: 1565

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.