Aktualności

Porozumienie Międzyregionalne na rzecz Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk w Polsce

2010.06.24 08:55 , aktualizacja: 2012.04.25 11:22

Autor: Opracowanie: Iwona Dybowska, Wprowadzenie: Iwona Dybowska

23 czerwca br. w Gdyni przedstawiciele siedmiu polskich województw, przez które przechodzi Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk, podpisali porozumienie służące wypracowaniu spójnego stanowiska w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat gospodarki morskiej. Samorząd Województwa Mazowieckiego reprezentował członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz.

 

Nadrzędnym celem spotkania stało się zacieśnianie współpracy, nawiązanej w ubiegłym roku w Brukseli, dotyczącej Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk. W toku obrad przedstawiciele siedmiu regionów powołali grupę roboczą, pod przewodnictwem województwa pomorskiego, mającą reprezentować wspólne stanowisko w kwestiach związanych z przyszłością Morza Bałtyckiego.

 

Zachodzące w ostatnich latach zmiany kierunków handlu światowego wpływają na przesunięcia międzynarodowych dróg transportowych. Wzrasta znaczenie kontaktów UE z Azją, co jest szansą również dla polskiej gospodarki. Przedstawiciele regionów dyskutowali o znaczeniu korytarza transportowego w rozwoju każdego z województw, możliwych staraniach na rzecz umieszczania odpowiednich zapisów w dokumentach strategicznych, konieczności rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej w korytarzu oraz o konieczności powoływania centrów logistycznych, punktów intermodalych i stref ekonomicznych.

 

Korzyści związane z korytarzem morskim mogą odnosić wszystkie polskie województwa ulokowane wzdłuż trasy jego przebiegu. Dlatego tak istotna, już na etapie planistycznym, jest współpraca i zaangażowanie wszystkich regionów w realizację projektu. Zadaniem Polski ma być nie tylko wybudowanie autostrady A-1 i modernizacja linii kolejowej E-65, ale także spowodowanie, aby w obrębie korytarza ładunki z pomorskich portów transportowane były w głąb lądu i wzrastała ranga przewozów morskich w obsłudze handlu zagranicznego RP oraz przewozów tranzytowych ze Skandynawii w kierunku Morza Śródziemnego.

 

Porozumienie, na rzecz realizacji korytarza kolejowego Północ-Południe: Gdańsk/ Gdynia - Warszawa - Brno/Bratysława – Wiedeń – Bolonia, zawarte zostało już 6 października 2009 roku w Brukseli przez 14 regionów reprezentujących Polskę, Czechy, Słowacje, Austrię i Włochy, a 3 grudnia 2009 roku przedstawiciele 9 regionów z Polski, Czech i Austrii  podpisali wspólną deklarację wyrażającą europejskie i regionalne znaczenie osi autostrady Gdańsk – Brno - Wiedeń (projekt priorytetowy TEN-T nr 25).

  • Anrdzej Jamry, UMWP
  • Anrdzej Jamry, UMWP
  • Anrdzej Jamry, UMWP

Liczba wyświetleń: 435

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.