Aktualności
11 lokomotyw do wagonów piętrowych i zmodernizowane pociągi z pieniędzy unijnych
2010.07.26 15:25 , aktualizacja: 2012.04.24 15:35
Autor: Zespół Prasowy, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
Już w przyszłym roku na trasach Kolei Mazowieckich pojawią się kolejne kompleksowo zmodernizowane pociągi. Przede wszystkim jednak tabor powiększy się o 11 nowoczesnych lokomotyw do wagonów piętrowych. 26 lipca br. władze Mazowsza oraz przedstawiciele spółki „Koleje Mazowieckie – KM” podpisali umowy na tzw. projekty kluczowe z funduszy unijnych. Wartość obu inwestycji wynosi w sumie ponad 408 mln zł, z czego pełne dofinansowanie – ponad 166 mln zł.
Jak podkreślił Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Koleje Mazowieckie rozwijają się niezwykle szybko. Są nie tylko jednym z największych przewoźników w kraju, ale i najnowocześniejszym. Z roku na rok przybywa nowych pociągów i pasażerów, którzy chcą korzystać z usług KM.
Dzięki nowoczesnym lokomotywom możliwe będzie wykorzystanie technologii „push-pull” wagonów piętrowych. Rozszerzy się zakres ich kursowania o nowe aktualnie modernizowane linie – np. E-65 Warszawa – Ciechanów. Przyczyni się to również do wyeliminowania kosztów związanych z dzierżawą używanych lokomotyw od firmy zewnętrznej, które spółka eksploatuje od 2008 r.
Korzystanie z nowych lokomotyw wpłynie na skrócenie czasu podróży wagonami piętrowymi. Pociąg prowadzony w technologii push-pull, jadąc w jednym kierunku, jest tradycyjnie ciągnięty przez lokomotywę, a w drodze powrotnej jest przez nią pchany – przy czym kierowanie pociągiem odbywa się z wagonu sterowniczego umieszczonego na końcu składu. Pozwala to na szybką zmianę kierunku jazdy pociągu, bez konieczności rozłączania i przestawiania lokomotywy. Daje to także możliwość organizowanie przewozów do stacji końcowych, na których nie ma możliwości przetaczania lokomotyw.
20 kwietnia br. Koleje Mazowieckie podpisały umowę z firmą Bombardier Transportation GmbH na zakup 11 dwukabinowych lokomotyw elektrycznych typu TRAXX P160 DC, wykorzystywanych do prowadzenia składów pociągów pasażerskich złożonych z wagonów piętrowych. Trafią one do KM do czerwca 2011 r.
Spółka „Koleje Mazowieckie” modernizuje tabor od chwili powstania – od 2005 r. Poprawa stanu technicznego, bezpieczeństwa, komfortu i estetyki pojazdów kolejowych to jeden z priorytetów KM. Dzięki dokonanym inwestycjom zwiększa się liczba osób, korzystających z oferty przewozowej spółki. Dziś Koleje Mazowieckie są drugim przewoźnikiem pasażerskim w kraju, biorąc pod uwagę liczbę pasażerów (ponad 51 mln w 2009 r.), natomiast pod względem liczby nowoczesnego taboru – niekwestionowanym liderem.
Łącznie w latach 2007-2011 modernizacji poddanych zostanie około 150 EZT. Odnowiony tabor może być wykorzystywany nawet przez następnych 15-20 lat. Modernizacja obejmie elementy techniczne związane z poprawą konstrukcji oraz rozwiązania poprawiające warunki podróżowania pasażerów. Wymienione zostaną główne zespoły jezdne i trakcyjne EZT, systemy sterowania i wyposażenia kabiny maszynisty, jak i wyposażenie części pasażerskiej pociągów.
Liczba wyświetleń: 745
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.