Aktualności

970 turystów Biura Podróży Orbis Sp.z o.o. już w kraju

2010.10.01 15:50 , aktualizacja: 2012.04.24 08:58

Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Monika Guzowska

W ciągu dwóch dni od ogłoszenia upadłości przez Biuro Podróży Orbis Sp. z o. o urzędowi marszałkowskiemu udało się zorganizować powrót do kraju prawie wszystkich klientów. Do Warszawy i Katowic już wróciło ich ok. 970. Pozostali turyści zostaną sprowadzeni do kraju w najbliższym czasie.

 

W związku z upadkiem biura podróży Orbis Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego niezwłocznie rozpoczął działania mające na celu zapewnienie turystom bezpiecznego powrotu do kraju. Specjalnie w tym celu powołany przez marszałka zespół jest w stałym kontakcie z rezydentami, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ministerstwem Sportu i Turystyki, konsulami oraz ubezpieczycielem.

 

Już prawie wszyscy klienci wrócili do swoich domów, poza granicami pozostają jedynie pojedyncze osoby, którym transport organizujemy – poinformował na konferencji prasowej wicemarszałek Ludwik Rakowski. Zaznaczył przy tym, że koszty związane z transportem turystów wyniosły ok. 800 tys. zł i nie jest to suma ostateczna. Nie można także ocenić, w jakim stopniu kwota gwarancji ubezpieczeniowej wystarczy na pokrycie roszczeń klientów. Nadzieję daje jej dość wysoka suma przekraczająca 6 mln zł – dodał wicemarszałek.

 

Izabela Stelmańska zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki UMWM, dziękując pracownikom Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz konsulom i rezydentom podkreśliła, że dzięki ich współpracy nie było przykrych incydentów. Szczególne słowa podziękowań skierowała do kontrahentów, którzy pozwolili, aby osoby, nie były wykwaterowywane i mogły spokojnie doczekać do momentu wylotu.

 

29 września z Turcji powróciło 80 pierwszych turystów, 30 września o 4.40 nad ranem do Polski przyjeciało kolejnych 135 osób z Turcji. Po południu dotarli do Warszawy, a następnie do Katowic także turyści z Majorki – w sumie 173 osoby. Niestety, dla części z nich upadek biura spowodował skrócenie urlopu. Do Polski powrócili także turyści przebywający na wakacjach w Egipcie. Wyczarterowany samolot zabrał w sumie 176 osób z Sharm el Sheikh oraz Hurghady. Kolejnych 9 osób przyleciało z Rodos.

 

269 osóbz Krety, które miały zaplanowany powrót na 30 września, wylądowało wieczorem w Warszawie oraz w Katowicach. Dodatkowo został wyczarterowany lot z Heraklion (Kreta) z międzylądowaniem w Antalyi (Turcja), który zabrał pozostałe osoby z tych dwóch państw. Ponieważ lot odbywał się nocą, turyści wylądowali w Katowicach, a dla turystów, którzy mieli wrócić do Warszawy, zostały podstawione dwa autokary. W sumie 1 październikanad ranem wróciło z Krety i Turcji kolejnych 131 osób (78 z Krety i 53 z Turcji). Ponadto wrócą jeszcze 2 osoby z Rodos oraz 3 z Malty. Pojedynczy turyści pozostali w poszczególnych krajach na własne życzenie.

 

Samorząd Województwa Mazowieckiego nie ponosi żadnej odpowiedzialności materialnej za zobowiązania Polskiego Biura Podróży Orbis Sp. z o.o. Zarówno koszty powrotów turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały, będą wypłacane do wyczerpania kwoty gwarancji ubezpieczeniowej (ponad 6 mln zł).

 

Klienci biura mogą składać roszczenia do 31 grudnia 2010 r. do ubezpieczyciela – TU Signal Iduna:

 

Biuro Szkód i Świadczeń

SIGNAL IDUNA Polska TU S.A.

ul. Jasna 14/16a

00-041 Warszawa

 

Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik powołał specjalny zespół, który monitoruje sytuację i udziela wszelkich informacji związanych z upadłością biura. Klienci biura mogą uzyskać informacje pod numerem telefonu (22) 59 79 523, (22) 59 79 552, (22) 59 79 520.

  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska

Liczba wyświetleń: 927

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.