Aktualności

Unia dofinansuje osiem parkingów P&R w Warszawie

2011.06.22 13:20 , aktualizacja: 2012.02.28 09:01

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska
  • fot. Irmina Szymska

Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego projekt budowy ośmiu parkingów „Parkuj i Jedź” w Warszawie otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości ponad 43,6 mln zł. Umowę w tej sprawie 22 czerwca br. podpisały władze województwa i miasta. Dzięki temu w stolicy przybędzie kolejnych 2600 miejsc parkingowych położonych w dogodnych miejscach przesiadkowych. Parkingi „Parkuj i Jedź” cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem kierowców, pozwalają zaoszczędzić czas, paliwo i pieniądze.

 

Wicemarszałek Marcin Kierwiński podkreślił, że jest bardzo ważny projekt nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale i podwarszawskich miejscowości, którzy codziennie przyjeżdżają do pracy czy szkoły. Parkingi P&R to znakomite, inteligentne rozwiązanie komunikacyjne pozwalające szybko i tanio dojechać do celu. Wyraził zadowolenie, że Warszawa przywiązuje dużą wagę właśnie do takich inwestycji.

 

Warszawa jako stolica Polski, a także centrum akademickie i kulturalno-naukowe, musi mieć dobrze zorganizowany system transportu publicznego. Jednym z jego elementów są parkingi typu „Parkuj i Jedź”. Stolica jest pionierem we wprowadzeniu takiego rozwiązania w kraju. W  Warszawie działa już 8 parkingów strategicznych: Metro Młociny, Metro Młociny II, Metro Marymont, Metro Wilanowska, Metro Ursynów, Metro Stokłosy, Połczyńska i Anin SKM. Oferują one łącznie ponad 2600 miejsc postojowych. Na każdym parkingu są też miejsca dla kierowców niepełnosprawnych oraz dla rowerów. Co ważne, miejsca te cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem kierowców. Niektóre z nich: Metro Marymont, Metro Wilanowska, Metro Stokłosy i Metro Ursynów codziennie są całkowicie zapełnione. Napełnienie parkingów na terenie Węzła Komunikacyjnego Młociny wynosi średnio ok. 90 proc., Anin SKM – zapełnia się w ok. 80 proc., a Połczyńska – w 15 proc.Jednym z elementów zachęcających kierowców do pozostawienia swoich samochodów na parkingach P&R są koszty. Korzystać z parkingu można bezpłatnie, mając bilet co najmniej dobowy. I jest to zdecydowanie tańsze niż codzienna dalsza podróż samochodem.

 

Dzięki podpisanej umowie w stolicy przybędzie kolejnych 2600 miejsc parkingowych, w tym 48 dla osób niepełnosprawnych i 500 dla rowerzystów. Projekt obejmuje dofinansowanie w sumie ośmiu parkingów. Z czterech z nich kierowcy mogą już korzystać – Metro Marymont, Metro Wilanowska, Anin SKM i Metro Ursynów. Kolejny na Al. Krakowskiej jest już gotowy i powinien zostać oddany do użytku w ciągu najbliższych tygodni. Budowa dwóch parkingów już się rozpoczęła – Wawer SKM i Ursus-Niedźwiadek. Parking Rembertów SKM jest obecnie projektowany. Całkowita wartość inwestycji to 91,1 mln zł.

 

Parkingi „Parkuj i Jedź” doskonale sprawdzają się w największych europejskich metropoliach. Główną ideą systemu P&R jest zapewnienie, w dogodnych punktach przesiadkowych, miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i rowerów. Pozwala to przede wszystkim na:

  • zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta,
  • ułatwienie dostępu do centrum miasta osobom korzystającym z komunikacji publicznej,
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania ruchu samochodów na środowisko, poprzez ograniczenie emisji spalin i hałasu.

 

Jak wynika z analiz, w perspektywie najbliższych 20-30 lat, w Warszawie potrzeba będzie nawet do 9 tysięcy miejsc parkingowych w ramach systemu „Parkuj i Jedź”.

Liczba wyświetleń: 1475

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.