Aktualności
„Zapomniane Skarby – 80 lat zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie”
2011.10.07 13:10 , aktualizacja: 2012.02.24 10:57
Autor: oprac. Iwona Dybowska, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
- fot. arch. Działu Promocji...
Rok 2011 jest rokiem jubileuszowym dla warszawskiego Muzeum Kolejnictwa. Obchody rocznicowe zainaugurowano 6 października br. wernisażem wystawy „Zapomniane Skarby – 80 lat zbiorów Muzeum Kolejnictwa”. W uroczystości wzięli udział m.in. Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik i wicemarszałek Marcin Kierwiński.
Do utworzenia muzeum w znacznym stopniu przyczyniły się determinacja wielu entuzjastów kolei oraz poczucie więzi i wspólnoty między kolejarzami. Włożyli oni dużo wysiłku, trudu oraz osobistego poświęcenia przy pozyskiwaniu zbiorów, tworzeniu modeli i makiet. Zarządzanie placówką i doprowadzenie do uzyskania przez nią pozycji liczącej się instytucji kultury to efekt zaangażowania całej muzealnej społeczności – podkreślił marszałek Adam Struzik, gratulując jubileuszu. W uznaniu zasług na rzecz rozwoju oferty edukacyjno-kulturalnej Mazowsza marszałek uhonorował 11 pracowników Medalem Pamiątkowym „Pro Masovia”.
W ramach obchodów rocznicowych zorganizowano także seminarium „80 lat zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ochrona zabytków techniki na przykładzie najciekawszych egzemplarzy taboru kolejowego”. Największą atrakcją okazał się jednak przyjazd na dawny Dworzec Główny niezwykłego eksponatu – parowozu serii Pm36 nr 2, nazywanego, z racji swojego wyglądu, „Piękną Heleną”. Jest to jeden z najładniejszych zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy niemal 74 lata, nadal wzbudza wiele pozytywnych emocji.
W 1937 roku konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie. „Piękna Helena” cieszyła się popularnością, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny „Nord Express” na odcinku Kutno–Poznań–Zbąszyń. W latach 1939–1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i, nadając numer 18 601, oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei. „Piękna Helena” jest obecnie częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju, a z okazji jubileuszu, na dwa dni (6-7 października br.) zagościła w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Uroczystości jubileuszowej towarzyszyła także promocja specjalnego albumu „Zapomniane Skarby”, który jest pierwszym tego rodzaju wydawnictwem w historii Muzeum Kolejnictwa. Miłym akcentem spotkania było uhonorowanie Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika okolicznościowym dyplomem za zaangażowanie i wkład w rozwój Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Liczba wyświetleń: 893
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.