Aktualności

Tak wygląda nowy tabor WKD

2012.02.17 15:05 , aktualizacja: 2012.02.23 10:03

Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Monika Guzowska

  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska
  • fot. Eliza Albrechcińska

Zakończyły się testy nowego taboru WKD. Od 17 lutego br. pierwszy z 14 nowoczesnych pociągów kursuje w ramach regularnego rozkładu jazdy WKD. W inauguracyjną podróż nowego składu wybrał się m.in. Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

 

Kolejnych 13 pojazdów wyjedzie na tory do końca 2012 roku. Zatem, jeszcze w tym roku, dzięki środkom unijnym pasażerowie będą mogli podróżować nowoczesnymi i wygodnymi pociągami.

 

Pierwszy z nich oznaczony jako EN97-001 przyjechał do Grodziska Mazowieckiego 7 grudnia 2011 r. Po przeprowadzeniu niezbędnych odbiorów oraz prób technicznych wyruszył testowo na trasę 11 stycznia br. Następnego dnia miał premierę w regularnym ruchu pasażerskim na trasie Grodzisk Mazowiecki Radońska (17:35) – Warszawa Śródmieście WKD (18:32). Do 16 lutego br. pojazd kursował w ramach tzw. eksploatacji obserwowanej, czyli realizowane przez niego kursy były poddane szczegółowej analizie. O przesyłanie opinii zostali poproszeni także podróżujący nim pasażerowie.

 

Wymiana taboru WKD nie byłaby możliwa bez środków unijnych. Całkowita wartość projektu to 284,2 mln zł. Dzięki decyzji Zarządu Województwa Mazowieckiego inwestycja ta została wpisana na listę projektów kluczowych realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WM na lata 2007-2013 i otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości 109,6 mln zł. Zakup zostanie również uzupełniony środkami dotacji rządowej w wysokości 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 18,7 mln zł oraz kredytem udzielonym przez Europejski Bank Inwestycyjny.

 

Producentem nowego pojazdu jest przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. – zwycięzca postępowania przetargowego zakończonego 19 stycznia 2010 r. Umowę na dostawę podpisano 26 marca 2010 r. Zgodnie z nią PESA zobowiązała się także do świadczenia usług serwisowych przez sześć miesięcy od daty przekazania każdego pojazdu oraz do przeszkolenia pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących taboru. Każdy z pojazdów będzie objęty gwarancją jakości producenta, obowiązującą przez cztery lata od daty odbioru.

 

Wnętrza nowych EZT-ów są przestronne, klimatyzowane i dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi oraz turystów podróżujących z rowerami. Obniżona podłoga w przestrzeni wejściowej ma usprawnić przemieszczanie się pasażerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych wagony zostały wyposażone w monitoring. Po zakończeniu dostaw we wszystkich pojazdach zostaną zamontowane automaty biletowe.

 

Pojazd serii EN97 jest przystosowany do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. Do zakończenia przebudowy układu zasilania i podwyższenia napięcia w sieci trakcyjnej na linii WKD ten, jak i następne egzemplarze będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V. Po zakończeniu dostaw w III kwartale br. możliwe będzie całkowite zastąpienie starego taboru serii EN94, natomiast po zmianie napięcia zasilania w sieci trakcyjnej, które planowane jest na 2013 r. – zwiększenie oferty przewozowej taborem serii EN97. Dzięki zmianie zasilania nie tylko skróci się czas podróżowania, ale przede wszystkim możliwe będzie uruchomienie dodatkowego składu, a co za tym idzie – nowych kursów.

Liczba wyświetleń: 1070

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.