Aktualności
Czy lotnisko Warszawa/Modlin ożywi północne Mazowsze?
2012.10.26 14:10 , aktualizacja: 2013.01.07 12:10
Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Monika Guzowska
Jak wykorzystać obecność lotniska w Modlinie? Czy północna część Mazowsza może stać się obszarem pełnym nowych technologii? O potencjale tego terenu i ważnych formach pomocy publicznej – nie tylko dla Modlina, rozmawiali przedstawiciele samorządu województwa gmin i powiatów z tej części Mazowsza, a także Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (W-MSSE), której podstrefy zlokalizowane są m.in. w Mławie, Ostrołęce, Ciechanowie i niebawem także w Płońsku.
W lipcu tego roku ruszyły pierwsze rejsowe loty z portu lotniczego w Modlinie. Do tej pory lotnisko obsłużyło już ponad 4 tys. operacji lotniczych i ponad 570 tys. pasażerów. Jak widać było bardzo potrzebne. Władze województwa postarały się o zapewnienie transportu kolejowego do lotniska na obecne możliwości (czyli z dowozem autobusowym od stacji kolejowej do terminala). Jednak docelowo planowana jest budowa bocznicy kolejowej, która pozwoli pasażerom dojechać pociągiem bezpośrednio do lotniska. Inwestycja ta jest o tyle rozwojowa, że dałaby szansę pociągnięcia linii kolejowej dalej – w stronę Płocka. Usprawniłoby to nie tylko transport pasażerski, ale i towarowy w regionie, a przede wszystkim pozwoliłoby połączyć północno-zachodnią część województwa z Warszawą.
– Od wielu lat zabiegaliśmy o powstanie lotniska w tej części województwa. Mamy w planach połączenie go z Warszawą linią kolejową, którą będzie można rozbudować o połączenie z Płockiem – mówił marszałek Adam Struzik. – W tej chwili mieszkańcy Płocka nie mają bezpośredniej linii kolejowej do stolicy swojego województwa i stolicy kraju. Wierzę jednak, że nie jest to jedyny sposób na ożywienie tego terenu. Wiem, że jego potencjał jest znacznie większy. Korzystając z doświadczeń podobnych lotnisk, warto pójść krok dalej i stworzyć w tej części regionu np. park przemysłowo-technologiczny.
Zainteresowanie usługami modlińskiego lotniska pozwala sądzić, że warto bardziej wykorzystać potencjał tej części województwa mazowieckiego. Wokół portu mogłaby powstać forma urbanistyczna nazywana airport city, na której, obok strefy lotniska, powstałyby zespoły biurowo-konferencyjne, hotele, sklepy, ale też parki tematyczne (Zarząd Województwa Mazowieckiego proponował, by powstał tam park przemysłowo-technologiczny), tereny wystawowe itp. Takie zagospodarowanie terenu pozwoliłoby tej części Mazowsza rozwinąć się gospodarczo.
W Europie istnieją takie lotniska-miasta: Athens International Eleftherios Venizelos Airport, Frankfurt-Hahn Airport, London Heathrow, Munich International Airport, Vienna International Airport. Warto czerpać z dobrych praktyk. Dlatego województwo mazowieckie jest członkiem m.in. Stowarzyszenia Airport Regions Conference (ARC), zrzeszającego przede wszystkim regiony, na których obszarze znajdują się największe lotniska w Europie (Wiedeń, Paryż, Barcelona, Frankfurt nad Menem).
– Rozszerzenie Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o Lotnisko Warszawa/Modlin i jego okolice, to ogromna szansa rozwoju dla sąsiadujących z portem gmin – zauważył Piotr Okienczyc, prezes Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. – Tego typu przedsięwzięcia owocują licznymi inwestycjami, a co za tym idzie stworzeniem nowych miejsc pracy. Lotnisko byłoby więc dodatkową zachętą dla potencjalnych inwestorów. Obok takiej szansy nie można przejść obojętnie.
Północna część Mazowsza (Mława, Ciechanów, Ostrołęka, niedługo Płońsk) to obszar objęty Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Nakłady inwestycyjne firm strefowych przekroczyły tu 1,6 mld zł, deklarując utworzenie ponad 2800 nowych miejsc pracy. W-MSSE rozważa możliwość utworzenia kolejnych podstref w województwie mazowieckim – m.in. w Nowym Dworze Mazowieckim dla branży BPO (Business Process Outsourcing) – w tym informatycznej, badawczo-rozwojowej, księgowości, rachunkowości, ale też teleinformatycznej, budowlanej, spożywczej i innych.
– Zarząd W-MSSE S.A. rekomenduje utworzenie podstrefy Modlin na wskazanych przez władze samorządowe terenach inwestycyjnych. Powstanie podstrefy Modlin W-MSSE oraz wprowadzenie „cargo” w Porcie Lotniczym Warszawa/Modlin to perspektywa rozwoju branży logistyczno-magazynowej oraz szansa dla całego regionu – podkreślił Jerzy Siwkiewicz, wiceprezes zarządu Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.
Lotnisko w Modlinie powstało na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego. Zarządza nim spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, której udziałowcami są Agencja Mienia Wojskowego, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki. Budowa lotniska rozpoczęła się w październiku 2010 r., a już w lipcu bieżącego roku ruszyły rejsowe loty pasażerskie. Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem portu wyniósł ok. 380 mln zł, z tego ok. 180 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna to grunty inwestycyjne o łącznej powierzchni 914,5 ha, zlokalizowane w północno-wschodniej Polsce na terenie województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, gdzie inwestorzy mogą prowadzić działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach.
Na terenie W-MSSE można prowadzić większość rodzajów działalności, m.in. produkcyjną (również w ramach przetwórstwa spożywczego), w ramach sektora BPO (w tym informatyczna, badawczo-rozwojowa, analizy techniczne, księgowość, rachunkowość). Uzyskanie zezwolenia w strefie nie jest uzależnione od wielkości firmy ani od kraju pochodzenia kapitału. Pomoc publiczna jaką daje działalność gospodarcza w SSE to ulgi w podatku dochodowym. Do korzystania z nich uprawnia zezwolenie, które w imieniu ministra gospodarki wydaje spółka zarządzająca obszarami strefy – W-MSSE S.A.
W-MSSE oferuje atrakcyjne działki inwestycyjne zlokalizowane na terenie województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Aktualnie w ofercie jest ponad 300 ha; zwolnienie z podatku dochodowego do 50 proc. poniesionych kosztów inwestycyjnych lub dwuletnich kosztów pracy brutto nowo zatrudnionych pracowników (w woj. mazowieckim); pomoc publiczną w przypadku zainwestowania co najmniej 100 tys. euro i utworzenia nowych miejsc pracy; profesjonalne doradztwo inwestycyjne i opiekę w całym okresie prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej; specjalistyczne szkolenia w zakresie finansowo-księgowym, obsługi prawnej, prawa celnego, funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej i rozliczania pomocy publicznej oraz pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej.
Liczba wyświetleń: 681
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.