Aktualności
85-lecie przewozów pasażerskich
2013.01.25 14:25 , aktualizacja: 2013.01.28 08:20
Autor: oprac. Aldona Zawadzka, Kancelaria Marszałka, Wprowadzenie: Iwona Dybowska
85. rocznica rozpoczęcia przewozów pasażerskich na linii EKD/WKD stała się okazją do uhonorowania Medalem Pamiątkowym „Pro Masovia” Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o. Szczególnie zasłużeni pracownicy zostali wyróżnieni przez marszałka województwa mazowieckiego okolicznościowymi Dyplomami Uznania.
24 stycznia br. odznaczenia, w imieniu marszałka Adama Struzika, wręczył wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski oraz zastępca dyrektora Kancelarii Marszałka Tomasz Waźbiński.
Warszawska Kolej Dojazdowa, powołana 22 grudnia 2000 r., jest pierwszym w 100 proc. sprywatyzowanym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim z Grupy PKP. Nowym właścicielem WKD stało się Konsorcjum Samorządowe, w skład którego wchodzą: Samorząd Województwa Mazowieckiego (właściciel większościowy) oraz sześć gmin, przez teren których wiedzie trasa linii WKD.
Warszawska Kolej Dojazdowa jest przedsiębiorstwem mającym za sobą długą, sięgającą początków XX w. historię. W 1918 r. powstała spółka Siła i Światło - inicjator, inwestor i właściciel EKD. Linia została uruchomiona 11 grudnia 1927 r. jako pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w Polsce, a do jej eksploatacji powołano „Elektryczne Koleje Dojazdowe” S.A. Budowę linii rozpoczęto od Komorowa i poprowadzono równocześnie w kierunku Warszawy i Grodziska Mazowieckiego. Niestety wybuch II wojny światowej przerwał dynamiczny rozwój kolei, a planowane przedłużenie linii w kierunku Żyrardowa oraz Mszczonowa nie doczekało się realizacji. Po zakończeniu wojny Elektryczne Koleje Dojazdowe znalazły się pod Tymczasowym Zarządem Państwowym Ministerstwa Komunikacji. W październiku 1947 r. rozpoczął się proces upaństwawiania spółki akcyjnej EKD. W 1951 r. sfinalizowano przejęcie przez PKP. Jednocześnie zmieniono nazwę z Elektrycznych Kolei Dojazdowych na Warszawską Kolej Dojazdową.
Obecnie Spółka zarządza liniami kolejowymi o łącznej długości torów równej ok. 63 km, z tego ok. 60 km to tor bezstykowy, całkowicie zelektryfikowany. Z usług WKD korzysta codziennie średnio 25 tys. mieszkańców Warszawy i mazowieckich gmin, co daje łącznie ok. 6–9 mln przejazdów pasażerskich rocznie. Z roku na rok z jej usług korzysta coraz więcej pasażerów. We własnym zakresie realizuje przeglądy i naprawy zarówno planowe jak i awaryjne.
11 grudnia 2002 r. Warszawska Kolej Dojazdowa powołała Izbę Tradycji EKD/WKD, która posiada w swoich zbiorach liczne eksponaty i pamiątki związane z działalnością EKD/WKD. Najciekawszym zachowanym do dziś eksponatem jest wagon silnikowy EKD, produkcji angielskiej z 1927 r. z zachowanymi elementami z tego okresu, uruchamiany okresowo dla zwiedzających.
Firma skutecznie konkuruje na rynku przewozów pasażerskich. Dostosowuje swoją ofertę do oczekiwań i wymogów pasażerów. Punktualność i niezawodność kursujących pociągów, dostępność (28 przystanków) oraz bezpieczeństwo podróży to główne atuty spółki. To przedsiębiorstwo perspektywicznie się rozwijające i inwestujące w nowoczesne technologie.
Liczba wyświetleń: 388
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.