Aktualności
Linia kolejowa do lotniska Warszawa/Modlin po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego
2013.04.04 14:25 , aktualizacja: 2013.04.05 14:11
Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
6 marca Trybunał Konstytucyjny wydał niekorzystny dla wielu istotnych projektów werdykt. Inwestycje wpisane na listę przedsięwzięć EURO 2012, które nie zostały ukończone przed rozpoczęciem mistrzostw, nie mogą być realizowane w specjalnym trybie.
Jedną z nich miała być budowa łącznika kolejowego między Modlinem a Portem Lotniczym Warszawa/Modlin. Wyrok nie oznacza jednak rezygnacji z budowy linii kolejowej. Ma ona powstać z pieniędzy unijnych w ramach perspektywy 2014-2020. Nie przepadnie także obecne dofinansowanie z UE – zasili ono bowiem inne inwestycje infrastrukturalne. Samorząd województwa chciałby, aby środki te zostały przeznaczone np. na tabor kolejowy Kolei Mazowieckich.
Inwestycja pn. Budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa/Modlin oraz budowa stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa/Modlinmiała być realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (wartość inwestycji, zgodnie z listą projektów indywidualnych POIiŚ to 253 mln zł, z czego z pieniędzy unijnych zarezerwowano kwotę do 120 mln zł). Budowa ta została wpisana na listę przedsięwzięć EURO 2012. Taki wpis dawał inwestorom wiele ułatwień związanych m.in. z pozyskiwaniem gruntów czy szybszą procedurą uzyskiwania decyzji administracyjnych. Niestety, 6 marca br. Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa o przygotowaniu turnieju EURO 2012 nie znajduje zastosowania do infrastrukturalnych przedsięwzięć, które nie zostały rozpoczęte przed mistrzostwami. W związku z tym inwestycje, które były wpisane na listę przedsięwzięć EURO 2012, a nie zostały zakończone przed końcem mistrzostw, nie mogą być już realizowane w specjalnym trybie.
W przypadku Mazowsza dotyczy to właśnie budowy łącznika kolejowego między Modlinem a Portem Lotniczym Warszawa/Modlin. Wyrok Trybunału oznacza, że bez uproszczonych procedur województwo mazowieckie nie będzie mogło zrealizować tego zadania w ramach obecnej perspektywy unijnej. Inwestycja musiałaby bowiem zostać zakończona i rozliczona do końca 2015 r. Dotychczas inwestycja była przygotowywana, ponieważ – zgodnie z opinią prawną uzyskaną w 2012 r. przez urząd marszałkowski – zadania, które zostały wpisane na listę przedsięwzięć EURO 2012 przed rozpoczęciem turnieju finałowego, a które nie zostały ukończone, mogły nadal być realizowane na mocy tego prawa. Zdaniem opiniującego, nie ma w ustawie zapisu o tym, że traci ona moc po zakończeniu EURO 2012. Nie ma także żadnych norm, z których by to pośrednio wynikało. Opinię tę urząd marszałkowski przekazał do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej oraz do wojewody mazowieckiego.
Po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego samorząd województwa nie ma możliwości realizacji tej inwestycji w specjalnym trybie. W związku z tym zarząd województwa zmuszony będzie wystąpić o rozwiązanie preumowy, na mocy której zarezerwowane były środki unijne na realizację tego przedsięwzięcia. Tym samym środki te będą mogły być wykorzystane na inne zadania. Samorząd województwa będzie zabiegał o ich przeznaczenie na inwestycje w nowy tabor Kolei Mazowieckich.
Poza tym wyrok Trybunału nie oznacza, że Samorząd Województwa Mazowieckiego rezygnuje z budowy łącznika kolejowego do Portu Lotniczego w Modlinie.Będzie ona realizowana w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020. Jednak wobecnym stanie prawnym jedyną ustawą, która określa szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych o znaczeniu państwowym, jest ustawa o transporcie kolejowym. Uprawnia ona jedynie PKP PLK S.A. do stosowania jej zapisów. Samorząd województwa mazowieckiego zainicjował zmianę ustawy o transporcie kolejowym – tak, aby samorządy województw mogły budować linie kolejowe z wykorzystaniem uproszczonych trybów, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku budowy dróg publicznych. Obecnie oczekujemy na odpowiedź z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, na jakim etapie są zmiany legislacyjne.
W celu zabezpieczenia tej inwestycji, już w 2012 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego podjął równolegle rozmowy z PKP PLK w kwestii ewentualnego jej przejęcia do realizacji. PKP PLK wstępnie wyraziło taką wolę, zastrzegając, że będzie to możliwe właśnie w nowej perspektywie unijnej. Dalsze rozmowy z PKP PLK zostaną podjęte po rozstrzygnięciu przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołania złożonego od decyzji środowiskowej wydanej w dniu 12 grudnia 2012 r. Jak wynika z informacji uzyskanej z GDOŚ, postępowanie odwoławcze zakończy się do 8 kwietnia 2013 r.
Liczba wyświetleń: 767
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.