Aktualności

Koleje Mazowieckie wzbogacą swój tabor o nowy szynobus

2013.05.20 14:30 , aktualizacja: 2013.05.21 14:17

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

fot.Hanna Maliszewska
fot.Hanna Maliszewska

Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjedzie kolejny szynobus w barwach Kolei Mazowieckich. Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,6 mln zł. Środki na ten cel w kwocie ponad 7,2 mln zł przekazał wojewoda mazowiecki. Ponad 5,3 mln zł pochodzi z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach funduszu kolejowego).

 

Umowę na realizację przedsięwzięcia podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski i wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

 

– Sukcesywnie zasilamy tabor naszej spółki nowymi pojazdami, bo właśnie takie inwestycje zwiększają możliwości i komfort podróżowania kolejami po Mazowszu – podkreślił marszałek Adam Struzik.

 

Zakup nowoczesnego dwuczłonowego szynobusa to dobra wiadomość dla pasażerów Kolei Mazowieckich. 45-metrowy pojazd spalinowy będzie mógł pomieścić jednorazowo około 250 pasażerów. Znajdzie się w nim 116 stałych miejsc siedzących oraz ok. 130 stojących. Dodatkowo szynobus będzie wyposażony w urządzenia klimatyzacyjne. Z myślą o rodzicach z małymi dziećmi zostaną zamontowane przewijaki dla niemowląt. Pojazd będzie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza tym, znajdzie się w nim miejsce do przewożenia rowerów. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych przewidziano również instalację monitoringu. Dodatkowym udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Szynobus będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Nowy pojazd powinien być gotowy do 30 listopada br.

 

Województwo mazowieckie co roku przeznacza środki na zwiększenie taboru Kolei Mazowieckich. Jest to już piąty szynobus, który w ciągu ostatnich trzech lat wyjedzie na mazowieckie tory. W latach 2011-2012 na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 11,7 mln zł. W 2014 r. planowany jest zakup kolejnych dwóch sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Szacowany koszt inwestycji to około 11,5 mln zł netto. Poza tym, w latach 2007-2013 Koleje Mazowieckie wzbogaciły się m.in. o 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (181,7 mln zł – środki pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego), 11 piętrowych wagonów sterowniczych i 26 piętrowych wagonów środkowych typu push-pull (254,1 mln zł z czego ponad 219 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego, resztę stanowiła dotacja z budżetu państwa), 11 lokomotyw do składów w systemie push-pull (206,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach RPO WM wyniosło 79 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego), a także 16 EZT (395,1 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ wyniosło ponad 175,7 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego). Również w kolejnych latach Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje szereg inwestycji mających poprawić jakość taboru spółki. Wśród nich znajdują się m.in.: zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów, 2 wagonów sterowniczych oraz 2 lokomotyw do składów pociągów typu push-pull, 12 nowoczesnych pięcioczłonowych EZT-ów, a także 10 dwuczłonowych EZT-ów.

 

W latach 2010-2012 wojewoda mazowiecki podpisał z Samorządem Województwa Mazowieckiego trzy umowy, których łączna wartość dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosła 21,9 mln zł. W ramach tych środków dofinansowano m.in. zakup 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych, dwóch nowoczesnych spalinowych autobusów szynowych o łącznej pojemności około 150 miejsc oraz dwóch z 240 miejscami.

Liczba wyświetleń: 716

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.