Aktualności
Nowy szynobus dla Kolei Mazowieckich
2013.06.18 12:50 , aktualizacja: 2013.06.18 14:56
Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
Dobra wiadomość dla mieszkańców wschodniego Mazowsza. Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjedzie kolejny szynobus w barwach Kolei Mazowieckich. Wykonany przez NEWAG S.A. pojazd zostanie skierowany do obsługi linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski oraz prezes zarządu firmy NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.
Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,6 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą – 5,3 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach funduszu kolejowego) oraz 7,2 mln zł z budżetu państwa.
To już piąty szynobus, który zasili tabor Kolei Mazowieckich. Nowoczesny dwuczłonowy, 45-metrowy pojazd spalinowy będzie mógł pomieścić jednorazowo ok. 250 pasażerów. Znajdzie się w nim 116 stałych miejsc siedzących oraz ok. 130 miejsc stojących. Zastąpi wyeksploatowane składy na linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha.
Szynobus będzie klimatyzowany, a także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z myślą o rodzicach z małymi dziećmi zostaną w nim zamontowane przewijaki dla niemowląt. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych przewidziano instalację monitoringu. Udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe.
Szynobus będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Nowy szynobus powinien być gotowy do 30 listopada br.
Województwo mazowieckie co roku przeznacza środki na zwiększenie taboru Kolei Mazowieckich. Jest to już piąty szynobus, który w ciągu ostatnich trzech lat wyjedzie na mazowieckie tory. W latach 2011-2012 na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 11,7 mln zł. W 2014 r. planowany jest zakup kolejnych dwóch sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Szacowany koszt inwestycji to ok. 11,5 mln zł netto. Poza tym, w latach 2007-2013 Koleje Mazowieckie wzbogaciły się m.in. o 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (181,7 mln zł – środki pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego), 11 piętrowych wagonów sterowniczych i 26 piętrowych wagonów środkowych typu push-pull (254,1 mln zł, z czego ponad 219 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego, resztę stanowiła dotacja z budżetu państwa), 11 lokomotyw do składów w systemie push-pull (206,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach RPO WM wyniosło 79 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego), a także 16 EZT (395,1 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ wyniosło ponad 175,7 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego). Również w kolejnych latach Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje szereg inwestycji mających na celu poprawę jakości taboru spółki. Wśród nich znajdują się m.in.: zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów, 2 wagonów sterowniczych oraz 2 lokomotyw do składów pociągów typu push-pull, 12 nowoczesnych pięcioczłonowych EZT-ów, a także 10 dwuczłonowych EZT-ów.
Oprócz wzbogacania taboru samorząd Mazowsza przeznacza także środki na modernizację dotychczasowych składów – w latach 2007-2011 ponad 207 mln zł, z czego 83 mln zł to dotacja unijna w ramach RPO WM, pozostała część pochodziła z budżetu województwa. Tego typu inwestycje planowane są również na kolejne lata. W 2014 r. zostanie przeprowadzona modernizacja EZT-ów jeżdżących w obrębie aglomeracji warszawskiej (258,6 mln zł, z czego 124,05 mln to dotacja unijna w ramach POIiŚ), a w 2015 r. pojazdów wożących pasażerów w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym (195,13 mln zł, z czego 93,6 mln zł to dotacja unijna w ramach POIiŚ). Ponadto na 2015 r. zaplanowano rozbudowę baz utrzymaniowo-naprawczych.
Liczba wyświetleń: 415
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.