Aktualności

Między lotniskami a koleją...

2013.10.02 12:00 , aktualizacja: 2013.10.04 09:18

Autor: opr.Konrad Wojnarowski, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Źródło: www.aviarail.pl
Źródło: www.aviarail.pl
Źródło: www.aviarail.pl
Źródło: www.aviarail.pl

Wymiana poglądów oraz omówienie kluczowych problemów związanych z integracją transportu kolejowego z transportem lotniczym był głównym tematem konferencji AviaRail 2013.  W spotkaniu wziął udział marszałek Adam Struzik.

 

W ramach przedsięwzięcia, odbywającego się w dniach 1-2 października w Warszawie, przewidziano szereg prezentacji i paneli dyskusyjnych z udziałem przewoźników i zarządców, zarówno kolejowych jak i lotniczych, a także naukowców, polityków oraz niezależnych ekspertów.

 

Marszałek w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie transportu zbiorowego, w tym szczególnie kolejowego jako jednego z ważniejszych aspektów funkcjonowania portu lotniczego. – Zaletą transportu kolejowego w dowozie pasażerów do lotnisk na średnich odległościach jest atrakcyjny i stabilny czas przejazdu – powiedział marszałek. Zintegrowanie terminala ze stacją kolejową znacznie ułatwia pasażerom korzystanie z transportu kolejowego jako dojazdu do portu lotniczego – dodał.   

 

Marszałek zaznaczył także, że rozwój portu związany ze zwiększeniem liczby odprawianych podróżnych może być  przyczyną podjęcia działań zmierzających do rozszerzenia oferty dojazdu do lotniska o dodatkowe możliwości. Zaprezentował komunikację Portu lotniczego Warszawa/Modlin z transportem kolejowym oraz przedstawił działania na rzecz poprawy dostępności kolejowej portu. Liczba połączeń wg rozkładu jazdy, zapewniająca komunikację ze stacją Modlin, to 42 pary pociągów, w tym 14 par połączeń lotniskowych, w ramach których 11 z nich łączy dwa porty lotnicze w obrębie Mazowsza: Lotnisko Warszawa-Modlin oraz Lotnisko Chopina – zaznaczył.

 

Marszałek wymienił również kluczowe problemy dotyczące realizacji projektu budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa/Modlin oraz budowy stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa/Modlin. Jako główne wymienił brak możliwości stosowania specustawy kolejowej przez samorządy województw w zakresie: szybkiego pozyskiwania terenów pod inwestycję, możliwości pozyskania decyzji o lokalizacji linii kolejowej oraz znacznie krótszego okresu przygotowania inwestycji do realizacji.

 

Podsumowując swoje wystąpienie przedstawił kilka wniosków dotyczących rozpoczęcia realizacji połączeń kolejowych do lotnisk. Powinno ono uwzględniać m.in. wielkość realnego ruchu pasażerów, wysokość nakładów na budowę takiego połączenia i kosztów jego utrzymania, możliwość realizacji przez pociągi komplementarnych zadań przewozowych (obsługa miast/aglomeracji). Zdaniem marszałka decyzje o realizacji połączeń kolejowych do lotnisk powinny być podejmowane w oparciu o przesłanki ekonomiczne, a nie wyłącznie prestiżowe. Marszałek podkreślił też konieczność zmian w ustawie o transporcie kolejowym, umożliwiające budowę nowych linii kolejowych przez samorządy województw.

Liczba wyświetleń: 481

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.