Aktualności

Pierwsze polskie push-pulle w barwach Kolei Mazowieckich

2014.04.15 11:20 , aktualizacja: 2014.04.16 15:24
Autor: Koleje Mazowieckie, Wydział komunikacji Zewnętrznej, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska
fot.Agnieszka Stabińska

PESA Bydgoszcz SA wykona dla Kolei Mazowieckich 22 wagony piętrowe. Umowa ta jest jednym z ważniejszych kontraktów w historii Kolei Mazowieckich. Koszt zamówienia to blisko 278 mln zł.

 

Pociągi eksploatowane będą w sytemie push-pull. Oznacza to, że skład napędzać będzie lokomotywa, a sterowanie w zależności od kierunku jazdy, prowadzone będzie z wagonu sterowniczego lub lokomotywy. Wagony charakteryzują się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy Internet, nowy system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo pasażerom. Zaprojektowane są jako dwupoziomowe, bezprzedziałowe, drugiej klasy. W wagonach sterowniczych znajdą się strefy dla osób niepełnosprawnych z częścią gastronomiczną, toaletą oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom na wózkach. Składy push-pull przystosowane są do jazdy z prędkością 160 km/h. W podstawowej konfiguracji: lokomotywa, wagon sterowniczy i sześć wagonów środkowych, składem podróżować będzie jednocześnie około 1700 pasażerów.

 

PESA wykona też dla Kolei Mazowieckich lokomotywy elektryczne z platformy Gama. Spółka ma obecnie 37 wagonów piętrowych (26 środkowych i 11 sterowniczych) oraz 11 lokomotyw TRAXX P160 DC firmy Bombardier Transportation. Wśród polskich przewoźników kolejowych jest pionierem pod względem wykorzystania możliwości, jakie daje uruchamianie pociągów w systemie push-pull. Pierwszy z wagonów wyprodukowanych przez PESĘ dołączy do parku taborowego Kolei Mazowieckich w styczniu, ostatni – w sierpniu 2015 r.

 

– Kiedy 10 lat temu podejmowaliśmy decyzję o powołaniu pierwszej w Polsce samorządowej spółki kolejowej, wiedzieliśmy że to wielkie wyzwanie finansowe i organizacyjne. Przez ten czas, dzięki środkom z budżetu województwa oraz funduszom unijnym udało się kupić 79 nowych pojazdów i zmodernizować kolejnych 81. Miejmy nadzieję, że po naprawieniu  niekonstytucyjnych przepisów dotyczących „janosikowego”, będziemy mogli zaplanować następne potrzebne inwestycje taborowe – podkreślił marszałek Adam Struzik.

 

Jak podkreślili przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich, ten rok jest szczególny w historii spółki. Nie tylko ze względu na przypadające dziesięciolecie jej istnienia, ale także z uwagi na inwestycje taborowe.

 

Zadowolenia z podpisania umowy nie kryją także przedstawiciele wykonawcy.

 

– To dla nas niezwykle ważny kontrakt. Zarówno ze względu na to, że zawieramy go z tak ważnym, wymagającym i stawiającym na nowoczesność przewoźnikiem, jak Koleje Mazowieckie, jak i z punktu widzenia rozwoju naszej firmy. Przedmiotem umowy są bowiem nie tylko wagony piętrowe, ale także lokomotywy z produkowanej w PESA rodziny Gama. W ten sposób – wchodząc w produkcję składów w systemie „push-pull” – podejmujemy kolejne wyzwanie na miarę lidera polskiego przemysłu taboru szynowego. Lidera, który myślą techniczną i poziomem jakości produkcji skutecznie konkuruje z zagranicznymi producentami, a jednocześnie elastycznie reaguje na oczekiwania rynku – zaznaczył prezes Zarządu PESY Tomasz Zaboklicki.

 

Umowę na dostawę pojazdów 15 kwietnia podpisali: członkowie zarządu Kolei Mazowieckich: Czesław Sulima i Dariusz Grajda oraz prezes zarządu PESY Tomasz Zaboklicki. W spotkaniu uczestniczyli marszałek Adam Struzik oraz przewodniczący Rady Nadzorczej Kolei Mazowieckich Waldemar Kuliński.

Liczba wyświetleń: 773

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.