Aktualności

Kolejne produkty PESY na mazowieckich torach

2014.06.13 12:30 , aktualizacja: 2014.06.23 08:58

Autor: Monika Guzowska, Wprowadzenie: Monika Guzowska

Fot. Martyna Pierzchała
Fot. Martyna Pierzchała
Fot. Martyna Pierzchała

Jeszcze w tym roku w naszym województwie pojawią się dwa kolejne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. Wykonane przez PESA Bydgoszcz S.A. pojazdy zostaną skierowane do obsługi m.in. linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł to pieniądze pochodzące z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach Funduszu Kolejowego), a 7,3 mln zł z budżetu państwa przekaże wojewoda mazowiecki.

 

Umowę na te pojazdy 13 czerwca podpisali marszałek Adam Struzik, zastępca dyrektora departamentu nadzoru właścicielskiego i inwestycji UMWM Tomasz Rosłonek, a ze strony PESA Bydgoszcz S.A. – prezes zarządu Tomasz Zaboklicki i dyrektor marketingu kolejowego rynku krajowego Maciej Maciejewski. W uroczystości wzięli udział również wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, członek zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc, prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan oraz wiceprezes Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.

 

W taborze Kolei Mazowieckich będzie w sumie siedem szynobusów, z czego sześć wyprodukowanych i dostarczonych przez PESA Bydgoszcz S.A. Pojazdy tej firmy, które już jeżdżą po mazowieckich torach, są pozytywnie oceniane przez podróżujących. Sukcesywnie zastępują wyeksploatowane składy.

 

Każdy z pojazdów będzie miał co najmniej 68 miejsc siedzących, w tym 8 uchylnych oraz minimum 52 miejsca stojące. Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Nowe pojazdy szynowe będą osiągały prędkość 120 km/h. Zakup szynobusów usprawni ruch, skróci czas przejazdu oraz – dzięki przystosowaniu do przewozu osób niepełnosprawnych – ułatwi im podróżowanie.

 

Będą także posiadały wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

 

Zakup taboru to koszt 12 828 900 zł, z czego środki z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosą 7,3 mln zł, a z budżetu województwa (w ramach Funduszu Kolejowego) – 5,5 mln zł.

 

Samorząd Województwa Mazowieckiego co roku przeznacza środki na zwiększenie taboru Kolei Mazowieckich. W latach 2011–2013 było to ponad 17 mln zł. W 2015 r. planowany jest zakup kolejnego dwuczłonowego spalinowego autobusu szynowego.

Liczba wyświetleń: 316

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.