Aktualności

Inwestycja międzyregionalna

2015.11.16 10:35 , aktualizacja: 2015.12.03 09:51

Autor: oprac.na podst. mat. Biura Prasowego UMWM i gminy Solec, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • Most w Kamieniu fot.Marcin Teske
  • Marszałek Adam Struzik w otoczeniu władz i mieszkańców gminy Solec nad Wisłą fot.Marcin Teske
  • Droga wojewódzka 747 Iłża–Konopnica z lotu ptaka fot.Marcin Teske
  • Wystąpił zespół śpiewaczy Powiślacy działający przy GOK w Solcu nad Wisłą fot.Marcin Teske

Zakończyła się budowa mostu w gminie Solec oraz zjazdu po stronie mazowieckiej. To jeden z elementów kompleksowej przebudowy drogi wojewódzkiej 747 Iłża–Konopnica. Realizacja inwestycji była możliwa dzięki współpracy między województwami mazowieckim i lubelskim.

 

Nowy most ułatwi i usprawni ruch między centralnymi i zachodnimi regionami a drogowymi przejściami granicznymi na wschodzie Polski. To też szansa na nowe inwestycje, aktywizację gospodarczą i zwiększoną dostępność do atrakcji turystycznych gminy. Inwestycja będzie służyła aż czterem regionom – mazowieckiemu, lubelskiemu, świętokrzyskiemu i łódzkiemu. W oficjalnym otwarciu przeprawy na Wiśle w miejscowości Kamień wziął udział m.in. marszałek Adam Struzik. Most nazwano imieniem Edwarda Wojtasa, zmarłego tragicznie posła RP.

 

Trochę historii…

Szóstego sierpnia 2007 r. pomiędzy województwem lubelskim a mazowieckim zawarto porozumienie dotyczące przebudowy drogi wojewódzkiej 747 na odcinku od Iłży do Konopnicy wraz z budową mostu przez Wisłę. Mazowsze zobowiązało się do budowy drogi na odcinku 40 km od mostu w Kolonii Nadwiślańskiej do Iłży (skrzyżowanie z drogą krajową nr 9). Szacowany koszt całej  inwestycji to około 350 mln zł. Województwo lubelskie – do budowy mostu przez Wisłę oraz budowy drogi na odcinku 46 km od mostu do Konopnicy (skrzyżowanie z drogą krajową nr 19).

 

Stan prac po stronie Mazowsza

Zakończył się I etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 747 – od mostu na Wiśle na terenie gminy Solec (pow. lipski) do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754. Jest to odcinek o długości ponad 1,7 km. Koszt przebudowy tego fragmentu to ponad 12,9 mln zł. Środki na ten cel w całości pochodziły z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

 

Zakres robót

Prace objęły m.in. budowę nowego mostu na rzece Struga. W miejscu istniejącego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754 zaprojektowano rondo o średnicy 43 m. Na wlocie północnym wprowadzono przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, na wlocie zachodnim – przejście dla pieszych z rezerwą terenu na przejazd rowerowy. W związku z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 747 istniejący przebieg drogi wojewódzkiej nr 754, drogę  nr 754 odgięto na północ i poprowadzono nowym śladem. Zaprojektowano również ścieżkę rowerową o szerokości 2 m i chodnik o szerokości 1,5 m.

 

II etap inwestycji

Zaplanowano budowę ponad 8 km drogi po nowym śladzie od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754 do drogi krajowej nr 79 na terenie gminy Lipsko. Realizacja tego etapu rozpocznie się w przyszłym roku. Przedsięwzięcie będzie sfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020. Szacunkowa wartość inwestycji to 105 mln zł. Budowa odcinka powinna zostać zakończona do końca 2017 r.

Ogłoszono również przetarg na wykonanie dokumentacji na III etap inwestycji budowy drogi 747 od Lipska do Iłży (30 km), finansowanej ze środków RPO WM na lata 2014–2020. Szacunkowy koszt realizacji III etapu to 225 mln zł.

Liczba wyświetleń: 720

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.