Aktualności
Mazowsze ma już RITy
2016.07.20 09:20 , aktualizacja: 2016.08.03 11:36
Autor: oprac.na podst.mat.Biura Prasowego, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
- fot.Marcin Patkowski
- fot.Marcin Patkowski
- fot.Marcin Patkowski
- fot.Marcin Patkowski
- fot.Marcin Patkowski
- fot. Marta Milewska
- fot. Ewa Janoszka
- fot. archiwum UMWM
- fot. archiwum UMWM
- fot. archiwum UMWM
- fot. archiwum UMWM
Zarząd Województwa Mazowieckiego przyjął plan inwestycyjny dla poszczególnych subregionów. Główny nacisk położono na działania związane m.in. z poprawą sieci transportowej, standardu opieki zdrowotnej, rozwojem gospodarczym czy zachowaniem dziedzictwa kulturowego. W sumie na ten cel w całym regionie przeznaczono ponad 950 mln zł.
Regionalne Inwestycje Terytorialne (RIT-y)
To autorska inicjatywa zarządu województwa w obecnym Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014–2020. RIT stworzono na wzór ZIT-u (Instrument Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) wprowadzonego przez Komisję Europejską dla Warszawy i okolic. Ideą było, by samorządy z pozostałych subregionów Mazowsza mogły wspólnie wypracować projekty tworzące zintegrowaną całość. Liderem koordynującym prace jest zawsze dawne miasto wojewódzkie.
– Rozpoczynamy aktywną realizację RIT-ów. Kiedy toczyła się dyskusja na temat kształtu Regionalnego Programu Operacyjnego, Unia Europejska postawiła na ZIT. Dla nas, mieszkańców Mazowsza – regionu, który ma bardzo zróżnicowany charakter – ZIT to za mało. Doszliśmy więc do wniosku, że musimy myśleć w kategoriach dobra wszystkich ośrodków subregionalnych – podkreślił marszałek Adam Struzik.
Plan inwestycyjny dla Ostrołęki
Obejmuje projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju miasta i subregionu ostrołęckiego poprzez poprawę zewnętrznej i wewnętrznej dostępności jego potencjału: gospodarczego, społecznego i środowiskowo-rekreacyjnego oraz poprawę jakości życia mieszkańców obszaru funkcjonalnego subregionu ostrołęckiego poprzez zwiększenie dostępności i jakości świadczonych usług zdrowotnych, profilaktyki zdrowotnej i ograniczenie niskiej emisji.
Co w Ciechanowie?
W przypadku Ciechanowa wypracowany przez samorządy i zatwierdzony właśnie przez zarząd województwa plan inwestycyjny obejmuje projekty dotyczące ograniczenia niskiej emisji oraz poprawę spójności komunikacyjnej, społecznej i gospodarczej. W ramach tych projektów planowane są działania obejmujące:
- zrównoważoną mobilność miejską, w tym budowę ciągów pieszo-rowerowych, przystanków dla komunikacji miejskiej oraz dróg obwodowych,
budowę drogowo-kolejowego węzła przesiadkowego w Ciechanowie,
-
termomodernizację budynków komunalnych i użyteczności publicznej na obszarze subregionu ciechanowskiego,
-
rewitalizację obszarów zmarginalizowanych i poprawę dostępności do zasobów kultury;
-
przebudowę infrastruktury drogowej dla poprawy spójności komunikacyjnej z siecią drogową TEN-T,
-
inwestycje w infrastrukturę zdrowotną na terenie subregionu ciechanowskiego.
Siedlce stawiają na transport
W przypadku Siedlec wypracowany przez samorządy i zatwierdzony właśnie przez zarząd województwa plan inwestycyjny obejmuje m.in. utworzenie Zintegrowanego Wielofunkcyjnego Węzła Wymiany Pasażerskiej w Siedlcach poprzez rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej w sąsiedztwie istniejącego dworca PKP oraz budowę centrum przesiadkowego komunikacji autobusowej. W planach jest także utworzenie centrum przesiadkowego w Sokołowie Podlaskim i rozbudowa powiązanego z nim układu komunikacyjnego powiatu sokołowskiego, a także modernizacja układu komunikacyjnego w powiatach: węgrowskim, siedleckimi i łosickim.
Dobre wieści dla Radomia
Subregion radomski postawił na poprawę dostępności do wysokiej jakości usług publicznych związanych z ochroną zdrowia oraz ożywieniem społeczno-gospodarczym obszarów kryzysowych. W ramach tych projektów planowane są działania obejmujące modernizację i doposażenie szpitali, a także rewitalizację zdegradowanych obszarów i obiektów zabytkowych oraz poprzemysłowych.
Płockie drogi
Plan inwestycyjny Płocka to przede wszystkim projekty związane z infrastrukturą drogową. Zakłada on m.in.:
-
budowę trasy północno-zachodniej (projekt główny),
-
rozbudowę ulicy Przemysłowej i przebudowę ulicy Kostrogaj w Płocku wraz z niezbędną infrastrukturą, by ułatwić dojazd do terenów inwestycyjnych na osiedlu Łukasiewicza i Trzepowo,
-
rozbudowę i przebudowę drogi powiatowej nr 3759W Szumanie–Bielsk,
-
rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie OFMP,
-
modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej na terenie OFMP,
-
rewitalizację społeczno-gospodarczą śródmiejskich przestrzeni Płocka (projekt główny),
-
rewitalizację najstarszej części Gąbina.
Dedykowane konkursy
Aby uzyskać dofinansowanie, projekty będą startować w konkursach ogłaszanych specjalnie dla RIT[1]. Startowanie w nich nie zamyka drogi do ubiegania się o środki unijne w ramach innych naborów – otwartych dla wszystkich.
Inicjatywy, wybierane w konkursie ogłaszanym dla RIT, tak jak pozostałe projekty konkursowe, by otrzymać wsparcie będą musiały uzyskać pozytywną ocenę zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący.
[1] Zgodnie z RPO WM 2014–2020, ocenie podlegać będzie czy projekt został ujęty w Planach inwestycyjnych dla subregionów objętych OSI problemowymi (ciechanowskim, ostrołęckim, płockim, radomskim, siedleckim), zatwierdzonych przez Instytucję Zarządzającą RPO WM 2014–2020.
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 1690
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.