Aktualności

Wspólnie w trosce o bezpieczeństwo

2016.11.29 13:10 , aktualizacja: 2016.11.30 08:10

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

  • Zniszczony wał na odcinku Jabłonna - Nowy Dwór MAzowiecki fot. archiwum UMWM
  • Wał, który zostanie przebudowany fot. archiwum UMWM
  • Marszałek Adam Sruzik podpisuje list intencyjny fot. Michał Słaby
  • Przemawia dyrektor WZMIUM Berbard Mucha fot. Michał Słaby
  • POdpisanie listu intencyjnego fot. Michał Słaby

Podpisano list intencyjny, dotyczący współpracy przy przebudowie prawostronnego wału przeciwpowodziowego Wisły na odcinku Jabłonna–Nowy Dwór Mazowiecki.

 

Bezpieczeństwo tysięcy mieszkańców

Przebudowa wału przeciwpowodziowego na odcinku Jabłonna–Nowy Dwór Mazowiecki to inwestycja o ogromnym znaczeniu. Wał zabezpiecza silnie zurbanizowane i ciągle rozwijające się tereny powiatów legionowskiego i nowodworskiego. Chroni przed potencjalną powodzią ponad 64 tys. mieszkańców na około 6,8 tys. ha. Stoi tu około 13 tys. budynków, z czego 67 proc. to domy mieszkalne. Niestety, środki przekazywane przez stronę rządową na modernizację wałów przeciwpowodziowych nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom.

 

Najpierw projekt

Aby przyspieszyć prace, samorządy, których bezpieczeństwo mieszkańców zależy od tej inwestycji, marszałek województwa oraz WZMIUW postanowiły zacieśnić współpracę. Sygnatariusze listu intencyjnego  zobowiązali się do współfinansowania opracowania dokumentacji projektowej, która będzie pierwszym krokiem do rozpoczęcia inwestycji. To koszt 1,5 mln zł. W 2017 r. Nowy Dwór Mazowiecki i Legionowo, gminy Jabłonna i Wieliszew, a także powiaty legionowski i nowodworski przekażą wspólnie na ten cel do 1 mln zł. Środki te zostaną wprowadzone do planu finansowego Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, który odpowiadać będzie za przygotowanie dokumentacji. Kolejnym etapem będzie realizacja inwestycji już w oparciu o środki rządowe.

 

Inwestycja na ogromną skalę

Na obecnym etapie prac rozważane są trzy warianty przebudowy. Różnią się one przebiegiem i rozwiązaniami technicznymi. W każdym z nich przyjęto podział przedsięwzięcia na cztery zadania inwestycyjne i osiem etapów realizacyjnych. Niezależnie od ostatecznie wybranego wariantu, koszt całej inwestycji to ok. 90 mln zł. Jest to związane ze skalą, ale i kosztochłonnością tego typu inwestycji. Długość wału na odcinku Jabłonna–Nowy Dwór Mazowiecki to aż 18,8 km, a jego średnia wysokość to 3,9 m. Inwestycja będzie obejmować także budowle wałowe, m.in. 5 przepustów i 25 przejazdów wałowych, 20 ciągów schodów skarpowych oraz 5 stanowisk dla mobilnego agregatu pompowego.

 

 

Liczba wyświetleń: 455

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.