Aktualności
Mrożek zamieniony w operę
2017.11.17 13:40
Autor: Michał Bigoraj (Warszawska Opera Kameralna), Wprowadzenie: Paweł Burlewicz
Dyrektor artystyczny Alicja Węgorzewska-Whiskerd zaprasza do Warszawskiej Opery Kameralnej na niezwykłą operę na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. Premiera już 8 grudnia.
Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski każdy wymieni „Tango” Sławomira Mrożka. To kanon naszej literatury, wpisany w teatralny afisz, jak Kolumna Zygmunta w krajobraz Placu Zamkowego. Warto zauważyć, że w swojej dwuznaczności, ponadczasowości, dzieło wydaje się być wręcz wymarzone do eksperymentu z formą i konwencją – do stworzenia na jego bazie opery. Aby słynny dramat rozpisany na takty, arie, ansamble, wreszcie ujęty w ramy – akty, zachował artystyczny poziom, potrzeba ręki wizjonera.
Dobrzyński umie wystawiać Gombrowicza
– Światowa prapremiera opery „Tango” Michała Dobrzyńskiego, opartej na dramacie Sławomira Mrożka, to bezspornie jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu 2017/2018. Sukces wystawionej u nas operowej adaptacji „Operetki” Witolda Gombrowicza dowodzi, że przełożenie klasyki polskiego dramatu na język opery, mogą wieńczyć znakomite recenzje i entuzjazm melomanów – przekonuje Alicja Węgorzewska-Whiskerd.
– Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem jakości. Od strony muzycznej spektakl poprowadzi wybitny dyrygent José Maria Florêncio – dodaje dyrektor artystyczna WOK. W głównych rolach wystąpią: Artur – Jan Jakub Monowid, Edek – Piotr Nowacki, Eugeniusz – Piotr Pieron, Eleonora – Anna Mikołajczak-Niewiedział, Eugenia – Marzanna Rudnicka, Stomil – Tomasz Rak i Ala – Aleksandra Żakiewicz. Spektakl wyreżyseruje Maciej Wojtyszko, a autorką scenografii będzie Katarzyna Gabrat-Szymańska.
Wojtyszko daje gwarancję
– Dobór tego reżysera jest moim zdaniem kluczowy. Wszechstronność Wojtyszki i spojrzenie na spuściznę Mrożka, poparte zawodowym doświadczeniem, są dla mnie gwarancją, że nasze „Tango” może okazać się jednym z wydarzeń sezonu. Światowa prapremiera już 8 grudnia. Gorąco zapraszam – deklaruje Węgorzewska-Whiskerd.
Opera, jako sztuka, daje doskonałe możliwości ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu dochodzi walor muzyki – budowanego napięcia, konfliktu. To idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka.
Liczba wyświetleń: 417
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.