Aktualności

Dworce Świata otwarte!

2018.02.13 10:35 , aktualizacja: 2018.02.15 08:07

Autor: Sławomir Majcher (Stacja Muzeum), Wprowadzenie: Paweł Burlewicz

  • Wernisaż wystawy „Dworce...
  • Grupa ludzi stojąca w wejściu na ekspozycję. Dyrektor przemawia przez mikrofon Dyrektor Joanna Kazimierska...
  • Trzech muzealników przebranych w stare mundury kolei rosyjskiej i austrowęgierskiej Dzieciom najbardziej...
  • Grupa pracowników muzeum i gości rozmawiająca w sali z pocztówkami Dyskusja w kuluarach...
  • Drewniana kasa, przed nią ludzie przebrani w stroje z epoki początku XX w. Dodatkową atrakcją jest...
  • Grupa zwiedzających ogląda zawieszone na ścianie powiększenia pocztówek Ze strony pierwszych...
  • Manekin w stroju kolejarskim siedzący w okienku kasowym, obok plakat z rysunkiem pociągu i podróżnych Zabytkowa kasa oklejona...

W Stacji Muzeum można zobaczyć niezwykłą wystawę pocztówek pochodzących głównie z okresu międzywojennego, ukazującą najpiękniejsze dworce kolejowe w Polsce i za granicą.

 

Na otwartej właśnie wystawie „Dworce Świata” prezentowane są widokówki z kolekcji Stacji Muzeum.

– To pocztówki najważniejsze, najstarsze i najciekawsze – powiedziała podczas wernisażu wystawy Joanna Kazimierska, dyrektor Stacji Muzeum.

Ekspozycja „Dworce Świata” w Warszawie przy ul. Towarowej 3 będzie otwarta do końca maja.

 

Od Amsterdamu do Żyrardowa

Pocztówki w większości pochodzą z okresu międzywojennego i ukazują dworce w Polsce i za granicą. Starsze, sprzed 1914 r., są tym cenniejsze, że przedstawiają budynki dworcowe od dawna nieistniejące. Ich znakiem rozpoznawczym jest intensywne podkolorowanie farbami, aby nadać bardziej wyrazistego i atrakcyjnego efektu wizualnego. Przeznaczeniem tych obrazów było przetrwać jak najdłużej w archiwach rodzinnych, jako pamiątka podróży, wakacji, emigracji czy przypadkowych miejsc, gdzie trafiali ludzie podczas zawieruchy wojennej.

 

– Oglądając odkrytki, jak przed laty mówiło się o widokówkach, podróżujemy w czasie po najpiękniejszych stacjach kolejowych Polski i świata. Odwiedzamy Amsterdam, Moskwę czy podwarszawski Żyrardów – dodaje Bożena Żelazowska, przewodnicząca Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

 

Zapis historii tych ważnych gmachów publicznych, które powstawały wraz z rozwojem kolei w XIX w. we wszystkich zakątkach świata – Anglii – kolebce kolejnictwa, Ameryce, Rosji, Austrii, Niemczech czy Francji, jest odzwierciedleniem prądów i przemian kulturowych, gospodarczych i politycznych. Od kiedy miasta przestały być opasywane grubymi murami, a rogatki miejskie nie pełniły już swojej podstawowej roli, to dworce kolejowe przejęły funkcję bram miejskich. Bram, które prowadziły podróżnych do centrów aglomeracji, dynamicznie rozwijającej się wokół nowej infrastruktury kolejowej.

 

Budowali je najlepsi

Warto zajrzeć do Stacji Muzeum, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego, by zobaczyć, jak piękna jest architektura dworców kolejowych.

– W czasach, kiedy budowano drogi żelazne, pieczę nad powstającymi wzdłuż szlaków dworcami powierzano najwybitniejszym architektom – podkreśliła Beata Młynarska, kurator wystawy.

 

Dworce kolejowe na przestrzeni lat ewoluowały. Na pocztówkach widzimy zmieniające się style architektoniczne. W XIX w. style historyczne i historyzujące, potem secesja, modernizm, poszukiwanie stylu narodowego w Polsce, eklektyzm oraz łączenie klasycznych wzorów z modernistycznymi elementami w dwudziestoleciu międzywojennym. Wystawa daje przekrojowy obraz rozwoju i przekształceń tego specyficznego typu budynków, jakimi są dworce kolejowe.

Liczba wyświetleń: 459

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.