Aktualności

Koniec mozartowskiego święta

2018.07.16 09:10 , aktualizacja: 2019.03.20 10:45

Autor: Piotr Iwicki (WOK), Wprowadzenie: Dorota Mądral

  • Grupa muzyków pozuje do zdjęcia we wnętrzach świątyni Mistrz skrzypiec Giuliano...
  • Artyści w galowych strojach stojący na scenie, oklaskiwani przez publiczność Finałowa Gala Operowa...
  • Zdjęcia przedstawia Alicję Węgorzewską-Whiskerd, dyrektor artystyczny WOK. W tle członkowie orkiestry Dyrektor artystyczny WOK...

W miniony weekend zakończył się 28. Festiwal Mozartowski w Warszawie organizowany przez Warszawską Operę Kameralną – placówkę samorządu Mazowsza. Piątkowy koncert mistrza skrzypiec - Giuliano Carmignoli podobnie jak finałowa Gala Operowa były wspaniałym zwieńczeniem miesięcznego mozartowskiego święta.

 

Carmignola w czasie koncertu w Bazylice Archikatedralnej wykonał dwa koncerty skrzypcowe Wolfganga Amadeusza Mozarta – Koncert D-dur KV 211 oraz Koncert B-dur KV 207. Każdym dźwiękiem potwierdzał słuszność opinii, że aktualnie właśnie w nim należy upatrywać najwybitniejszego interpretatora mozartowskich koncertów. Ostatnim utworem koncertu była słynna Symfonia g-moll KV 550. Wizja tego dzieła miała silny autorski podpis Carmignoli.

 

Opera jest trendy

Ostatni, sobotni wieczór festiwalu poświęcony był sztuce operowej, a ściślej temu wszystkiemu, co w dorobku scenicznego Mistrza Amadeusza można nazwać „mozartowskimi hitami”. Były słynne uwertury m.in. do „Czarodziejskiego fletu” i „Uprowadzenia z seraju”, piękne instrumentalne fandango z „Wesela Figara” zagrane z dodaną sekcją instrumentów perkusyjnych, ale lwią część programu stanowiły arie i duety. Usłyszeliśmy Joannę Freszel (sopran), Joannę Moskowicz (sopran), Irynę Zhytynską (mezzosopran), Jan Jakuba Monowida (kontratenor), Aleksandra Kunacha (tenor) i Artura Jandę (bas-baryton). Orkiestrą Gali była znakomita jak zwykle Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) czyli Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej.

Dyrygentem tego wieczoru był Marcin Sompoliński, wybitny znawca muzyki baroku i klasycyzmu, który właśnie został powołany na kierownika MACV. Poinformowała o tym Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor artystyczny WOK. Jak na galę przystało, wyjątkowa była oprawa scenograficzna autorstwa Katarzyny Gabrat-Szymańskiej, a całość prowadziła, odwołując się do licznych smakowitych cytatów z listów Mozarta, szefowa artystyczna WOK Alicja Węgorzewska-Whiskerd. Opera Jest Trendy! – tak brzmiało hasło tegorocznego wydarzenia. A że nie jest to tylko powiedzenie najlepiej świadczyła długa lista gości obecnych w Teatrze Polskim: aktorek i aktorów filmowych, gwiazd piosenki i musicalu. Byli politycy, świat dyplomacji oraz przedstawiciele Samorządu Województwa Mazowieckiego. Alicja Węgorzewska-Whiskerd skierowała ze sceny do wszystkich słowa podziękowania.

Za nami bezpowrotnie prawie 60 wydarzeń spod szyldu 28. Festiwalu Mozartowskiego. Po gali finałowej wszyscy mówili do siebie: do zobaczenia za rok. Nic dziwnego: Opera Jest Trendy!

Liczba wyświetleń: 248

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.