Aktualności

Międzynarodowe uznanie dla Warszawskiej Opery Kameralnej

2018.08.23 11:00 , aktualizacja: 2018.08.24 15:11

Autor: oprac. WOK, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska

Kadr ze spektaklu Kadr ze spektaklu "Armide"...
Dyrektor Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska odbiera nagrodę na scenie Dyrektor Artystyczny...

Placówka, będąca jednostką Samorządu Województwa Mazowieckiego, za spektakl „Armide”, wystawiony w listopadzie 2017 r., otrzymała międzynarodową nagrodę w dziedzinie twórczości operowej.

 

Międzynarodową Nagrodę im. Giuseppe Di Stefano odebrała Dyrektor Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska podczas gali koncertowej w teatrze w Taorminie (miejscowość we Włoszech, w regionie Sycylia, w prowincji Mesyna). Nagrodę przyznał Sycylijski Chór Liryki. Uroczysta gala odbyła się w X rocznicę śmierci Giuseppe Di Stefano, jednego z najbardziej uwielbianych tenorów w historii opery. Sycylijczyk, partner legendy opery, Marii Callas, zachwycał wspaniałą barwą, doskonałą dykcją i muzykalnością. Podczas uroczystego wieczoru uhonorowano światowej sławy artystów. Obok Alicji Węgorzewskiej i Warszawskiej Opery Kameralnej nagrody otrzymali dyrygent i kompozytor Ezio Bosso, Maria Dragoni, Ramona Tullumani, Renato Francesconi czy Nicola Martinucci.

 – Czuję się dumna jako Polka, czuję się dumna jako Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej. Cieszę się, że znaczymy coś w klasyce w świecie. Polacy i ich wspaniałe nazwiska istnieją i to bardzo mocno zaznaczają swoją obecność. Ta nagroda pokazuje też, jak WOK z sukcesem wpisuje się w światowe trendy w inscenizacjach operowych. To zasługa realizatorów, artystów, całego zaplecza administracyjnego i technicznego.  Dziękuję TVP Kultura za rejestrację i emisję spektaklu. To również sukces Telewizji Polskiej – powiedziała Alicja Węgorzewska.

 

„Armide” Jeana-Baptisty Lully

Pierwszy raz w historii polskiego teatru operowego, 5 listopada 2017 r., wystawiono w Warszawskiej Operze Kameralnej dzieło Jeana-Batisty Lully – „Armide”. Do polskiej prapremiery dzieła doszło dzięki współpracy z: Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik oraz Centre de Musique Baroque de Versailles.

Do realizacji spektaklu zaproszono wybitnych realizatorów: dyrygenta Benjamina Bayla (kierownik muzyczny, dyrygent); Dedę Cristinę Colonnę (reżyseria i choreografii) uznawaną na świecie za czołową postać w dziedzinie reżyserii spektakli epoki baroku i renesansu. Scenografię, oświetlenie i oprawę multimedialną przygotował Francesco Vitali, zespół taneczny Nordic Baroque Dancers poprowadziła Karin Modigh.

 

Wysoki poziom artystyczny

O jakości artystycznej spektaklu najlepiej świadczy fakt, iż został on zarejestrowany przez Telewizję Polską (premierowa  emisja w TVP Kultura miała miejsce 17 grudnia 2017 r., z racji na duże zainteresowanie, emisję powtórzono). Jak wynika z informacji Telewizji Polskiej, telewizyjna retransmisja spektaklu zgromadziła rekordową liczbę telewidzów, osiągają najwyższy wynik w historii prezentacji oper w tym kanale publicznej telewizji.

 

Po premierze pojawiły się liczne recenzje w prasie codziennej. W szczególności podkreślano wysoki poziom artystyczny, multimedialną scenografię, efektowne kostiumy. Z grona śpiewaków  krytycy i melomani ciepło przyjęli wykonującą rolę tytułową, Marcelinę Beucher (za sceniczną kreację otrzymała nadawany przez krytyków teatralnych tytuł Operowego Olśnienia Roku 2017, ten sam tytuł otrzymała Deda Cristina Colonna za najlepszą choreografię).

 

Prowadzący spektakl wybitny australijski dyrygent Benjami Bayl, sopecjalista od muzyki dawnej, nie szczędził pochwał zespołowi WOK:

– Z wielką przyjemnością, stworzyliśmy wraz z muzykami Warszawskiej Opery Kameralnej „Armidę”, fantastyczne i rzadko wykonywane dzieło Lully’ego. Myślę, że dla wszystkich zaangażowanych w jej przygotowanie, bardzo specyficzny i niepowtarzalny styl francuskiego baroku, był odkrywczą i oświecającą podróżą. Jestem bardzo zadowolony z efektu osiągniętego przez cały nasz zespół. To rzadka przyjemność, słuchać tej muzyki wykonywanej poza Francją, w dodatku na tak wysokim poziomie i w tak wyjątkowym miejscu, jak teatr Warszawskiej Opery Kameralnej – powiedział Benjami Bayl.

Operę została wystawiona pięciokrotnie. Wiele miejsca premierze poświęciły telewizje (Polsat, TVP 1, TVP Kultura, TVP Warszawa, TV Republika) oraz prasa.

 

Liczba wyświetleń: 469

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.