Aktualności

Czytajmy książki!

2019.03.28 09:35 , aktualizacja: 2019.03.28 12:35

Autor: oprac.na podst. zebr.mat., Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

  • Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Płocku  z grupą teatralną Remedium pozują do wspólnego zdjęcia Uczniowie Szkoły...
  • aktor płockiego teatru Henryk Jóźwiak wraz trójką młodych adeptów sztuki teatralnej w trakcie warsztatów twórczych Warsztaty teatralne z...
  • grupa teatralna Remedium czyta dzieciom i młodziezy fragmenty książki Głośne czytanie...
  • aktorka grupy teatralnej Remedium i uczeń szkoły podstawowej razem czytają książkę Małgorzaty Musierowicz Międzypokoleniowe czytanie...

Co najmniej jedną książkę w ciągu roku przeczytało zaledwie 37 proc. Polaków – dowiadujemy się z najnowszych badań Biblioteki Narodowej[1].  Z raportu wynika też, że to wśród młodszych osób jest najwięcej czytelników książek, do tego czytających z większą intensywnością.

 

Biblioteki pedagogiczne to nie tylko książki, katalogi i unoszący się dookoła zapach papieru. To zdecydowanie więcej! Mazowieckie placówki prowadzą również szereg akcji propagujących czytelnictwo wśród Mazowszan. Jedną z takich inicjatyw jest głośne czytanie i warsztaty teatralne, jakie zorganizowała Biblioteka Pedagogicza w Płocku. Placówka włączyła się w projekt  „Ogólnopolskiego Czytania Jeżycjady Małgorzaty Musierowicz”[2]. W marcu biblioteki, szkoły i ośrodki kultury w całej Polsce mają okazję na chwilę zamienić się w Jeżyce (miejsce, gdzie rozgrywa się akcja serii).

 

Najlepsza „Kłamczucha”

Do udziału w akcji biblioteka zaprosiła klasę piątą i szóstą ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Płocku. Czytano „Kłamczuchę” Małgorzaty Musierowicz – tytuł należy do popularnego cyklu „Jeżycjada”. To jedna z najbardziej lubianych części sagi, którą stworzyła autorka.

Podczas wydarzenia aktorski popis dała grupa teatralna Remedium[3]. Interpretacja tekstu wzbudziła taki entuzjazm u uczniów, że sami z wielką ochotą włączyli się czynnego udziału w spotkaniu. Cennych wskazówek czytającym uczniom udzielał Henryk Jóźwiak, opiekun grupy Remedium i aktor Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku.

 

Czytajmy!

Mamy nadzieję, że akcja czytelnicza zachęciła młodszych i starszych uczestników do przeczytania nie tylko całego cyklu 22-tomowej powieści o losach najbardziej znanej poznańskiej rodziny Borejków i ich przyjaciół, ale też stała się motywacją do sięgnięcia po inne pozycje książkowe.

 


Warto wiedzieć!

  • Ponad 1,6 tys. książek udało się zebrać dla pacjentów Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce w ramach akcji Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce pod hasłem „Książka dla szpitala”. Zbiórka trwała od października do końca grudnia ub.r. Przekazane publikacje uprzyjemnią chorym czas spędzony w szpitalu i pozwolą złagodzić cierpienie wywołane chorobą.
  • W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, marszałek Adam Struzik czytał przedszkolakom z Miejskiego Przedszkola nr 34 im. Kubusia Puchatka i Jego Przyjaciół w Płocku fragment książki „Puchatkowe zaklęcia” Natalii Usenko.
  • Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” przekonuje, że czytanie dziecku 20 minut dziennie (codziennie!) jest mądrym sposobem spędzania czasu z najmłodszymi i najlepszą inwestycją w ich przyszłość. Wyniki badań pokazują, że działania przynoszą wymierne rezultaty – coraz więcej rodziców docenia tę formę spędzania czasu z dzieckiem.
 

[1] Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 r., autorzy: Izabela Koryś, Roman Chymkowski, Pracownia Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej.

[2] Akcję organizuje Wydawnictwo Akapit Press. Wydarzenie ma charakter bezpłatny, w tym roku odbyła się jego trzecia edycja.

[3]Grupa teatralna Remedium – sekcja teatralna Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku działającego przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej; działa od 2011 r.

 

Liczba wyświetleń: 368

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.