Aktualności
Podsumowanie projektu RUMOBIL
2019.04.12 08:25 , aktualizacja: 2019.04.25 11:06
Autor: oprac. Agnieszka Stabińska, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska
Nie wiesz, czy pociąg przyjedzie punktualnie? Chciałbyś wiedzieć, gdzie teraz jest? Aplikacja TropKM umożliwia śledzenie każdego składu. To efekt realizacji europejskiego programu RUMOBIL. Podróżni mogą na bieżąco śledzić informacje o interesujących ich połączeniach.
Samorząd Województwa Mazowieckiego przeprowadził pilotażowy projekt polegający na wyposażeniu autobusów szynowych Kolei Mazowieckich w odbiorniki GPS. Zebrane dane, po przetworzeniu były udostępnione drogą elektroniczną za pośrednictwem programu komputerowego (aplikacji), który każdy zainteresowany (pasażer) mógł zainstalować na swoim urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet itp.). Wszystko po to, aby możliwe było pozyskiwanie dokładnych informacji o lokalizacji pociągów KM.
Działamy w partnerstwie
Inwestycja była możliwa dzięki pozyskanemu przez samorząd województwa dofinansowaniu w ramach projektu CE55 „RUMOBIL” – „Rural Mobility in European Regions affected by Demographic Change” (mobilność na obszarach wiejskich w europejskich regionach dotkniętych zmianami demograficznymi). Projekt zakwalifikowano do dofinansowania w ramach Programu Interreg Central Europe 2014–2020. Wzięło w nim udział 12 partnerów z 7 krajów Europy centralnej. Ideą przedsięwzięcia, którego partnerem wiodącym jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Transportu Saksonii-Anhalt, jest utworzenie innowacyjnych rozwiązań transportowych zmniejszających uzależnienia mobilności w postaci indywidualnych środków transportu na rzecz środków transportu publicznego, na terenach obszarów wiejskich szczególnie dotkniętych zmianami demograficznymi. Dziś w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca pilotaż projektu.
Jak to działa?
W ramach pilotażu, na liniach kolejowych nr 27 Nasielsk–Sierpc oraz nr 33 Kutno–Płock, czyli tam, gdzie kursują nowoczesne szynobusy KM (od sierpnia 2017 r.) podróżni mogli korzystać z systemu śledzenia pociągów i informacji pasażerskiej. Dodatkowo, w budynku Starostwa Powiatowego w Sierpcu oraz na dworcu kolejowym w Płocku postawiono kioski informacyjne, które umożliwiły pasażerom dostęp do informacji przydatnych przy podróży pociągami Kolei Mazowieckich. Urządzenia wyposażono w duży ekran dotykowy oraz tradycyjną klawiaturę, umożliwiającą nawigowanie i poruszanie się po wyświetlonej stronie.
Efekty projektu
W trakcie 12 miesięcy aplikacja tropKM była instalowana 7830 razy oraz była w użyciu 115600 razy. Ilość aktywnych instalacji na zakończenie pilotażu wynosiła 2500. W okresie realizacji pilotażu system działał bardzo sprawnie, a wszelkie awarie czy usterki były na bieżąco eliminowane. Aktualnie trwają testy związane z uruchomieniem systemu śledzenia pociągów na całej sieci kolejowej Mazowsza.
Propozycja dla młodych Mazowszan
Rusza kolejny projekt pod nazwą YOUMOBIL.
– Tym razem chcemy zadbać o młodych ludzi, dzieci i młodzież szkolną, którą poprzez edukację czy stworzenie odpowiedniego systemu IT będziemy zachęcać do korzystania z pociągów, autobusów. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Transportu Saksonii-Anhalt jest ponownie liderem naszego nowego projektu. Mamy nadzieję na bardzo dobrą współpracę wśród partnerów – zaznacza Katarzyna Wieczorek, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury UMWM.
System RUMOBIL:
- oparty jest na urządzeniach GPS zamontowanych w pojazdach,
- daje pasażerom dostęp do aplikacji na urządzenia mobile oraz do strony www z urządzeń stacjonarnych,
- zapewnia wyszukanie pociągu, jego lokalizację w czasie rzeczywistym,
- gwarantuje dostęp do interaktywnej mapy, pokazującej aktualną pozycję pociągu, jego numer, relację oraz prędkość, z jaką się porusza (aktualizacja automatyczna co 15 sekund),
- informuje o czasie opóźnienia pociągu (jeżeli występuje), zawiera opis taboru i utrudnień na linii,
- daje możliwość sprawdzenia aktualnego rozkładu jazdy pociągów.
Liczba wyświetleń: 689
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.