Aktualności
Praca maszynisty okiem artystów
2019.09.16 13:20 , aktualizacja: 2019.09.16 15:27
Autor: Andrzej Walczyk (Stowarzyszenie, Wprowadzenie: Dorota Mądral
- Laureat I miejsca Kacper...
- Praca Kacpra Musura (Fot....
- Praca Tomasza Blewąski...
- Wernisaż prac odbył się 15...
- Rozstrzygnięcie konkursu...
"Maszynista – Praca i jego pasje" – pod takim hasłem odbyła się tegoroczna edycja III Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego stanowiącego element obchodów jubileuszu 100-lecia działalności jednego z najstarszych na terenie Polski, Związków Zawodowych Maszynistów. Z tej okazji organizowany jest cykl wykładów o historii kolejnictwa. Inicjatywę objął patronatem marszałek Adam Struzik.
Konkurs zorganizowało Stowarzyszenie "Kolejarz" wspólnie ze Związkami Zawodowymi Maszynistów, Stacją Muzeum oraz Fundacją Grupy PKP, a wernisaż prac odbył się 15 września w Międzynarodowy Dzień Maszynisty. Każdy z artystów wybrał swoją drogę realizacji konkursowego tematu. Wspólnym mianownikiem był zawód maszynisty. Łącznie przyznanych zostało 12 nagród: miejsca główne i wyróżnienia. Przyznano także nagrody specjalne. Nagrody główne otrzymali: Kacper Musur (I miejsce), Jolanta Rodak (II miejsce), Tomasz Blewąska (III miejsce), Bożena Smółka (III miejsce).
Prace oceniała komisja konkursowa w składzie: Bożena Żelazowska - przewodniczący – przedstawiciel Stacji Muzeum, Paulina Adamczyk – członek - historyk sztuki, muzealnik, autorka esejów o sztuce, Maria Ogonowska – członek – przedstawiciel SKSTiK "Kolejarz", Paweł Spychalski – członek – przedstawiciel Związku Zawodowego Maszynistów, Andrzej Walczyk - sekretarz komisji – przedstawiciel SKSTiK "Kolejarz".
Z kart historii
Historia zrzeszanie się grup kolejowych sięga 1915 r. W tym czasie kolejarze z terenów byłego Królestwa Kongresowego zostali wywiezieni w głąb Rosji. Wówczas powstały dwie organizacje zrzeszające kolejarzy: Związek Pracowników Kolejowych Polaków Pragnących Wrócić do Kraju (Rosja) oraz Towarzystwo Wzajemnej Pomocy b. Pracowników Kolejowych (Warszawa). Związki zawodowe były podstawową formą aktywności społeczności kolejarskiej. W okresie międzywojennym działały bardzo liczne reprezentacje poszczególnych grup zawodowych.
Kolej cieszy się nie tylko długoletnią historią rozwoju. Cechuje się także patriotyzmem. Międzywojenne kolejnictwo to etos służby i oddanie się zawodowi jego pracowników. Środowisko kolejowe odgrywało w historii Polski ważną rolę we wszystkich jej momentach. 7 lutego 1919 r. wydano pierwszy akt prawny (Dz.U. RP 1919 Nr 14 poz. 15), który można uznać za dokument potwierdzający częściową nacjonalizację kolei w Polsce. Kolej zawsze związana była i jest z ludźmi oddanymi tej służbie. Praca na kolei była służbą dla państwa i dla społeczeństwa. O jej godności świadczyło m.in. umundurowanie.
Wykłady o historii kolei
Stowarzyszenie "Kolejarz", Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk, przy wsparciu Fundacji PKP organizują ponadto cykl 12 wykładów na temat historii kolejnictwa na ziemiach polskich. Najbliższe spotkanie odbędzie się 28 września i poprowadzi je dr Adam Wielądek, który wygłosi prelekcję pt. „Historia informatyki kolejowej”. Terminy i program kolejnych wykładów. Wstęp wolny.
Liczba wyświetleń: 199
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.