Aktualności

Szkolenia dla kierowców na Torze Modlin – bezpieczeństwo i profilaktyka uzależnień

2020.09.17 15:30 , aktualizacja: 2020.09.18 13:26

Autor: Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Jerzy Lipka-Wołowski

  • W otwartych drzwiach samochodu treningowego na przednim siedzeniu za kierownicą siedzi marszałek, obok niego siedzi instruktor i udziela instrucji. W jeździe trenującej...
  • Marszałek stoiw centrum sali i mówi, przed nim kilkoro dziennikarzy z mikrifonami i kamerami, za nim ściana z banerami informacyjnymi. Na konferencji prasowej...
  • Trzech męzczyzn w rzędzie stoi na tle banerów reklamowych. W spotkaniu z...
  • Dwóch występujących, jeden z mikrofonem, stoją na tle banerów reklamowych, przed nimi kamera telewizyjna. Występuje Aleksander...
  • Kilkanaścieosób siedzi na sali na krzesłach, zachowując dystans społeczny. Uczestnicy konferencji...
  • Pięcioro występujacych na konferencji stoi w rzędzie pozując do zdjęcia. Pamiątkowe zdjęcie...
  • W dużym planie - rozpędzony samochód treningowy wykonuje nagły manewr skrętu na mokrej powierzchni. (fot. UMWM).
  • Samochód treningowy na torze mija w dynamicznej jeździe aktywną kurtynę wodną. (fot. UMWM).

Ponad 400 kierowców z dwóch grup wiekowych – 18-24 lat oraz 55 lat i więcej – ma szansę sprawdzić się w niestandardowych szkoleniach na Torze Modlin. To inicjatywa samorządu Mazowsza, organizowana przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej we współpracy z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego z Mazowsza. Całość programu jest przemyślana tak, by kierowcy mogli sprawdzić swoje umiejętności podczas nietypowych prób, a przede wszystkim realnie ocenić swoje doświadczenie i kondycję w prowadzeniu pojazdu.

 

To już druga edycja projektu, w którym udział mogą brać kierowcy z różnych części Mazowsza. Każde ze szkoleń dopasowane jest do grupy wiekowej, choć wszyscy sprawdzą swoje możliwości podczas testów na koncentrację – symulowanej rozmowy, slalomu między przeszkodami, awaryjnego hamowania, ale też zajęć z psychologiem. Cel jest jeden – zwiększenie bezpieczeństwa na drodze i uświadomienie, jaki wpływ na prowadzenie pojazdu mają środki psychoaktywne lub chociażby leki.

 

Co roku ok. 910 proc. ogółu wypadków spowodowanych jest działaniem alkoholu u ich uczestników. Warto przy tym zauważyć, że samych zatrzymanych kierowców będących pod wpływem alkoholu było w ubiegłym roku 110 tys. i było to o 6 tys. więcej niż rok wcześniej. Przerażające jest, o ile więcej wypadków mogłoby mieć miejsce, gdyby nie te zatrzymania –  zauważa marszałek Adam Struzik. – Ubiegłoroczna inicjatywa Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej spotkała się z dużym uznaniem wśród uczestników szkoleń, dlatego nadal chcemy edukować, przypominając, że prowadzenie samochodu to ogromna odpowiedzialność.

 

W ubiegłym roku w szkoleniach wzięło udział prawie 700 kierowców. W tym roku ze względu na obowiązujący stan pandemii i związany z tym reżim sanitarny zaplanowanych jest 440 kierowców. Każda z grup skorzysta z jednodniowych spotkań, w których mogą liczyć na trzy godziny zajęć teoretycznych (m.in. z psychologiem) oraz trzy godziny zajęć praktycznych z instruktorem (na pojazdach szkoleniowych Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault).

 

Podczas zajęć teoretycznych omawiane są błędy spostrzegania (krótki trening uważności i kontrolowania procesów podejmowania decyzji), również te wynikające z używania alkoholu i innych środków psychoaktywnych. Zajęcia mają uświadamiać kierowcom, że są oni odpowiedzialni na drodze za bezpieczeństwo swoje, ale też innych osób. Spotkania prowadzone przez psychologa to również czas mówienia o korzyściach wynikających z częściowej rezygnacji z prowadzenia samochodu.

 

Jednodniowe szkolenia obejmują też część praktyczną, która w kontrolowanych warunkach pozwala kierowcom uświadomić wpływ prędkości na drogę hamowania na nawierzchniach o różnej przyczepności. Mają oni okazję przekonać się, jak na koncentrację i postrzeganie czynników zagrożenia na drodze wpływa rozmowa telefoniczna lub z pasażerem. Zaplanowane ćwiczenia pokażą też, jak ważne jest zachowanie odstępu, który zwiększa szansę na właściwą reakcję, a tym samym odpowiedni czas na hamowanie. To również okazja do poznania zasad działania systemów wspomagających w samochodzie.

 

Jazda samochodem to emocje. Chcemy, by były to emocje pozytywne – mówi Rafał Zięba, prezes Toru Modlin. – Jesteśmy najnowocześniejszym ośrodkiem w Polsce z autorskim programem szkoleń opartym na modelu skandynawskim. Chodzi nam o to, by uświadomić ryzyka drogowe. Chcemy, by osoby, które przejdą szkolenia, realnie oceniały swoje możliwości i pamiętały, że trzeba jeździć z pokorą, zdejmując nogę z gazu.

 

Szkolenia skierowane są do dwóch grup. Młodsza (18-24 lat) jest wyraźnie widoczna w policyjnych statystykach policyjnych, bo ma najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji. W 2019 r. byli oni w skali kraju sprawcami 4 910 wypadków, w których zginęły aż 462 osoby, a 6 409 zostało rannych. Często młodzi kierowcy nie mają jeszcze doświadczenia, brakuje im wypracowanych umiejętności w kierowaniu pojazdem, a jednocześnie mają skłonność do brawury i w pewnym sensie przeceniania swoich możliwości. Istnieje ryzyko, że może to iść w parze ze stosowaniem różnego typu środków psychoaktywnych.

 

Grupa kierowców w wieku 55 lat i więcej – mimo że doświadczona – to osoby mające tendencję do przeceniania swoich możliwości, zwłaszcza możliwości swojego organizmu. Wiąże się to ze spadkiem ogólnej kondycji, słabszą koncentracją, często opóźnioną reakcją wynikającą z przyjmowania leków. – Zależało nam na tym, aby specjalistycznymi szkoleniami uświadomić młodych, ale i tych już bardzo doświadczonych kierowców, jak ogromne znaczenie ma nasza kondycja podczas prowadzenia samochodu. Po alkoholu lub innych substancjach psychoaktywnych, po niektórych lekach wsiadanie za kierownicę jest po prostu niebezpieczne. W momencie, gdy nie panuje się nad własnym ciałem, trudno zapanować nad pojazdem –  podkreśla Aleksander Kornatowski, p.o. dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. – To jeden z elementów licznych działań profilaktyki uzależnień, jakie prowadzimy na Mazowszu.

 

W tym roku szkolenia odbywają się do 30 listopada 2020 r. Nabór prowadzą bezpośrednio WORD-y z Warszawy, Radomia i Siedlec. Koszt całości to ok. 600 tys. zł (środki pochodzą w większości z budżetu województwa mazowieckiego).

 

Program powstał z inicjatywy Samorządu Województwa Mazowieckiego. Sfinansowanie szkoleń to efekt porozumienia między Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego. Za realizację odpowiada Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy –  Tor Modlin. To ośrodek z wielomodułową przestrzenią do realizacji ćwiczeń, nowoczesnymi płytami poślizgowymi, z wyznaczonymi pasami ruchu, odwzorowującymi warunki drogowe. Modułowa infrastruktura daje możliwość tworzenia licznych scenariuszy sytuacyjnych. Strefy bezpieczeństwa, drogi komunikacyjne oraz nowoczesne urządzenia pomiaru prędkości pomagają w skutecznej organizacji szkoleń, przede wszystkim w bezpiecznych warunkach dla uczestników.

 

Akcja jest inicjatywą Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej, wpisującą się w szereg działań dotyczących profilaktyki uzależnień. To również kolejny element wspierający bezpieczeństwo ruchu drogowego prowadzony przez samorząd Mazowsza. Znana od lat kampania społeczna „Jesteś widoczny, jesteś bezpieczny” skierowana do uczniów podstawówek i przedszkolaków na całym Mazowszu przynosi efekty wśród dzieci i młodzieży. Teraz edukację o bezpieczeństwie w ruchu drogowym mają okazję przejść starsi i młodzi kierowcy.

Liczba wyświetleń: 299

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.