Aktualności
Oto mazowieccy liderzy cyfryzacji!
2020.12.31 13:00 , aktualizacja: 2021.01.08 09:09
Autor: Jakub Ślifirczyk (CG), Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka
Mazowieckie instytucje mają się czym pochwalić. W ramach IV edycji konkursu „Samorządowy lider cyfryzacji” zgłosiły naprawdę niezwykłe, ułatwiające życie projekty. Poznajmy laureatów.
– We współczesnym świecie nowoczesne rozwiązania techniczne oraz innowacyjne technologie są podstawą nowoczesnej administracji. Wygodne, zdalne załatwianie spraw, dostęp do elektronicznych wersji dokumentów, możliwość monitorowania postępu spraw – to przysłowiowy klucz do sukcesu w obsłudze klienta. Dzięki e-usługom samorządy oraz instytucje otrzymały możliwość pełniejszego zaspokajania potrzeb mieszkańców, a będąc bliżej ludzi i ich spraw, mają szansę wychodzić naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom. Gratuluje zwycięzcom kreatywnych pomysłów i skutecznego ich wdrożenia – powiedział marszałek Adam Struzik.
Kto na podium?
W tegorocznej, czwartej już, edycji konkursu „Samorządowy lider cyfryzacji” zwycięzcą został Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim, który zaprezentował wdrożenie pn. „eBiblioteka” Biblioteki Publicznej Gminy Grodzisk Mazowiecki. Poza tytułem Samorządowego Lidera Cyfryzacji, laureat pierwszego miejsca otrzyma nagrodę w wysokości 15 tys. zł. Drugie miejsce zajęło Starostwo Powiatowe w Pruszkowie (nagroda - 10 tys. zł), natomiast na trzecim miejscu znalazł się Urząd Miasta Ostrołęki (nagroda – 5 tys. zł). Ponadto komisja konkursowa postanowiła przyznać wyróżnienie dla Urzędu Miasta Płocka oraz dla Urzędu Miasta Otwocka.
Nagroda w konkursie wyróżnienie dla instytucji, które przedstawiły swoje rozwiązania w obszarze zastosowań nowoczesnych technologii cyfrowych i systemów informacyjno-komunikacyjnych, a ich wdrożenie pozytywnie wpłynęły na jakość życia mieszkańców. Samorząd Województwa Mazowieckiego wspiera rozwój cyfryzacji w regionie wyróżniając lokalne samorządy za ich autorskie i innowacyjne pomysły w dziedzinie technologii cyfrowych i e-usług.
Więcej o projektach
Zwycięzca konkursu – Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim – przedstawił projekt swojej instytucji – Biblioteki Publicznej Gminy Grodzisk Mazowiecki – o nazwie, nomen omen, „eBiblioteka liderem cyfryzacji na Mazowszu”. Na stronie internetowej Biblioteki można skorzystać z usługi zapisów on-line do biblioteki. Wszelkie formalności związane z wydaniem karty bibliotecznej można załatwić, siedząc w domu przed komputerem. Rezerwacja książek on-line pozwala na wypożyczenie czytelnikowi interesujących go pozycji poprzez system, który jednocześnie informuje bibliotekarza o wpłynięciu zamówienia. O możliwości odbioru książki czytelnik dowiaduje się za pośrednicwem poczty e-mail i SMSa. Sam budynek biblioteki został wyposażony w urządzenie zwane „Wrzutnią”, które pozwala na zwrot wypożyczanych materiałów przez całą dobę bez wchodzenia do budynku, natomiast samoobsługowe stanowisko biblioteczne (połączone z systemem bibliotecznym), pozwala czytelnikowi na sprawdzenie swojego konta, dokonanie zwrotu lub wypożyczenie książki na własną rękę. Ponadto, w ramach przedstawionego wdrożenia, strona internetowa biblioteki integruje kilkanaście bibliotek z obszaru województwa mazowieckiego.
Nagrodzone II miejscem – Starostwo Powiatowe w Pruszkowie – zaprezentowało System Informacji Przestrzennej w postaci Portalu Mapowego. Poza możliwością wyświetlenia licznych usług przeglądania, takich jak np. zdarzenia drogowe czy mapa glebowa, portal oferuje również możliwość zakupu mapy zasadniczej, danych ewidencyjnych, wypisu EGiB, a także zgłoszenie prac geodezyjnych i wniosków o skoordynowanie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu. Portal mapowy można wyświetlić, korzystając z telefonów komórkowych i tabletów.
Zdobywca III miejsca – Urząd Miasta Ostrołęki – przedstawił wdrożone przez siebie usługi elektroniczne. Oprócz udostępniania takich rozwiązań, jak informowanie o jakości powietrza na terenie miasta czy odśnieżaniu dróg, urząd może również pochwalić się portalem informującym o natężeniu ruchu oraz rozkładzie jazdy autobusów miejskich, platformą informacyjno-płatniczą umożliwiającą opłacenie zobowiązań z wykorzystaniem płatności on-line oraz wypożyczalnią rowerów miejskich. Ponadto urząd miasta oferuje swoim mieszkańcom pokaźną liczbę e-usług.
Urząd Miasta Płocka otrzymał wyróżnienie za „Płocką Kartę Mieszkańca” – program skierowany do mieszkańców mista. Uczestnictwo w programie uprawnia do korzystania najróżniejszych zniżek oraz ulg, zakupu biletów komunikacji miejskiej oraz biletów wstępu do różnych instytucji czy na wydarzenia kulturalne i sportowe. Program Płocka Karta Mieszkańca opiera się na portalu oraz aplikacji mobilnej PŁOCKARTA, działającej na urządzeniach przenośnych z mobilnym systemem operacyjnym Android, a także iOS. System umożliwia również korzystanie z tradycyjnych plastikowych kart, ale pełną funkcjonalność zapewnia aplikacja mobilna.
Wyróżnienie otrzymał również Urząd Miasta Otwocka za „CityBox Otwock – Bezpieczny Urząd”. Projekt powstał z myślą o wszystkich mieszkańcach Otwocka, którzy pomimo trwającej epidemii muszą zrealizować sprawy urzędowe niecierpiące zwłoki. CityBox przy pomocy zainstalowanego sprzętu multimedialnego umożliwia wideokonferencję z właściwym urzędnikiem. Komunikacja mieszkańców z urzędnikami odbywa się całkowicie zdalnie. Interesanci zapraszani są kolejno do kabin poprzez intercom. W każdej z sześciu kabin znajduje się stanowisko wyposażone w komputer, mikrofon, kamerę oraz urządzenie wielofunkcyjne. Kontakt z urzędnikiem następuje tylko za pomocą urządzeń multimedialnych, a przekazywanie niezbędnych dokumentów odbywa się poprzez uprzednie ich wysterylizowanie w specjalnej suszarce laboratoryjnej. Po opuszczeniu kabiny przez interesanta jest ona każdorazowo dezynfekowane poprzez naświetlanie promieniami UV-C, mającymi właściwości bakterio i wirusobójcze.
Laureatom konkursu oraz wyróżnionym serdecznie gratulujemy!
Liczba wyświetleń: 870
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.