Informacje prasowe

Informacja prasowa - 20 nowych ELF-ów dla Kolei Mazowieckich

2009.12.01 00:00

Autor: Administrator, Wprowadzenie: Joanna Czechowicz-Bieniek

Samorząd Województwa Mazowieckiego kupuje dla Kolei Mazowieckich kolejnych 20 niskopodłogowych pociągów typu EZT. Dziś, 1 grudnia w urzędzie marszałkowskim władze województwa i przedstawiciele wykonawców podpisali umowę dotyczącą realizacji zamówienia. Pierwszych 15 pociągów typu ELF trafi na mazowieckie tory do maja 2011 r., pozostałe 5 – do końca 2011 r. Całkowita wartość projektu to ponad 460 mln zł.

Zakup nowego taboru został dofinansowany z funduszy unijnych. Projekt decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego znalazł się na liście projektów kluczowych RPO WM. W lipcu 2009 r. w ramach prowadzonego przez Koleje Mazowieckie przetargu wyłonieni zostali wykonawcy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Holding oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Według harmonogramu dostaw pierwszych 15 pociągów trafi na mazowieckie tory do maja 2011, pozostałe 5 pojazdów – do końca 2011 roku.

Komfort i bezpieczeństwo naszych podróżnych są dla nas bardzo ważne – powiedział marszałek Adam Struzik. – Aby to zapewnić, dokonywane są zakupy nowego taboru. Warto też podkreślić, że jesteśmy pierwszym i jedynym województwem, które realizuje przewozy regionalne poprzez w pełni samorządową spółkę. Dostosowanie oferty KM do potrzeb i oczekiwań pasażerów nie jest procesem łatwym. Wymaga olbrzymich nakładów finansowych i determinacji. Bardzo się cieszę, że możemy podpisać dziś umowę na nowy tabor dla Kolei Mazowieckich. Jeszcze bardziej będę się cieszył, gdy pierwszy pociąg trafi na tory.

Bardzo ważne w tym zamówieniu jest położenie szczególnego nacisku na bezpieczeństwo – dodał członek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. – Pociągi typu ELF spełniają normy bezpieczeństwa pasywnego – są to światowe standardy. Cieszy mnie również fakt, że nowy tabor produkowany będzie nie tylko w Bydgoszczy, ale i na Mazowszu – w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.

Realizację tego kontraktu przyjmuję z wielką satysfakcją. Na wstępie obiecuję panu marszałkowi, że dotrzymamy terminów – zadeklarował prezes zarządu Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz SA, Tomasz Zaboklicki. – Za nami 32 mln km torów, po których przejechały już nasze pociągi – nasze pojazdy mają takie doświadczenie zarówno w kraju, jak i w Europie. Samym projektem ELF zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Samorząd województwa nałożył w specyfikacji przetargowej bardzo wysokie kryteria na dostawcę, co wymagało zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań. Szczególny nacisk położyliśmy na bezpieczeństwo podróżnych.

Niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w monitoring, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i rozwijający prędkość 160 km/h – to najkrótsza charakterystyka nowych pociągów typu ELF, które trafią do Kolei Mazowieckich. ELF (skrót od electric low floor, czyli elektryczny niskopodłogowy) to pojazd jednoprzestrzenny, czteroczłonowy, o długości 75 m. Pojazd posiada silniki asynchroniczne (prądu przemiennego) o mocy ciągłej 2000kW. ELF przystosowany będzie do jazdy z prędkością 160 km/h, a jednorazowo będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 430 osób (w tym co najmniej 200 na miejscach siedzących). Ponadto pojazd wyposażony będzie w monitoring poprawiający bezpieczeństwo podróżowania, klimatyzację, WC w układzie zamkniętym (przyjazne środowisku) przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne, a także w windy obsługiwane przez personel ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Pojazdy typu ELF jako pierwsze w Polsce będą spełniać europejską normę bezpieczeństwa pasywnego (wymagania zderzeniowe dla pudeł pojazdów kolejowych) PN-EN-15227. Spełnienie powyższej normy znacząco zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i maszynisty podczas zderzenia i powoduje zmniejszenie kosztów ewentualnych napraw pojazdu po kolizji. Stawia także tabor w rzędzie najnowocześniejszych zagranicznych konstrukcji.

Nowy tabor będzie wykorzystany do obsługi takich połączeń jak: Warszawa – Żyrardów - (Skierniewice), Warszawa – Sochaczew – (Łowicz), Warszawa – Wołomin – Tłuszcz – Małkinia – (Szepietowo), Warszawa – Siedlce – (Łuków), Warszawa – Otwock – Pilawa – (Dęblin) czy Warszawa – Radom – (Skarżysko Kamienna).

Pragnę podkreślić, że pierwsze pociągi pojawią się już na początku 2011 r. i systematycznie będą dodawane do rozkładu jazdy Kolei Mazowieckich. Będą one przeznaczone na najbardziej oblegane szlaki – powiedział Arkadiusz Olewnik, p.o. prezesa Kolei Mazowieckich – Dzisiejsze wydarzenie jest jednym z większych zadań realizowanych przez KM, a przed nami kolejne trzy ważne zadania – modernizacja starego taboru, zakup 11 lokomotyw dla „push-pulli” oraz zakup 16 nowych EZT-ów.

POZOSTAŁE PLANOWANE INWESTYCJE W KOLEJACH MAZOWIECKICH

Do 2015 roku KM planują m.in.:
Zakup 16 szt. EZT w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” pod nazwą Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej, beneficjentem projektu jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Szacowana wartość projektu brutto to 326,8 mln zł, w tym szacunkowa kwota dofinansowania – 133,93 mln zł netto. Przetarg ogłoszono 19 listopada 2009 r.
Zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów pociągów zmiennokierunkowych, złożonych z wagonów piętrowych. Wartość projektu to 182 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi 50 proc. (projekty kluczowe RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Przetarg ogłoszono 6 listopada 2009 r.
Modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2007 – 2011. Wartość projektu to 204,3 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 50 proc. (projekt kluczowy w ramach RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie”. Przetarg na naprawy taboru w latach 2010 – 2013 został ogłoszony 27 października 2009 r. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie w latach 2010 – 2011 113 napraw okresowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 23 napraw głównych z modernizacją oraz 90 napraw rewizyjnych z modernizacją w 54 elektrycznych zespołach trakcyjnych. Na koniec 2011 r. efektem realizacji projektu w latach 2007 – 2011 będzie ok. 150 EZT w pełni zmodernizowanych.
Dostawę 10 używanych EZT (5 – EN57 i 5 – EN71) po naprawach głównych wraz z modernizacją. Wartość projektu to ok. 110 mln zł brutto. Przetarg został ogłoszony 9 czerwca 2009 r.

Ponadto w ramach kolejnej perspektywy unijnej 2014 – 2020 Spółka „Koleje Mazowieckie” zamierza przygotować projekty inwestycyjne dotyczące zakupu:

• Dodatkowych środkowych wagonów piętrowych do składów pociągów typu push-pull – 11/22 szt. Wartość projektu wynosi ok. 55/110 mln zł,
• Jednoczłonowych szynobusów elektrycznych – 3 szt. Wartość projektu to ok. 12 mln zł.
• Dwuczłonowych szynobusów elektrycznych – 12 szt. Wartość projektu to ok. 120 mln zł.
• Nowych EZT – 8 szt. (zakupy uzupełniające do zrealizowanych dostaw do 2011 r.) Wartość projektu to ok. 160 mln zł (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014 – 2020 z dostawą do grudnia 2015 r.).



 

Wypowiedź Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika


 

Wypowiedź Członka Zarządu Wojewódtwa Mazowieckiego Piotra Szprendałowicza
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
kom. 510 591 974
m.milewska@mazovia.pl

Michał Żurowski
Specjalista ds. kontaktów z mediami PESA
607 809 721
michal.zurowski@pesa.pl

Pliki do pobrania

Rozmiar: 412 kB, Liczba pobrań: 217, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1637 kB, Liczba pobrań: 219, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1655 kB, Liczba pobrań: 212, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1680 kB, Liczba pobrań: 168, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1616 kB, Liczba pobrań: 210, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1486 kB, Liczba pobrań: 183, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 588 kB, Liczba pobrań: 176, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 1474 kB, Liczba pobrań: 179, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 146 kB, Liczba pobrań: 387, Plik graficzny (JPG)
Rozmiar: 71 kB, Liczba pobrań: 235, Plik graficzny (JPG)

Liczba wyświetleń: 731

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.