Informacje prasowe

Informacja prasowa - UPADEK BIURA PODRÓŻY ALFA STAR – trzy gwarancje ubezpieczeniowe

2015.09.01 12:20 , aktualizacja: 2015.09.09 07:48

Autor: , Wprowadzenie: Anna Groszyk-Książak

Ważna informacja dla klientów biura podróży Alfa Star S.A. Wczoraj w godzinach popołudniowych w urzędzie marszałkowskim złożono poprawne oświadczenie o ogłoszeniu niewypłacalności biura podróży Alfa Star – do tej pory urząd dysponował tylko mailową informacją. Takie oświadczenie jest dokumentem kluczowym, bo uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowej wymaga odpowiedniej formuły ogłoszenia niewypłacalności. W oświadczeniu powinna przede wszystkim znajdować się informacja, których zawartych już umów przedsiębiorca nie jest w stanie zrealizować. Zgodnie z wczoraj przedstawionym oświadczeniem, biuro podróży nie jest w stanie zrealizować umów zawartych jeszcze w zeszłym roku.

 

Alfa Star nie jest w stanie zrealizować umów zawartych od 18 sierpnia 2014 r. do 29 sierpnia 2015 r., czyli dnia ogłoszenia upadłości. W tym czasie biuro dysponowało aż trzema gwarancjami ubezpieczeniowymi. To kluczowa informacja z punktu widzenia ubiegania się o odszkodowania, bowiem umowy zawarte w okresie obowiązywania trzech różnych gwarancji mają trzy różne terminy zgłaszania roszczeń.

 

Wszystkie gwarancje wystawione zostały przez Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce.

 

Pierwsza gwarancja (o wartości 24,6 mln zł) obowiązywała od 17 września 2013 r. do 16 września 2014 r., co oznacza, że turyści, którzy zawarli umowy w tym okresie, a jeszcze ich nie zrealizowali mają na dostarczenie wniosku o odszkodowanie oraz niezbędnych dokumentów tylko około 2 tygodnie. Po 16 września 2015 r. nie będzie możliwości złożenia roszczeń do tej gwarancji, bo ta zgodnie z prawem się przedawnia.

 

Druga gwarancja (o wartości 19,4 mln zł) jaką posiadało biuro podróży Alfa Star S.A. obejmuje okres od 17 września 2014 r. do 16 stycznia 2015 r. Klienci, którzy w tym okresie zawarli umowy z biurem, a ich nie zrealizowali na składanie roszczeń mają czas do 16 stycznia 2016 r., czyli jeszcze przez najbliższe 4,5 miesiąca.

 

Ostatnia, trzecia gwarancja jaką dysponuje biuro (o wartości 20 mln zł) obejmuje okres od 17 stycznia 2015 r. O tym, do kiedy będzie obowiązywać ta gwarancja zdecyduje czas, w którym uprawomocni się wydana w związku z ogłoszeniem niewypłacalności, decyzja administracyjna. Zgodnie z nią biuro zostanie wykreślone i objęte zakazem prowadzenia działalności turystycznej. Od tego dnia (wstępnie przewiduje się, że będzie to wrzesień 2015 r.) turyści będą mieć cały rok na złożenie wniosków o wypłacenie odszkodowań.

 

Wszystkie niezbędne informacje oraz formularze potrzebne do składania roszczeń znajdują się już na stronie urzędu marszałkowskiego www.mazovia.pl.

 

Klienci biura, którzy jeszcze nie skontaktowali się z konsulatami mogą uzyskać informacje pod numerem telefonów dyżurnych:

 

  • Bułgaria – Sofia tel. +359 884 688 510,

  • Grecja – Ateny tel. +30 69 36 55 46 29,

  • Egipt – Kair tel. +20 100 54855 00,

  • Hiszpania – Barcelona tel.  +34 60 7735 740,

  • Turcja – Stambuł tel. +90 5304 6918 81,

  • Turcja – Ankara tel. + 90 5304691261,

  • Maroko – Rabat tel. +21 2672419933,

  • Włochy – Rzym tel. +39 335 599 5212,

  • Tunezja – Tunis tel. + 216 98362547,

  • Portugalia – Lizbona tel. +35 1913254442.

     

    Klienci mogą również uzyskać informacje w urzędzie marszałkowskim – (22) 59 79 544; (22) 59 79 543; (22) 59 79 540. Dla wszystkich klientów biura podróży Alfa Star uruchomiony został także specjalny adres mailowy .

     

    W celu jak najszybszego sprowadzenia turystów do kraju urząd marszałkowski jest w kontakcie z ubezpieczycielem – Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce, a także Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Polską Izbą Turystyki.

     

Urząd marszałkowski jest zobowiązany na mocy ustawy o usługach turystycznych do zapewnienia turystom powrotu do kraju. Samorząd Województwa Mazowieckiego nie ponosi żadnej odpowiedzialności materialnej za zobowiązania Alfa Star S.A. Zarówno powroty turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały będą wypłacane do kwoty gwarancji ubezpieczeniowych.

 

Marta Milewska

Rzeczniczka Prasowa

Urząd Marszałkowski

Województwa Mazowieckiego

tel.: +48 (22) 59 07 602, 510 591 974

mail: rzecznik@mazovia.pl

Pliki do pobrania

Rozmiar: 51 kB, Liczba pobrań: 273, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 1276

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.