Informacje prasowe
Informacja prasowa - Turyści planowo wracają do kraju - Aktualizacja 12.00
2019.09.27 13:00
Autor: , Wprowadzenie: Joanna Czechowicz-Bieniek
25 września biuro podróży Neckermann Polska złożyło w urzędzie marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności. Marszałek województwa natychmiast wydał dyspozycję uruchomienia gwarancji ubezpieczeniowych biura. Do tej pory do kraju powróciło ok. 1100 klientów biura, z czego dziś – 350, a w weekend powróci ok. 1000. Na razie nie było konieczności sprowadzania turystów przed czasem. Urząd sukcesywnie opłaca z gwarancji ubezpieczeniowej nieopłacone miejsca hotelowe.
W momencie złożenia przez biuro oświadczenia o niewypłacalności poza granicami kraju przebywało 3600 turystów. Przedwczoraj do Polski powróciła grupa ok. 500 osób, wczoraj – 230, a dziś – 350. Były to powroty planowe. Dziś, również zgodnie z planem, turyści wracają z Maroka, Hiszpanii i Grecji. Turyści powrócą do Katowic i Warszawy (w sumie 5 lotów czarterowych). W weekend zgodnie z planem powinno wrócić do kraju ok. 1000 turystów przebywających na wakacjach m.in. w Turcji, Egipcie, Hiszpanii, Grecji i we Włoszech.
Jak wynika z informacji przekazanych przez biuro, na sezon jesienno-zimowy sprzedanych zostało ok. 20 tys. wycieczek. Ci klienci biura podróży powinni kontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem – firmą Allianz Partners.
Priorytetem dla urzędu marszałkowskiego jest zapewnienie turystom bezpiecznego pobytu i powrotu. Urząd marszałkowski jest w bieżącym kontakcie z ubezpieczycielem – firmą Allianz Partners. Gwarancja ubezpieczeniowa została już uruchomiona i urząd rozpoczął realizacje pierwszych płatności. Sytuacja turystów, którzy sygnalizowali problemy w hotelach na tę chwilę wydaje się być ustabilizowana. Urząd nawiązuje kontakty z hotelarzami uiszcza z gwarancji ubezpieczeniowej nieopłacone pobyty. Pojawiające się incydenty wypraszania turystów z hoteli zostały załagodzone wspólnie ze służbami konsularnymi. Jeśli nie zajdzie taka konieczność, turyści nie będą awaryjnie sprowadzani przed czasem do kraju.
W przypadku ogłoszenia niewypłacalności biura podróży zadania marszałka wynikają z nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Marszałek ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z zabezpieczenia finansowego niewypłacalnego biura. W przypadku, gdy środki z zabezpieczenia okażą się niewystarczające, ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Główna gwarancja Neckermann Polska opiewa na 25 mln zł.
Środki z gwarancji przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił. Jest to również zabezpieczenie służące podróżnym, których imprezy nie zostaną zrealizowane lub częściowo zrealizowane (wcześniejszy powrót do kraju).
Urząd marszałkowski na polecenie marszałka województwa Adama Struzika powołał także specjalny zespół kryzysowy, który monitoruje sytuację, udziela informacji turystom i organizuje ich pobyt i powrót do kraju. W przypadku niepokojących informacji, prosimy klientów biura Neckermann Polska o kontakt telefoniczny z urzędem marszałkowskim – (22) 59 79 543, (22) 59 79 541, (22) 59 79 545.
Osoby przebywające poza granicami kraju mogą skontaktować się także z Centrum Operacyjnym pod czynnym całą dobę numerem telefonu: +48 22 522 29 00.
Dla osób, których wyjazd został odwołany dedykowany jest, czynny w dni powszednie w godzinach 8:00-16:00, numer telefonu: +48 22 563 11 00 oraz adres e-mail: .
Marta Milewska
Rzeczniczka Prasowa
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
tel.: +48 (22) 59 07 602, 510 591 974
mail:
Komunikat dla podróżnych, którzy zawarli umowy o imprezy turystyczne z Neckermann Polska Biuro Podróży Sp. z o.o.
Informujemy, że 25 września br. Zarząd spółki Neckermann Polska Biuro Podróży Sp. z o.o. złożył Marszałkowi Województwa Mazowieckiego oświadczenie o niewypłacalności, co oznacza, że spółka nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z podróżnymi o udział w imprezach turystycznych.
Spółka posiada zabezpieczenie finansowe w postaci dwóch umów gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B.
- Umowa gwarancji numer GU/00006/2017 z 8 grudnia 2017 r. chroniąca umowy zawarte od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.
- Umowa gwarancji numer GU 00005/2018 z 14 grudnia 2018 r. chroniąca umowy zawarte od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2019 r.
Organem do którego należy się zwrócić w przypadku, gdy:
- Podróżny w momencie niewypłacalności znajduje się poza granicami kraju jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.
Kontakt:
Departament Kultury, Promocji i Turystki
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Brechta 3 03-472 Warszawa,
tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43,
+48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41,
adres e-mail: dkpit@mazovia.pl
Podróżni, którzy wnieśli wpłaty za imprezę:
- która nie została lub nie zostanie zrealizowana;
- która została przerwana i nastąpił wcześniejszy powrót do kraju (częściowy zwrot wpłaty za niewykorzystane dni) oraz osoby, które pokryły samodzielnie koszty powrotu do kraju
proszone są o składanie zgłoszenia do gwaranta tj. AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B.
Zgłoszenie winno zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres do korespondencji poszkodowanego podróżnego,
- kopię umowy o udział w imprezie ,
- kopie dowodów wpłat za imprezę oraz udokumentowanie innych kosztów poniesionych podczas imprezy związanych z niewypłacalnością;
- oświadczenie stwierdzające niewykonanie umowy przez Neckermann Polska Biuro Podróży Spółka z o. o i określenie wysokości roszczenia;
- numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot
Osoby przebywające za granicą mogą skontaktować się z Centrum Operacyjnym pod czynnym całą dobę numerem telefonu: +48 22 522 29 00.
Dla osób, których wyjazd został odwołany dedykowany jest, czynny w dni powszednie w godzinach 8:00-16:00, numer telefonu: +48 22 563 11 00 oraz adres e-mail: .
Rzeczpospolita Polska dostosowała ochronę klientów biur podróży do prawa unijnego, stąd wszyscy uprawnieni poszkodowani podróżni otrzymają 100 proc. zwrot wpłat.
Pliki do pobrania
Liczba wyświetleń: 40
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.