Informacje prasowe
Komunikat - Zanim wyjedziesz na wakacje – sprawdź wiarygodność organizatora
2008.06.20 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: JakubWojna
Z roku na rok coraz chętniej spędzamy urlop poza granicami kraju. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, dotyczącej wyboru firmy, która zorganizuje nam wymarzony wypoczynek warto sprawdzić jej wiarygodność.
Na rynku usług turystycznych działają organizatorzy, pośrednicy i agenci turystyczni. Organizatorzy turystyki jak i pośrednicy muszą posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Bez względu na to, z kim się kontaktujemy, powinniśmy dokładnie przyjrzeć się organizatorowi naszego wyjazdu.
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy oferująca nam wypoczynek firma została wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informacji tych można szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie http://turystyka.mg.gov.pl (baza ogólnopolska).
Dodatkowych informacji udzielają również pracownicy urzędów marszałkowskich, prowadzących rejestry dla tych przedsiębiorców turystycznych, którzy mają siedziby na terenie ich województw. W przypadku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, należy dzwonić pod numery telefonów (022) 59 79 543-545.
Posiadanie aktualnego wpisu do rejestru związane jest z koniecznością posiadania zabezpieczenia finansowego. Najczęściej są to umowy gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Z tych środków pokrywane są koszty związane z zapewnieniem powrotu klientów do kraju w przypadku, gdy organizator nie zagwarantuje takiego powrotu oraz zwrot wpłat wniesionych przez turystów w przypadku odwołania wyjazdu (najczęściej z powodu bankructwa firmy).
Przy sprawdzaniu organizatora/pośrednika w rejestrze warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego (chronione są umowy zawarte w okresie ważności zabezpieczenia bez względu na termin imprezy), jego rodzaj i wysokość. Nie bez znaczenia jest rodzaj zabezpieczenia. Przy gwarancjach bankowych i ubezpieczeniowych trzeba pamiętać, że gwarant odpowiada tylko do wysokości gwarancji. W pierwszej kolejności pokrywane są koszty powrotu klientów do kraju, pozostałą do wypłaty kwotę dzieli się natomiast na wszystkich pozostałych poszkodowanych, co nie zawsze związane jest ze 100% zwrotem wniesionej wpłaty. Przy ubezpieczeniu na rzecz klientów istotna jest kwota oc/klienta, która winna być nie mniejsza niż cena opłaty za imprezę/osobę.
W tym momencie zezwolenie na prowadzenie działalności posiada na Mazowszu ok. 550 podmiotów.
Po sprawdzeniu wiarygodności organizatora, kolejnym etapem jest podpisanie z nim umowy. Należy ją dokładnie przeczytać, szczególną uwagę zwracając na to, co zostało napisane małą czcionką, a także czy wszystkie elementy, o których rozmawialiśmy z przedstawicielem firmy, znalazły się w umowie. W miarę możliwości należy unikać sformułowań takich jak np. „Prośba o pokój z widokiem na morze”. Taki zapis nie jest bowiem zobowiązujący dla biura.
Przedstawione do podpisu postanowienia wzorca umowy podlegają negocjacjom. Klient może dodać swoje wymagania i żądania, pod warunkiem jednak że druga strona wyrazi zgodę na ich realizację. Nowe postanowienia muszą znaleźć odzwierciedlenie w zapisie umowy.
CZARNY SCENARIUSZ
Co zrobić w sytuacji, gdy mimo sprawdzenia przez nas wiarygodności firmy, okazuje się, że organizator np. zbankrutował?
Jeśli firma znajduje się w rejestrze działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, beneficjentem zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa. W wypadku utraty płynności finansowej biura, marszałek organizuje powrót turystów do kraju. Najczęściej wypłatę kwot za niezrealizowane wyjazdy zgłasza się bezpośrednio do ubezpieczyciela lub gwaranta dołączając m.in. umowę i dowód wpłaty.
Od 1999 roku na Mazowszu zdarzyło się 8 takich przypadków. Ostatni miał miejsce w październiku 2006 roku. Wówczas jedna z firm turystycznych utraciła płynność finansową, nie posiadając środków na opłacenie biletów powrotnych dla swoich klientów.
W razie wystąpienia ww. okoliczności, należy skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, w celu uzyskania dodatkowych informacji. Można je otrzymać pod numerami - (22) 59 79 543-545, fax- (22) 59-79-542.
Na rynku usług turystycznych działają organizatorzy, pośrednicy i agenci turystyczni. Organizatorzy turystyki jak i pośrednicy muszą posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Bez względu na to, z kim się kontaktujemy, powinniśmy dokładnie przyjrzeć się organizatorowi naszego wyjazdu.
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy oferująca nam wypoczynek firma została wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informacji tych można szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie http://turystyka.mg.gov.pl (baza ogólnopolska).
Dodatkowych informacji udzielają również pracownicy urzędów marszałkowskich, prowadzących rejestry dla tych przedsiębiorców turystycznych, którzy mają siedziby na terenie ich województw. W przypadku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, należy dzwonić pod numery telefonów (022) 59 79 543-545.
Posiadanie aktualnego wpisu do rejestru związane jest z koniecznością posiadania zabezpieczenia finansowego. Najczęściej są to umowy gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Z tych środków pokrywane są koszty związane z zapewnieniem powrotu klientów do kraju w przypadku, gdy organizator nie zagwarantuje takiego powrotu oraz zwrot wpłat wniesionych przez turystów w przypadku odwołania wyjazdu (najczęściej z powodu bankructwa firmy).
Przy sprawdzaniu organizatora/pośrednika w rejestrze warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego (chronione są umowy zawarte w okresie ważności zabezpieczenia bez względu na termin imprezy), jego rodzaj i wysokość. Nie bez znaczenia jest rodzaj zabezpieczenia. Przy gwarancjach bankowych i ubezpieczeniowych trzeba pamiętać, że gwarant odpowiada tylko do wysokości gwarancji. W pierwszej kolejności pokrywane są koszty powrotu klientów do kraju, pozostałą do wypłaty kwotę dzieli się natomiast na wszystkich pozostałych poszkodowanych, co nie zawsze związane jest ze 100% zwrotem wniesionej wpłaty. Przy ubezpieczeniu na rzecz klientów istotna jest kwota oc/klienta, która winna być nie mniejsza niż cena opłaty za imprezę/osobę.
W tym momencie zezwolenie na prowadzenie działalności posiada na Mazowszu ok. 550 podmiotów.
Po sprawdzeniu wiarygodności organizatora, kolejnym etapem jest podpisanie z nim umowy. Należy ją dokładnie przeczytać, szczególną uwagę zwracając na to, co zostało napisane małą czcionką, a także czy wszystkie elementy, o których rozmawialiśmy z przedstawicielem firmy, znalazły się w umowie. W miarę możliwości należy unikać sformułowań takich jak np. „Prośba o pokój z widokiem na morze”. Taki zapis nie jest bowiem zobowiązujący dla biura.
Przedstawione do podpisu postanowienia wzorca umowy podlegają negocjacjom. Klient może dodać swoje wymagania i żądania, pod warunkiem jednak że druga strona wyrazi zgodę na ich realizację. Nowe postanowienia muszą znaleźć odzwierciedlenie w zapisie umowy.
CZARNY SCENARIUSZ
Co zrobić w sytuacji, gdy mimo sprawdzenia przez nas wiarygodności firmy, okazuje się, że organizator np. zbankrutował?
Jeśli firma znajduje się w rejestrze działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, beneficjentem zabezpieczenia finansowego jest marszałek województwa. W wypadku utraty płynności finansowej biura, marszałek organizuje powrót turystów do kraju. Najczęściej wypłatę kwot za niezrealizowane wyjazdy zgłasza się bezpośrednio do ubezpieczyciela lub gwaranta dołączając m.in. umowę i dowód wpłaty.
Od 1999 roku na Mazowszu zdarzyło się 8 takich przypadków. Ostatni miał miejsce w październiku 2006 roku. Wówczas jedna z firm turystycznych utraciła płynność finansową, nie posiadając środków na opłacenie biletów powrotnych dla swoich klientów.
W razie wystąpienia ww. okoliczności, należy skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, w celu uzyskania dodatkowych informacji. Można je otrzymać pod numerami - (22) 59 79 543-545, fax- (22) 59-79-542.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
Liczba wyświetleń: 386
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.