Informacje prasowe

Informacja prasowa - Koleją na Euro 2012

2008.08.05 00:00

Autor: Administrator, Wprowadzenie: Jakub Wojna

Wspólny projekt Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz „Kolei Mazowieckich”, zakładający m.in. zakup 16 nowoczesnych
pociągów poprawiających komunikację podczas Euro 2012, znalazł się na liście projektów kluczowych, które będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość unijnego dofinansowania to 168,36 mln zł.

31 lipca br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło wyniki weryfikacji list projektów kluczowych. Wśród 27 nowych projektów, które znalazły się na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, umieszczony został także projekt Poprawa dostępu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie, realizowany wspólnie przez Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz „Koleje Mazowieckie”. Wartość projektu oszacowano na 385,46 mln zł, zaś wysokość dofinansowania wynosi 168,36 mln zł.

Projekt jest związany bezpośrednio z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 i ma usprawnić komunikację pomiędzy lotniskami a centrum Warszawy. Zakłada zakup 16 czterowagonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) oraz modernizację bocznicy i budowę stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie.

Planowane inwestycje zapewnią pasażerom odwiedzającym Warszawę w czasie mistrzostw wysoki standard przewozów kolejowych do centrum Warszawy, a także wygodny dojazd w bezpośrednie sąsiedztwo Stadionu Narodowego. W ten sposób poprawi się również komunikacja między centrum stolicy a portami lotniczymi Okęcie i Modlin. 

Planowane są następujące relacje kursowania pociągów:

1. Modlin - Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna/Warszawa Śródmieście - Warszawa Zachodnia - Okęcie
2. Modlin - Warszawa Gdańska - Warszawa Wola/Warszawa Zachodnia
3. Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna/Warszawa Śródmieście - Warszawa Zachodnia - Okęcie
4. Warszawa Zachodnia - Okęcie
 
Według założeń projektu, pociąg z Okęcia będzie odjeżdżał co 10 minut, natomiast z Modlina co 20 minut.

Umieszczenie projektu na liście projektów kluczowych ma duże znaczenie dla jego realizacji. Oznacza to, że projekt ma szansę na otrzymanie dofinansowania poza procedurą konkursową.

Obecnie rozpoczynają sie prace nad przygotowaniem kompletnej dokumentacji i wniosku, podpisaniem preumowy, a następnie umowy z Instytucją Zarządzającą programem operacyjnym. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie procedury przetargowej.

To nie jedyna planowana inwestycja z udziałem środków unijnych. Prezentowany projekt jest powiązany z projektem dotyczącym zakupu 20 EZT, wpisanym na tzw. listę projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego WM (szacunkowa wartość - 111,11 mln euro). Pociągi powinny trafić na tory na przełomie 2010 i 2011 roku.

Liczba wyświetleń: 358

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.