Informacje prasowe

Informacja prasowa - Plany inwestycji taborowych spółki „Koleje Mazowieckie – KM”

2008.12.04 00:00

Autor: Administrator, Wprowadzenie: Hanna Maliszewska

1. Plany inwestycji taborowych spółki „Koleje Mazowieckie – KM”.

„Koleje Mazowieckie – KM” aktualnie posiadają: 189 szt. EZT w tym: EN-57, EN-71, EW-60; 11 szt. autobusów szynowych oraz 10 szt. EZT Flirt oraz 37 szt. wagonów piętrowych.
Zakup EZT Flirt i wagonów piętrowych to początek szeroko zakrojonej inwestycji taborowej ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Do 2015 roku planowany jest bowiem zakup 109 nowoczesnych pociągów.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 Samorząd Województwa Mazowieckiego zakupi 20 szt. czterowagonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych.
Ponadto, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 złożonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego zintegrowanego projektu „Poprawa dostępu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego
w Modlinie” w wyniku realizacji, którego zakupionych zostanie 16 szt. czterowagonowych EZT.
Obecnie trwa procedura przetargowa na zakup 11 nowych lokomotyw do składów push-pull.
Oprócz tego Spółka KM zamierza zakupić dodatkowe wagony środkowe do składów pociągów „push-pull” oraz nowe jednoczłonowe i dwuczłonowe elektryczne szynobusy.
W 2015 roku docelowo przewidywana ilość nowego taboru (z uwzględnieniem 10 EZT Flirt oraz 11 składów push-pull z 2008r. – bez 11 nowych lokomotyw) wyniesie 109 szt., co stanowi w przeliczeniu na EZT 80 szt.



2. Budowa nowych parkingów w systemie „Parkuj i Jedź”

System „Parkuj i Jedź” stanowi integralną część systemu kolejowego transportu pasażerskiego. Oferta skierowana jest do tych pasażerów „Kolei Mazowieckich”, a także innych przewoźników, którzy mieszkają w pewnym oddaleniu od stacji kolejowej, ale mimo to nie chcą rezygnować z wygodnego, ekologicznego i szybkiego transportu, jaki oferuje przewoźnik kolejowy.

Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego z 5 września 2005r. wdrożony został do realizacji na terenie Województwa Mazowieckiego system „Parkuj i Jedź”. Głównym jego celem jest zachęcenie coraz większej liczby użytkowników samochodów osobowych do pozostawienia ich na wyznaczonych parkingach i kontynuowanie podróży komunikacją publiczną, a w przypadku omawianej inwestycji - transportem kolejowym.
Zrealizowanie projektu wpłynie na ograniczenie ruchu samochodów osobowych na drogach dojazdowych do miast Województwa Mazowieckiego.
Parkingi „P&J” stanowią próbę ściślejszego powiązania transportu drogowego oraz kolejowego i stanowią ważny krok w tworzeniu na terenie Województwa Mazowieckiego systemu, który łączyłby w spójną całość różne gałęzie transportu budując w ten sposób jeden, integralny system transportowy.
Praktyczna realizacja projektu jest możliwa dzięki zgodzie Sejmiku Województwa Mazowieckiego na pokrycie kosztów budowy parkingów. Zakłada się docelowo wybudowanie 40 parkingów.
Wszystkie budowane parkingi są dozorowane, mają utwardzoną nawierzchnię, są ogrodzone i oświetlone, posiadają wiatę na pozostawione rowery, wydzielone miejsca dla pojazdów osób niepełnosprawnych, dyżurkę dla osób dozorujących oraz toaletę.
Od 19 listopada 2008r. osoby dojeżdżające pociągami z Celestynowa, a mieszkające
w znacznej odległości od stacji kolejowej mogą bezpiecznie pozostawić pojazd na oddanym do użytku parkingu „Parkuj i Jedź”. Przez okres jednego miesiąca nie będą pobierane opłaty na parkowanie.
Z uwagi na konieczność pokrycia choć części kosztów związanych z utrzymaniem parkingów po upływie promocyjnego pierwszego miesiąca funkcjonowania parkingów będą pobierane następujące opłaty za parkowanie:
• 40 zł – bilet parkingowy kwartalny na samochód i motocykl
• 20 zł – bilet miesięczny, dwutygodniowy, tygodniowy oraz abonamentowy
• 3 zł - jednorazowy wjazd na parking w czasie tzw. doby parkingowej
• 10 zł - za kwartał pozostawiania na parkingu roweru
• 5 zł – za miesiąc, dwa tygodnie, tydzień
• 8 zł – abonament ( 12 wjazdów)
• 2 zł - jednorazowy koszt pozostawienia roweru
Pozostałe koszty związane z utrzymaniem parkingu pokryje Samorząd Województwa Mazowieckiego. Zarządcą parkingów będzie Spółka „Koleje Mazowieckie”.

W ramach realizowanego aktualnie I etapu projektu, jeszcze w tym roku powinny zostać oddane do użytku parkingi w Żyrardowie oraz Ożarowie Mazowiecki, w następnej kolejności w Brwinowie, Siedlcach i Ciechanowie.
Aktualnie przygotowywany jest drugi II etap wdrażania systemu „Parkuj i Jedź”.
W najbliższym czasie powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej parkingów w Radomiu, Mrozach, Błoniu, Zalesiu Górnym, Mińsku Mazowieckim, Teresinie - Niepokalanowie, Grodzisku Mazowieckiem oraz Milanówku.
W kolejnych etapach budowy parkingów osoby korzystające z parkingów będą samodzielnie korzystały z parkingów na podstawie kart/biletów zbliżeniowych a ponadto parkingi będą monitorowane elektronicznie. Rolą osób zatrudnionych do obsługi parkingu będzie przede wszystkim dbałość o czystość i prawidłowe funkcjonowanie zainstalowanych urządzeń.
Przewiduje się lokalizację parkingów w następujących miejscowościach:
1. Linia Warszawa – Radom: Radom, Pionki, Warka, Piaseczno (uzgadniana dokumentacja), Zalesie Górne, Nowa Iwiczna.
2. Linia Warszawa – Skierniewice: Żyrardów (w budowie), Brwinów (w budowie), Pruszków, Milanówek, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki.
3. Linia Warszawa – Łowicz Główny: Ożarów Mazowiecki (w budowie), Błonie, Sochaczew, Teresin – Niepokalanów.
4. Linia Warszawa – Działdowo: Legionowo (lokalizację przejęła PLK S.A.), Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów ( uzgadniana dokumentacja) , Mława.
5. Linia Warszawa – Małkinia/Ostrołęka: Wołomin, Tłuszcz, Wyszków (trudności
w pozyskaniu gruntów), Ostrołęka, Łochów, Małkinia, Zielonka.
6. Linia Warszawa – Mińsk Mazowiecki: Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Siedlce (w budowie), Dębe Wielkie.
7. Linia Warszawa – Dęblin: Otwock (uzgadnia dokumentacja), Celestynów, Pilawa, Łaskarzew, Sobolew, Józefów, Michalin.
Wskazane lokalizacje nie są ostateczne, mogą zostać skorygowane o inne miejscowości
w zależności od możliwości pozyskania niezbędnego gruntu pod budowę parkingów.

3. Zmiany w nowym rozkładzie jazdy.

Od 14 grudnia br. w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. W nowym rozkładzie Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” w ciągu doby będzie uruchamiać 746 pociągów. Po raz pierwszy do rozkładu jazdy pociągów zostaną wprowadzone połączenia przyspieszone ( zestawione z wagonów piętrowych, m.in. na linii Warszawa – Skarżysko-Kamienna czy Warszawa – Płock). Ponadto do eksploatacji zostaną włączone przekazane niedawno KM wagony sterownicze, które sa przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Najważniejsze zmiany w nowym rozkładzie jazdy pociągów:
1. wdrożenie do wykorzystania nowoczesnego taboru – ezt ER75 FLIRT, który będzie się poruszał z prędkością do 130 km/h i obsłuży 37 pociągów relacji:
• Warszawa – Siedlce – Warszawa,
• Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Warszawa,
• Warszawa – Łowicz Główny – Warszawa,
2. objęcie obsługą składami zestawionymi z wagonów piętrowych:
a. połączeń przyspieszonych ( cena biletu obowiązywać będzie wg taryfy na pociągi osobowe) :
• Warszawa – Płock – Warszawa,
• Łuków – Warszawa,
• Warszawa – Skarżysko Kamienna – Warszawa,
• Warszawa – Bobrowniki – Warszawa
b. połączeń osobowych:
• Warszawa – Sochaczew,
• Warszawa – Radom – Skarżysko Kamienna,
• Warszawa – Łuków,
3. przejęcie do obsługi własnym taborem pociągów na liniach:
o Radom – Dęblin,
o Radom – Skarżysko Kamienna.

W godzinach szczytu w dni powszednie część pociągów będzie kursowała w wydłużonych relacjach (z Mińska Mazowieckiego do Mrozów, z Otwocka do Celestynowa, z Tłuszcza do Łochowa) oraz część składów zostanie zestawiona z 3 EZT (na linii Skierniewice – Warszawa 2 pary, na linii Tłuszcz – Warszawa 1 para).

4. Rozszerzenie oferty „Wspólny bilet”.

Oferta „Wspólny bilet ZTM-KM” po raz pierwszy została wprowadzona w 2005 roku. Od tego czasu wielokrotnie była modyfikowana i sukcesywnie rozszerzana.

Aktualnie obowiązująca oferta „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD” umożliwia, osobom posiadającym bilet okresowy ZTM: 30 - lub 90-dniowy (zakodowany na Warszawskiej Karcie Miejskiej lub Elektronicznej Legitymacji Studenckiej) albo dobowy, 3 i 7 – dniowy, korzystanie z przejazdów pociągami „Kolei Mazowieckich” na obszarze:
 Miasta st. Warszawy ograniczonym stacjami: W-wa Ursus, W-wa Gołąbki, W-wa Choszczówka, W-wa Wola Grzybowska, W-wa Falenica, W-wa Jeziorki oraz
 na odcinku W-wa Wileńska – Ząbki.

Dotychczas obowiązująca oferta „Wspólny bilet” obejmuje praktycznie wyłącznie obszar
I strefy biletowej Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Rozumiejąc potrzebę doskonalenia oferty „Wspólny bilet” w Spółce powołano dwa zespoły robocze do wdrożenia:
1) oferty „Wspólny bilet” w całym obszarze II strefy Zarządu Transportu Miejskiego obejmującej większość obszaru metropolitalnego Warszawy,
2) elektronicznego biletu „Twoja Karta KM”.

Efektem pracy pierwszego zespołu jest sfinalizowanie uzgodnień z ZTM w sprawie rozszerzenia od dnia 15 listopada 2008 r. oferty „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD” o relacje do Pruszkowa i Sulejówka Miłosnej.

Spółka „Koleje Mazowieckie-KM” jest gotowa do rozszerzenia oferty o II strefę biletową ZTM od 1 stycznia 2009 r. Rozszerzenie oferty „Wspólny bilet” spowodowało utratę przychodów ze strony KM. W chwili obecnej trwają negocjacje z ZTM dotyczące rekompensaty ze strony ZTM dla KM z tytułu utraconych przychodów.

Główną ideą wprowadzenia elektronicznego biletu „Twoja Karta KM” jest zaoferowanie
w 2009 roku mieszkańcom metropolii warszawskiej oraz całego obszaru województwa mazowieckiego, możliwości posługiwania się jednym elektronicznym nośnikiem.
W wersji podstawowej będzie on jednocześnie biletem ZTM oraz KM, a w rozszerzonej, pełnić może funkcje karty bibliotecznej, legitymacji pracowniczej, może być biletem parkingowym, biletem na autobusy dalekobieżne, biletem do kina, teatru, na basen, do muzeów, „kartą turystyczną”, a nawet kartą kibica.

"Koleje Mazowieckie - KM" Sp. z o.o.

Liczba wyświetleń: 430

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.