Kalendarz

„Graj mi muzykancie, ja cie lubie słuchać” cz. 2

2013.09.04 12:30

Autor: Dorota Łucja Cichocka, Wprowadzenie: Dorota Łucja Cichocka

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu zaprasza na:

 

„Graj mi muzykancie, ja cie lubie słuchać” cz. 2

- warsztaty gry na harmonii i barabanienia muzyki z okolic Szydłowca

14 – 15 września 2013

 

PROWADZĄCY: Jan i Czesław Adamczykowie

MODERATOR: Mateusz Kowalski

TERMIN: 14 – 15 września 2013

MIEJSCE: Regionalne Centrum Biblioteczno-Multimedialne, ul. Kolejowa 9b, Szydłowiec

INFO I ZAPISY: , tel. 48 617 17 89 w. 17               www.muzeuminstrumentow.pl

 

Na warsztaty gry na harmonii zapraszamy młodzież i dorosłych z podstawowymi umiejętnościami nauki melodii ze słuchu, wskazane jest posiadanie własnej harmonii lub akordeonu.

Warsztaty barabanienia dla wszystkich chętnych!

Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń!

 

ZABAWA TANECZNA

przy muzyce braci Adamczyków i gości - muzykantów z Radomszczyzny

14 września 2013 roku – sobota,  od godz. 19.00

Restauracja HACIENDA, ul. Radomska 30, Szydłowiec

 

WSTĘP WOLNY

 

ZAPRASZAMY!!!

 

HARMONOGRAM:

14 września 2013 roku – sobota

10.00 – 12.00 – wstęp do warsztatów instrumentalnych

12.15 – 13.15 – gry i zabawy taneczne

(przerwa)

14.45 – 15.45 – prelekcja o budowie harmonii – Czesław Adamczyk

16.00 – 18.00 – warsztaty instrumentalne

19.00 – 02.00 – zabawa taneczna, praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności

15 września 2013 roku – niedziela

10.00 – 13.00 – podsumowanie warsztatów instrumentalnych

 

   Druga część warsztatów odbywających się w ramach programu „Szkoła Mistrzów Tradycji” poświęcona jest harmonistom i muzyce z okolic Szydłowca. Na obszarze byłego woj. radomskiego do dziś niezwykle popularnym wśród muzykantów instrumentem jest harmonia trzyrzędowa, która w latach 30-tych XX w. stała się instrumentem wiodącym prym w kapelach ludowych, mającym przewagę nad skrzypcami. Kolekcja harmonii w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu liczy ponad 200 różnych typów instrumentów z warsztatów polskich i zagranicznych.

   Typowo polskim instrumentem stworzonym na potrzeby muzykowania podczas wesel i zabaw jest harmonia pedałowa, najczęściej na 24 basy. Jej budowa umożliwia wielogodzinne granie bez zmęczenia fizycznego rąk, którymi nie trzeba dodatkowo poruszać miechem i gra odbywa się na siedząco.

 

   Warsztaty gry na obydwu typach instrumentów – harmonii ręcznej i pedałowej dla młodzieży i dorosłych poprowadzą bracia Jan i Czesław Adamczykowie. Czesław jest również budowniczym harmonii, pierwszą harmonię zbudował w latach 70-tych, gdyż jak sam mówi „chciał mieć dobry instrument”. Do dziś tworzy i reperuje tego typu instrumenty. W Muzeum znajdują się 4 harmonie Cz. Adamczyka z lat 80-tych. W 1995 roku za zestaw instrumentów - harmonię pedałową tzw. „białą” na 80 basów oraz perkusję domowej roboty - zgłoszonych na III Konkurs na Budowę Instrumentów Ludowych Czesław otrzymał III nagrodę.

   Naukę gry na barabanie będzie moderował Mateusz Kowalski, skrzypek, harmonista, bębnista, śpiewak, członek Kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska, uczeń Jana Gacy.

 

   Imprezą towarzyszącą warsztatom jest zabawa taneczna przy muzyce granej przez świetnych muzykantów z terenu byłego woj. radomskiego. Do tańca zagra m.in. Kapela Wiesławy Gromadzkiej i Kapela Aleksandra Krupy. Serdecznie zapraszamy !!!

 

 Warsztaty muzyki tradycyjnej odbywają się i są współfinansowane w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła Mistrzów Tradycji".

 

 

LOGO IMiT  Program „Szkoła Mistrzów Tradycji”

 

Program skierowany jest do polskich instytucji zajmujących się kultywowaniem rodzimej tradycji muzycznej oraz do artystów muzyków ludowych. Program nawiązuje do, rozpowszechnionej w wielu krajach o rozwiniętej kulturze muzycznej, idei podtrzymywania lokalnych tradycji muzycznych, w tym tradycyjnych technik wykonawczych związanych z grą i ze śpiewem.


Program polega na organizowaniu przez instytucje i organizacje społeczne warsztatów w trakcie których artyści muzycy ludowi przekazują umiejętności tradycyjnego wykonawstwa w zakresie gry na instrumentach i śpiewu.

 

 

 

Czesław Adamczyk – ur. w 1935 roku w Leszczynach koło Szydłowca, z zawodu stolarz budowlany. Pochodzi z muzykanckiej rodziny, jego ojciec, stryjowie grywali na skrzypcach. Jego ojciec Feliks jako stolarz również robił własne skrzypce - jeden egzemplarz  znajduje się obecnie w Muzeum Ludowych Instrumentów w Szydłowcu. Mając ok. 8 lat już grywał na skrzypcach, a od 12 roku życia na harmonii pedałowej, zakupionej przez ojca. Grywał z bratem na weselach, ostatnie wesele zagrał w 1985 roku. Od skrzypka Głowackiego z Chlewisk nauczył się nut, ale melodie ludowe gra ze słuchu, które ze skrzypiec „przekładał” na harmonię. Harmonie zaczął budować w latach 70tych. Wcześniej pracował w budownictwie. Od podstaw zbudował trzyrzędowe harmonie pedałowe i ręczne, na 24 i na 120 basów. Budowy uczył się sam, na podstawie budowy starych instrumentów, a także przyglądając się pracy S. Jędrycha i J. Miazgi z Dęblina.

Do dziś tworzy, i reperuje harmonie a także akordeony.

 

Jan Adamczyk – ur. w 1936 roku i zam. w Budkach koło Szydłowca, harmonista i skrzypek, członek słynnej Kapeli Adamczyków. Do dziś grywa na zabawach i przeglądach, uczy gry na harmonii głównie pedałowej, jego uczennicami są między innymi Katarzyna Szurman i Katarzyna Tucholska.

 

Mateusz Kowalski – ur. w 1989 roku w Ostrołęce, skrzypek, harmonista, bębnista, śpiewak, uczeń Jana Gacy, praktykuje kurpiowski repertuar wokalny oraz tradycje muzyczne Radomszczyzny i Kielecczyzny. Bierze udział w wielu projektach muzycznych - jest członkiem kapeli Kowalski/Maziarz/Murzynowska; współpracuje m.in. z Adamem Strugiem, Monodią Polską i Maciejem Filipczukiem.

Liczba wyświetleń: 101

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.