Kalendarz
Salonka Bieruta otwarta dla zwiedzających
2014.07.18 13:15 , aktualizacja: 2014.07.18 13:21
Autor: Zbigniew Piotrowski, Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, Wprowadzenie: Urszula Sabak
22 lipca
w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
ul. Towarowa 1
W siedemdziesiątą rocznicę ogłoszenia Manifestu Lipcowego nasze Muzeum otworzy dla zwiedzających, niedostępną na co dzień, Salonkę Bieruta. Jest to luksusowy wagon sypialny z bogato zdobionym gabinetem pierwszego przywódcy PRL.
Salonka jest jednym z najcenniejszych eksponatów Muzeum i budzi duże zainteresowanie osób odwiedzających naszą placówkę. Jednakże ze względu na delikatne materiały użyte do wykończenia i niszczący wpływ warunków pogodowych na wyposażenie wagonu, nie jest on na stałe udostępniany zwiedzającym. Do jego wnętrza można wejść tylko w wyjątkowych okolicznościach.
Wykorzystując zainteresowanie Polaków powojenną historią naszego kraju, uznaliśmy, że 70. rocznica opublikowania Manifestu PKWN jest bardzo dobrą okazją do zaprezentowania naszego skarbu szerokiej publiczności, a jednocześnie powodem do zagłębienia się w historię tamtych czasów. Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa będzie nie tylko możliwością zapoznania się z niezwykle atrakcyjnym przykładem techniki kolejowej, ale także do refleksji nad historią zarówno jego i naszego państwa.
Wagon – salonka dygnitarzy PRL, w tym Bolesława Bieruta, został zbudowany w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1939 roku. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy, którzy podjęli decyzję o przebudowie Salonki na wagon reprezentacyjny. Mimo znacznego zaawansowania prac związanych z jego przebudową do 1945 roku nie został ukończony, pozostając nadal w Poznańskich Zakładach. W 1946 roku został on przekazany ekipie rządzącej, jako elegancka salonka. Podróżował nim m.in. Bolesław Bierut, Władysław Gomułka czy Piotr Jaroszewicz. W wagonie jest kuchnia na węgiel, gabinety wyposażone w eleganckie kanapy i mahoniowe biurka, przedzielone toaletą z prysznicem i szafeczką na przybory do golenia. Największe wrażenie robi salon w którym znajduje się kryształowe lustro w złotej ramie, stół konferencyjny oraz rzeźbione skórzane fotele. „Salonka Bieruta” została wycofana z eksploatacji pod koniec lat 70. i w czerwcu 1981 r. trafiła na stan Muzeum Kolejnictwa. Po wielu latach niewykorzystywania przeszła gruntowny remont i w 2010 r. wróciła na muzealny peron stając się jednym z kluczowych elementów wystawy stałej.
Liczba wyświetleń: 384
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.