Kalendarz
Jubileusz w Muzeum Kolejnictwa
2006.12.08 00:00
Autor: Administrator, Wprowadzenie: Administrator
15 grudnia br. w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie przy ul. Towarowej 1 odbędą się uroczystości związane z obchodami Jubileuszu 75- lecia działalności.
Zamiar o powołaniu Muzeum Kolejnictwa w Polsce zrodził się wśród kolejarzy niedługo po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Pod koniec lat 20 - tych XX wieku Minister Komunikacji podjął decyzję o powołaniu Muzeum Kolejnictwa. 13 grudnia 1931 r. w gmachu przy ulicy Nowy Zjazd w Warszawie nastąpiło uroczyste otwarcie. W 19 działach - odpowiednikach służb kolejowych eksponowano książki, wykresy, dokumenty, modele itp. 15 grudnia 1938 r. Muzeum Kolejnictwa przekształcono w Muzeum Komunikacji, zwiększając dwa działy: dróg kołowych i śródlądowych. Do 1939 roku zgromadzono ponad 4 tysiące eksponatów i dokumentów oraz ponad 8 tysięcy książek.
Plany przeniesienia Muzeum ze Śródmieścia Warszawy na teren kolejowy z zamiarem przejmowania eksponatów taborowych i urządzeń z powodu wybuchu II wojny światowej nie zostały zrealizowane. Również działania wojenne w latach 1939 - 1945 doprowadziły do całkowitego zniszczenia dorobku Muzeum.
Ponowną decyzję o powołaniu Muzeum Kolejnictwa podjął Minister Komunikacji w 1972 roku wyznaczając dla Muzeum - Dworzec Warszawa Główna Osobowa.
Od 1 stycznia 1999 roku na mocy ustawy o reformie ustrojowej Państwa, Muzeum przestało być resortową jednostką kultury w resorcie Transportu i zostało przekazane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i działa do dziś na zasadach samorządowej placówki kultury.
Dziś w Muzeum można podziwiać m. in zgromadzone w plenerze lokomotywy parowe, pociąg pancerny i zabytkowe wagony. Wewnątrz hal dworcowych zgromadzono m. in. kolekcję modeli lokomotyw, stare fotografie, sztandary kolejowe, a także urządzenia do sterowania ruchem i elementy wyposażenia pociągów i stacji kolejowych.
Zamiar o powołaniu Muzeum Kolejnictwa w Polsce zrodził się wśród kolejarzy niedługo po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Pod koniec lat 20 - tych XX wieku Minister Komunikacji podjął decyzję o powołaniu Muzeum Kolejnictwa. 13 grudnia 1931 r. w gmachu przy ulicy Nowy Zjazd w Warszawie nastąpiło uroczyste otwarcie. W 19 działach - odpowiednikach służb kolejowych eksponowano książki, wykresy, dokumenty, modele itp. 15 grudnia 1938 r. Muzeum Kolejnictwa przekształcono w Muzeum Komunikacji, zwiększając dwa działy: dróg kołowych i śródlądowych. Do 1939 roku zgromadzono ponad 4 tysiące eksponatów i dokumentów oraz ponad 8 tysięcy książek.
Plany przeniesienia Muzeum ze Śródmieścia Warszawy na teren kolejowy z zamiarem przejmowania eksponatów taborowych i urządzeń z powodu wybuchu II wojny światowej nie zostały zrealizowane. Również działania wojenne w latach 1939 - 1945 doprowadziły do całkowitego zniszczenia dorobku Muzeum.
Ponowną decyzję o powołaniu Muzeum Kolejnictwa podjął Minister Komunikacji w 1972 roku wyznaczając dla Muzeum - Dworzec Warszawa Główna Osobowa.
Od 1 stycznia 1999 roku na mocy ustawy o reformie ustrojowej Państwa, Muzeum przestało być resortową jednostką kultury w resorcie Transportu i zostało przekazane do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i działa do dziś na zasadach samorządowej placówki kultury.
Dziś w Muzeum można podziwiać m. in zgromadzone w plenerze lokomotywy parowe, pociąg pancerny i zabytkowe wagony. Wewnątrz hal dworcowych zgromadzono m. in. kolekcję modeli lokomotyw, stare fotografie, sztandary kolejowe, a także urządzenia do sterowania ruchem i elementy wyposażenia pociągów i stacji kolejowych.
Liczba wyświetleń: 323
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.