Komunikaty
Komunikat dla klientów poszkodowanych przez biura podróży Blue Rays Sp. z o.o. i Oriac Polska Sp. z o.o. (Summerelse)
2013.02.28 12:30 , aktualizacja: 2013.03.01 15:42
Autor: Ewa Puciata (KP), Wprowadzenie: Monika Guzowska
Blue Rays Sp. z o.o. posiadała dwie umowy gwarancji ubezpieczeniowych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, wystawione przez Towarzystwo Ubezpieczeń EUROPA S.A.:
- nr GT 30/2011, obejmującą ochroną umowy o organizowanie imprez turystycznych zawarte od 6 czerwca 2011r. do 5 czerwca 2012 r., na kwotę 186.224,00 zł,
- nr GT 67/2012 obejmującą ochroną umowy o organizowanie imprez turystycznych zawarte od 6 czerwca 2012r. do 5 czerwca 2013 r., na kwotę 312.866,00 zł.
Oriac Polska Sp. z o.o. - Summerelse posiadała umowę gwarancji ubezpieczeniowej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych nr GT 54/2011, obejmującą ochroną umowy o organizowanie imprez turystycznych zawarte od 4 września 2011 r. do 3 września 2012 r., wystawioną przez Towarzystwo Ubezpieczeń EUROPA S.A. na kwotę 396.220,00 zł.
W obu przypadkach ww. umowy były sporządzone na podstawie obowiązujących przepisów prawa, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2010 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 kwietnia 2011r. w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymaganych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych i treścią umowy gwarancji, suma gwarancyjna jest przeznaczona na:
- pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku, gdy organizator turystyki wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu;
- zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki oraz osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana;
- zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki oraz osób, które działają w jego imieniu.
W przypadku firm Blue Rays Sp. z o.o. i Oriac Polska Sp. z o.o. – Summerelse sumy gwarancji okazały się niewystarczające nawet na opłacenie kosztów powrotów do kraju klientów, którzy w momencie złożenia oświadczeń o niewypłacalności przez ww. organizatorów turystyki znajdowali się poza granicami Polski.
Zarząd Województwa Mazowieckiego został zmuszony do pokrycia brakujących kosztów w łącznej wysokości 190.162,03 zł z budżetu województwa mazowieckiego (w tym 4.050,78 zł na sprowadzenie klientów Blue Rays Sp. z o.o. oraz 186.111,25 zł na sprowadzenie klientów Oriac Polska Sp. z o.o. – Summerelse).
W związku z brakiem uregulowań prawnych dotyczących sytuacji, kiedy środki z umowy gwarancji okażą się niewystarczające, Marszałek Województwa Mazowieckiego, pismami z 8 października 2012 r. i 23 października 2012 r., wystąpił do Ministra Sportu i Turystyki o wskazanie, w jaki sposób poszkodowani klienci, mogą dochodzić zwrotów wniesionych wpłat, które gwarantuje im art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
Minister sportu i turystyki pismem z 24 grudnia 2012 r. poinformował, że poszkodowani klienci mogą dochodzić swoich roszczeń bezpośrednio od organizatora turystyki na zasadach ogólnych dotyczących dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, a także mogą zgłosić swoje roszczenia w stosunku do upadłego biura podróży w ramach postępowania upadłościowego w oparciu o przepisy ustawy – Prawo upadłościowe.
W związku z powyższym, roszczenia złożone przez poszkodowanych klientów biur Blue Rays Sp. z o.o. i Oriac Polska Sp. z o.o. – Summerelse nie mogą być zaspokojone ze środków z umowy gwarancji ubezpieczeniowej, gdyż zostały one wyczerpane. Zwrotu należnych kwot klienci mogą dochodzić od ww. organizatorów turystyki na drodze sądowej z powództwa cywilnego lub w przypadku ogłoszenia przez sąd upadłości likwidacyjnej – z masy upadłości spółki.
Dla klientów Blue Rays Sp. z o.o. sądem właściwym jest:
Sąd Rejonowy dla Warszawy – Pragi Południe w Warszawie
I Wydział Cywilny
ul. Terespolska 15A
03-813 Warszawa
Dla klientów Oriac Polska Sp. z o.o. – Summerelse sądem właściwym jest:
Sąd Rejonowy dla Warszawy – Żoliborza w Warszawie
I Wydział Cywilny
ul. Kocjana 3
01-473 Warszawa
Informujemy, że wszystkie zgłoszenia roszczenia przesłane do tutejszego urzędu zostaną zwrócone poszkodowanym klientom.
Liczba wyświetleń: 694
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.