Komunikaty

Sprawozdania gmin z gospodarowania odpadami komunalnymi

2013.05.29 15:10 , aktualizacja: 2013.08.07 13:22

Autor: Marcin Sokołowski (PŚ), Wprowadzenie: Monika Guzowska

W związku z przeprowadzoną przez Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska weryfikacją „Sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 rok” oraz wpływającymi obecnie od ponad 300 gmin korektami przedmiotowych sprawozdań, Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie informuje, że ze wstępnej analizy wynika, że wiele z nich w dalszym ciągu zawiera bardzo poważne błędy uniemożliwiające dalsze przetwarzanie i wykorzystanie danych w nich zawartych.

 

Na podstawie gminnych sprawozdań marszałek województwa sporządzi roczne sprawozdanie wojewódzkie i przekaże je ministrowi środowiska, który z kolei dane te przedłoży Komisji Europejskiej. Na tej podstawie Komisja Europejska rozliczy Polskę, jako członka Unii Europejskiej, z określonych obowiązków i poziomów w zakresie odpadów (m.in. z osiąganych poziomów ograniczania ilości składowanych odpadów ulegających biodegradacji, osiąganych poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło). Obecna sytuacja rzutuje zarówno na jakość, jak i na terminowość sporządzenia sprawozdania przez marszałka województwa.

 

W związku z powyższym Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie apeluje do władz samorządów gminnych o jak najszybsze sporządzanie korekt przedmiotowych sprawozdań oraz zachowanie należytej staranności podczas ich poprawiania w bieżącym roku, w szczególności poprzez:

  1. precyzyjne i pełne określanie nazw (nie tylko nazw podmiotów, ale również rodzajów instalacji, np. sortownia, zakład MBP, kompostownia odpadów zielonych, składowisko, itp.) i adresów wykazywanych instalacji, do których są przekazywane odpady komunalne, w szczególności nazw i adresów instalacji zidentyfikowanych w WPGO 2012-2023 (dział II i III),
  2. wykazywanie odpadów o kodzie 19 12 12 w przypadku podmiotów odbierających odpady komunalne prowadzących segregację w sortowniach niebędących częścią regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych zgodnie z objaśnieniem nr 3 (dział II),
  3. poprawne wykazywanie sposobu zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych, tj. poprawne oznaczanie procesów odzysku (R) i unieszkodliwiania (D),
  4. uwzględnianie w dziale II wszystkich rodzajów odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy (w szczególności gdy gmina prowadzi selektywną zbiórkę odpadów komunalnych), w tym:
    • odebranych selektywnie frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
    • innych niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe,
    • pozostałości z sortowania odpadów komunalnych,

lecz za wyłączeniem selektywnie odebranych odpadów ulegających biodegradacji, wraz z podaniem nazw i adresów instalacji, do których zostały one przekazane,

  1. uwzględnianie w dziale III tylko informacji o odpadach komunalnych ulegających biodegradacji o kodach wymienionych w objaśnieniu nr 7,
  2. zapewnienie spójności danych wykazanych w działach V i VI z danymi wykazywanymi dziale II (oznacza to, że łączne masy odpadów o poszczególnych kodach wykazane w działach V i VI muszą być zgodne z łącznymi masami odpadów o tych samych kodach wykazanymi w dziale II),
  3. zweryfikowanie i ponowne obliczenie osiągniętego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (dział IV), osiągniętego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru Gminy (dział V) oraz osiągniętego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych (dział VI), w związku z weryfikacją danych wejściowych do ich obliczenia wykazanych w działach II, III, V i VI.

 

O ponowną analizę z uwzględnieniem ww. problemów urząd zwraca się również do tych z Państwa, którzy już sporządzili i przesłali korekty sprawozdań.

 

Jednocześnie Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie zwraca się z prośbą o dokonywanie bieżącej weryfikacji sprawozdań kwartalnych nadsyłanych przez przedsiębiorców uwzględniającej powyższe uwagi oraz określoną w przepisach ustawy o odpadach zasadę bliskości, aby uniknąć powielania powyższych błędów podczas przygotowywania sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnym w kolejnych latach sprawozdawczych.

 

Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie przypomina również, że zarówno sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, jak i ich korektynależy przesyłać zarówno Marszałkowi Województwa Mazowieckiego, jak i Mazowieckiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.

Liczba wyświetleń: 1159

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.