Harmonogram sesji sejmiku

IX SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Termin: 18 czerwca 2019

 

Wotum zaufania i instrumenty wsparcia

 

Sejmik udzielił wotum zaufania oraz absolutorium dla zarządu województwa. Przyjął też uchwały, dzięki którym do mazowieckich gmin i powiatów popłynie duży strumień pieniędzy z instrumentów wsparcia.

 

Wotum zaufania

Po wysłuchaniu marszałka Adama Struzika, który omówił stan województwa mazowieckiego za rok 2018, oraz długiej dyskusji i pytaniach zadawanych przez radnych z Prawa i Sprawiedliwości - sejmik udzielił Zarządowi Województwa Mazowieckiego wotum zaufania. Marszałek omówił dynamikę rozwoju województwa. Zwrócił uwagę na wzrost przychodów budżetowych z tytułu udziału w podatkach, co pozwoliło na wypracowanie w zeszłym roku nadwyżki budżetowej (326 mln zł) i przeznaczenie znacznych środków finansowych na inwestycje (723 mln zł). Równolegle zmniejszył się dług województwa. Dobrą kondycję Mazowsza potwierdziła agencja ratingowa FITCH.

 

Absolutorium

Zarząd Województwa Mazowieckiego uzyskał absolutorium sejmiku z tytułu wykonania budżetu za 2018 r. Dochody budżetowe Mazowsza w 2018 r. wyniosły 2,96 mld zł i wykonane zostały w 100,5 proc. Udział w podatkach od osób prawnych (CIT) i fizycznych (PIT) osiągnął blisko 2,44 mld zł, co stanowiło 82 proc. wszystkich dochodów. Wpływy kasowe z podatku CIT zamknęły się kwotą 2,08 mld zł i były o 16 proc. wyższe niż w 2017 r. Większe o 14 proc. (w porównaniu z rokiem 2017) były też wpływy z podatku PIT – 353,76 mln zł.

W 2018 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego wydał 2,638 mld zł. Wydatki pokryte środkami własnymi wyniosły 2,347 mld zł, pozostałe 291 mln zł stanowiły dotacje. Najwięcej Mazowsze wydało na transport i łączność (ponad 1 mld zł), kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (283 mln zł), ochronę zdrowia (276 mln zł). Inwestycje (wydatki majątkowe) wykonano w kwocie przeszło 723 mln zł, z tego prawie 291 mln zł przekazano na budowę i przebudowę dróg wojewódzkich, a 109 mln zł na ich remonty. Znaczne środki zainwestowane zostały również w mazowieckie placówki medyczne – 214 mln zł. W 2018 r. Mazowsze przekazało do budżetu państwa 376 mln zł „Janosikowego”.

Zadłużenie województwa mazowieckiego na koniec 2018 r. wyniosło przeszło 1 mld zł, co stanowiło 34 proc. wykonanych dochodów, i było mniejsze o 193 mln zł niż w analogicznym okresie 2017 r.

 

Ruszyły pieniądze na instrumenty wsparcia

Do mazowieckich gmin i powiatów popłynie strumień pieniędzy. Sejmik zdecydował o podziale środków w ramach czterech instrumentów wsparcia. Na różnego rodzaju inwestycje mazowieckie jednostki samorządu terytorialnego dostaną w sumie 84 mln zł.

Instrument wsparcia zadań ważnych dla równomiernego rozwoju województwa mazowieckiego skierowany jest do powiatów i gmin województwa mazowieckiego, nieposiadających wystarczającego potencjału infrastruktury technicznej oraz mających ograniczone szanse na pozyskanie środków na realizację pilnych potrzeb mieszkańców z innych programów pomocowych dedykowanych rozbudowie infrastruktury. Na lata 2019-2023 zaplanowano na ten cel 230 mln zł:

  • 2019 r. – 30 mln zł,
  • 2020 r. – 50 mln zł,
  • 2021 r. – 50 mln zł,
  • 2022 r. – 50 mln zł,
  • 2023 r. – 50 mln zł.

Sejmik podjął już pierwsze decyzje o podziale tych środków. Rozdzielił 57,7 mln zł dla 20 jednostek samorządu terytorialnego na 25 zadań inwestycyjnych, które realizowane będą w latach 2019-2021. W 2019 r. kwota dotacji wyniesie 29,7 mln zł, w 2020 r. – 25 mln zł, w 2021 – 2,8 mln zł. Pieniądze na kolejne projekty będą rozdysponowywane w miarę spływania kolejnych wniosków. Dofinansowane projekty dotyczą zadań drogowych, edukacyjnych (np. prace budowlane, uruchomienie Parku Nauki Torus w Ciechanowie), kulturalnych (np. rozbudowa ośrodków kultury) oraz budowy małej elektrowni wodnej, tężni solankowej, bulwaru czy hospicjum.

Mazowiecki Program Dofinansowania Pracowni Informatycznych i Językowych pozwoli na podniesienie jakości i dostępności kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii w oświacie oraz pomoże w rozwoju nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej w szkołach. Program skierowany do jednostek samorządu terytorialnego. Zainteresowanie projektem było ogromne. Jednostki złożyły 251 wniosków (uprawnionych) na łączną kwotę wnioskowanej pomocy blisko 14,6 mln zł. Do rozdysponowania było 5 mln zł. Dofinansowanie otrzymało 115 projektów.

Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw Mazowsze 2019 realizowany będzie już po raz drugi. Jego beneficjentami są gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, które mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów związanych np. z ładem przestrzennym, bazą sportowo-rekreacyjną i turystyczną, bezpieczeństwem, oświatą, wartościami kulturalnymi i przyrodniczymi. W wyniku naboru wpłynęły wnioski z 265 gmin na 1189 zadań. Każda gmina mogła zgłosić maksymalnie 5 zadań. Maksymalna kwota dotacji wynosi 10 tys. zł. Po przeprowadzeniu oceny formalnej i merytorycznej na liście beneficjentów znalazło się 1178 zadań na łączną kwotę dofinansowania 11,4 mln zł.

Z Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Infrastruktury Sportowej Mazowsze 2019 mogły skorzystać powiaty i gminy. Pomoc finansowa skierowana jest na budowę nowej infrastruktury sportowej oraz modernizację istniejącej. W wyniku naboru złożonych zostało 208 wniosków na łączną kwotę dofinansowania blisko 40 mln zł. Dotacje otrzymało 115 projektów na kwotę dofinansowania 10 mln zł.

 

Mazowsze dotuje prace konserwatorskie

Mazowsze przeznaczy w 2019 r. 6 mln zł na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Zapotrzebowanie na tego typu środki jest bardzo duże. Do urzędu wpłynęły w sumie 172 wnioski na łączną kwotę 26 mln zł. Dotacje otrzymały 83 podmioty, w tym 53 do wysokości 50 proc. nakładów koniecznych, a 30 powyżej 50 proc. Warunkiem uzyskania dotacji powyżej 50 proc. jest wyjątkowa wartość historyczna, artystyczna lub naukowa obiektu oraz złożone pod względem technologicznym prace konserwatorskie. Wśród beneficjentów dotacji znalazły się:

  • kościelne osoby prawne (61 podmiotów) – 4,5 mln zł;
  • jednostki samorządu terytorialnego (12 podmiotów) – 682 tys. zł;
  • przedsiębiorcy (3 podmioty) – 230 tys. zł;
  • osoby fizyczne (2 podmioty) - 190 tys. zł;
  • organizacje pozarządowe (2 podmioty) – 150 tys. zł;
  • inne (3 podmioty) – 230 tys. zł.

 

Stanowisko

„W ostatnich latach zauważyć można liczne i trudne do przewidzenia przez pracodawców zmiany legislacyjne, poprzez które wprowadzono znaczne podwyżki wynagrodzeń m.in. wśród personelu medycznego, co wpłynęło na wzrost kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze” – informują radni w przyjętym stanowisku. „Od momentu wprowadzenia zmian legislacyjnych związanych ze wzrostem wynagrodzenia pracowników, kondycja finansowa, na przykładzie wojewódzkich podmiotów leczniczych, uległa znacznemu pogorszeniu. (…) Wobec powyższego Sejmik Województwa Mazowieckiego apeluje i zwraca uwagę Rządu RP, iż w ślad za potrzebnym wzrostem wynagrodzeń pracowników winny iść środki finansowe dla podmiotów leczniczych, niezbędne dla pełnego pokrycia dodatkowych kosztów. Koniecznym przy tym jest również wzrost wyceny świadczeń zdrowotnych udzielanych pacjentom, o co najmniej 20 proc. dotychczasowej wartości, tak jak do poziomu uwzględniającego rzeczywiste koszty ponoszone przez podmioty lecznicze” – podkreślają radni.

 

Inne decyzje sejmiku

Radni wprowadzili zmiany do Planu gospodarki odpadami dla województwa mazowieckiego 2024, polegające na wskazaniu miejsc parkingowych, na które mogłyby być odprowadzane samochody, przewożące odpady, w stosunku do których są wątpliwości, czy robią to w sposób legalny. Sejmik znowelizował również budżet na 2019 r. i Wieloletnią Prognozę Finansową. Przyjął m.in. zmiany w uchwałach dotyczących określenia ogólnej powierzchni przeznaczonej pod uprawy maku i konopi włóknistych w 2019 r. oraz statutu Warszawskiej Opery Kameralnej oraz. Radni wprowadzili ponadto zmiany do rozporządzenia wojewody mazowieckiego w sprawie Naruszewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Za bezzasadne uznali skargi na Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa w Mławie, Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych oraz Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie.

Do Komisji Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego skierowano projekty uchwał dotyczące

  • regulaminu określającego wysokość stawek dodatków, szczegółowe warunki ich przyznawania, sposób obliczania niektórych innych składników wynagrodzenia nauczycieli, podział środków oraz wysokość nagrody Marszałka Województwa Mazowieckiego i nagród dyrektorów placówek;
  • zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze;
  • ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczycieli szkół niewymienionych w Karcie Nauczyciela - w jednostkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.