Mazowsze serce Polski nr 10/20

Cyfrowa rewolucja

2020.10.12 07:20 , aktualizacja: 2020.12.03 06:59

Autor: Maciej Jadczak, Biuro Prasowe UMWM, Wprowadzenie: Agnieszka Bogucka

Przy biurki siedzi starszy mężczyzna, w uszach ma słuchawki. Patrzy w ekran usatwionego przed nim laptopa. Obok siedzi mała dziewczynka i pisze coś w zeszycie. Wiele systemów i narzędzi...

Nieograniczony dostęp do usług ochrony zdrowia albo bazy wiedzy dla firm są na wyciągnięcie ręki. Dzięki cyfryzacji bez wychodzenia z domu możemy też załatwić urzędowe sprawy o dowolnej porze.

 

Szereg usprawnień codziennego życia mieszkańcom zapewnia Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2020–2030. Edukacja cyfrowa, e-usługi, infrastruktura techniczna oraz technologie informacyjno-komunikacyjne to główne cele tego dokumentu, który przyjęli radni Mazowsza. Strategia jest jednym z pierwszych w Polsce tego typu aktów, które regulują kwestie związane z rozwojem społeczeństwa informacyjnego oraz usług usprawniających funkcjonowanie mieszkańców każdego dnia.

 

Komu to potrzebne?

Nazwa dokumentu nie jest jednoznaczna dla części z nas, jednak pod pojęciem społeczeństwa informacyjnego nie kryje się żadna mroczna technologia, skomplikowane działania wywiadowcze czy armia robotów, która wypiera ludzkość.

– Społeczeństwem informacyjnym jesteśmy my – ludzie, obywatele, mieszkańcy, którzy mają prawo do pełnego dostępu do informacji, wiedzy, rozwiązań ułatwiających codzienną pracę, załatwianie spraw osobistych czy urzędowych – podkreśla Krzysztof Mączewski, geodeta województwa, dyrektor Departamentu Cyfryzacji, Geodezji i Kartografii urzędu marszałkowskiego.

Jednym z zadań ujętych w strategii jest powszechne umożliwienie sprawnego załatwiania spraw urzędowych i realizacja transakcji całkowicie zdalnie. Krzysztof Mączewski zaznacza, że jest to odpowiedź na oczekiwania i potrzeby mieszkańców naszego regionu:

– Dziś każdy z nas chciałby załatwić najważniejsze sprawy urzędowe o dowolnej porze, bez stania w kolejkach, a najlepiej bez wychodzenia z domu. Dlatego jednym z naszych priorytetów było doprowadzenie właśnie do stanu, w którym takie działania będą możliwe w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca.

Ważny jest również aspekt związany z przeciwdziałaniem wykluczeniu, gdyż e-administracja ma być dostępna również na obszarach słabiej rozwiniętych, dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy łączących pracę zawodową z opieką nad osobami bliskimi. W planach są także nowatorskie rozwiązania jak „Wolontariat cyfrowy”, czyli program dzielenia się przez najmłodsze pokolenie umiejętnościami cyfrowymi z bliskimi, którzy nie dorastali ze smartfonem czy tabletem jako narzędziem codziennego użytku. Swojego rodzaju przełamanie się starszego pokolenia i przekonanie do cyfryzacji będzie krokiem milowym ułatwiającym życie. Zyskać można nieograniczony dostęp do informacji, zakupów czy usług ochrony zdrowia, bez potrzeby wychodzenia z domu.

 

Technologie dla nauki i biznesu

Te dwa sektory powinny mieć dostęp do najwyższych technologii, by się rozwijać i czerpać wzajemnie ze swoich doświadczeń. Tylko taka współpraca skutecznie napędza gospodarkę. Zbyt często efekty naukowych badań na lata zamykane są w laboratoriach.

– Nawet najbardziej genialne wynalazki są bezużyteczne, jeśli nie są wykorzystywane w praktyce. Założeniem mazowieckiej Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego jest więc wyeliminowanie podobnych absurdalnych sytuacji. Narzędzia cyfrowe mają usprawnić przepływ wiedzy i informacji. Wypełni się luka między produktami badawczymi a ich rynkowym wykorzystaniem – tłumaczy dyrektor Krzysztof Mączewski.

Wiele systemów i narzędzi cyfrowych przyspiesza realizację naszych celów: wyszukiwanie informacji, zakupy internetowe, organizacja urlopów, przeprowadzanie transakcji finansowych czy obserwowanie wydarzeń społecznych i politycznych na całym świecie.

 

Liczba wyświetleń: 60

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.