Mazowsze serce Polski nr 1/19

Biedny jak belfer

2019.02.05 08:30 , aktualizacja: 2019.02.13 11:07

Autor: , Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska

  • zdjęcie w plenerze Elżbieta Lanc członek...
  • zdjęcie portretowe Krzysztof Skolimowski radny...
  • zdjęcie w plenerze w tle drzewa Łukasz Kulik prezydent...
  • zdjęcie zrobione na tle drabinek gimnastycznych Krzysztof Woźniak, wójt...
  • zdjęcie legitymacyjne Jarosław Zaroń dyrektor...
  • zdjęcie portretowe Barbara Oracz nauczyciel ZS...

Zapytaliśmy samorządowców, nauczycieli i eksperta, co trzeba zmienić w systemie wynagradzania nauczycieli.

 

Elżbieta Lanc członek zarządu województwa

Przez wiele lat byłam nauczycielem i dyrektorem szkoły. Nauczyciele mają prawo czuć się rozgoryczeni. Należy się przyjrzeć wszystkim postulatom, wnikliwie je przeanalizować, podnieść wynagrodzenie na początkowym etapie pracy w zawodzie. Długa ścieżka awansu, którą podążają młodzi ludzie wybierający ten zawód, jest rozciągnięta w czasie, a szanse na zmianę sytuacji finansowej są nikłe.

 

Krzysztof Woźniak wójt gm. Pacyna (powiat gostyniński)

Nie przypominam sobie, żeby nauczyciele w naszej gminie narzekali na zarobki. Samorząd z własnego budżetu dopłaca do utrzymania oświaty. Nie było też protestów. Chociaż likwidowaliśmy wcześniej filię jednej ze szkół, a teraz także szkołę, żaden nauczyciel nie stracił pracy. Uważam, że nasza gmina może być przykładem dobrej współpracy między samorządem a środowiskiem nauczycielskim.

 

Łukasz Kulik prezydent Ostrołęki

Samorządy od lat sygnalizują, że subwencja nie pokrywa wszystkich wydatków związanych z prowadzeniem szkół i muszą coraz więcej dopłacać do oświaty z własnych budżetów. Jestem zdania, że potrzebne są zmiany na szczeblu rządowym. Bez większego wsparcia budżetu państwa nie sposób będzie spełnić oczekiwań finansowych nauczycieli.

 

Barbara Oracz nauczyciel ZS nr 2 w Przysusze

Należy wprowadzić zmiany w systemie wynagradzania nauczycieli, które przybliżą pensje do wynagrodzeń pracowników innych zawodów w sferze budżetowej, np. policji, sądów. System wynagradzania powinien być motywujący, a nie demotywujący. Podwyżki, które wprowadza rząd od 2018 r., nie rekompensują nawet wzrostu kosztów utrzymania.

 

Jarosław Zaroń dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Zarobki polskich nauczycieli należą do najniższych w Europie. Z raportu OECD z 2017 r. wynika, że zarabiają 85 proc. tego, co inni polscy pracownicy z wyższym wykształceniem. To niepokojące, bo wynagrodzenie jest wyznacznikiem doceniania roli społecznej. Pensja w wysokości około 60 proc. średniej krajowej, oferowana młodym nauczycielom, skutecznie zniechęca do wyboru tego zawodu najzdolniejszych absolwentów uczelni, a tacy powinni uczyć nasze dzieci.

 

Krzysztof Skolimowski radny wojewódzki, Przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Trzeba zwiększyć wynagrodzenia zasadnicze i udrożnić ścieżki awansu zawodowego, aby młodzi nauczyciele mogli szybciej uzyskać mianowanie. Wydłużenie stażu nauczycielskiego do dwóch lat to złe rozwiązanie, zwłaszcza że dyrektor szkoły często nie może zatrudnić nauczyciela na tak długo. Dlaczego płaca minimalna wzrasta o 7 proc., a płaca zasadnicza nauczycieli tylko o 5 proc.? To zniechęca młodych ludzi do podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela.

Liczba wyświetleń: 331

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.