Mazowsze serce Polski nr 3/18

Perły na pięciolinii

2018.03.14 07:20 , aktualizacja: 2018.03.22 14:10

Autor: Paweł Burlewicz, Wprowadzenie: Paweł Burlewicz

Widok od góry na stół, na którym rozłożone są liczne wydawnictwa z nutami, a przy którym siedzi kobieta Fot. Ireneusz Frączek

Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego w Warszawie zakończyła II etap wielkiego projektu opracowywania zbioru nut. Wiele z nich to cenne, unikatowe pozycje.

 

Mieszcząca się przy ul. Koszykowej w Warszawie biblioteka stworzyła dostęp do 3000 woluminów niezwykłych wydawnictw muzycznych. W zbiorach Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii znajduje się obecnie aż 26 500 tego typu pozycji. Kolekcja jest jedną z najcenniejszych w kraju. Starsza część zbioru, wraz z zasobami Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego, stanowi główną zachowaną pozostałość dawnych warszawskich kolekcji druków muzycznych.

 

– Na szczególną uwagę zasługują m.in. 5 arii z opery „Przerwana ofiara” Petera Wintera z 1803 r., polonezy Franciszka Siekierskiego z 1815 i 1818 r. i Józefa Elsnera z 1816 r., wyciąg fortepianowy baletu „Mars i Flora” Karola Kurpińskiego z 1820 r., „Uwertura do opery Włoszka w Algierze” Gioacchino Rossiniego z 1824 r. oraz „Ulubiony Mazur (op. 7 nr 1)” Fryderyka Chopina – jedno z nielicznych w Polsce wydań utworów dokonanych za życia kompozytora z 1842 r.,  „Fantazja na tematy polskie” Oskara Kolberga z 1846 r. oraz polka „Kolej Żelazna” Józefa Śliwińskiego z 1842 r. – mówi Ewa Kozłowska, muzykolog, opiekun zbiorów muzycznych Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii. Cimelia, wydane w latach 1801–1850, obejmują aż 134 pozycje, z których około 80 to egzemplarze znajdujące się tylko w tej Bibliotece!

 

Dostęp przez internet

Dzięki projektowi „Katalog wydawnictw muzycznych XIX–XX w. znajdujących się w zbiorach Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy – kontynuacja” (finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) udostępniono również – bardzo popularne wśród czytelników – nuty z okresu międzywojennego. Wybrano także polskie i obce druki muzyczne z lat 60., 70. i 80. XX w., m.in. utwory wspaniałych kompozytorów polskich, najaktywniejszych w tych dekadach – Andrzeja Panufnika, Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda czy Witolda Lutosławskiego.

 

– Aby zwiększyć dostępność do tych dokumentów, zdigitalizowaliśmy najcenniejsze z nich i zamieściliśmy w Mazowieckiej Bibliotece Cyfrowej. Do opracowania w tej formie wybraliśmy pozycje niewystępujące w Federacji Bibliotek Cyfrowych – wyjaśnia Ewa Kozłowska. – Sporządzenie cyfrowych fonogramów ma wielki sens. Można udostępnić ich całość lub tylko część dla muzyków, kulturoznawców, muzykologów i po prostu wszystkich zainteresowanych w kraju, ale również za granicą – podkreśla wykładowca akademicki i znany prelegent muzyczny Igor Pogorzelski.

 

Dorobek całego wieku

Kolekcja wydawnictw nutowych Biblioteki jest gromadzona od 1921 r., od chwili utworzenia Działu Sztuki, dzięki prawu do udostępniania jej przez wydawców egzemplarza obowiązkowego oraz darom i zakupom osób prywatnych, rzadziej instytucji. Do chwili obecnej około 47 proc. zbioru zostało opracowane w zautomatyzowanym katalogu bibliotecznym ALEPH.

 

Opinia

Bożena Żelazowska

przewodnicząca Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego

Udostępnienie tego wspaniałego zbioru to wielka radość dla wszystkich członków Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego sejmiku. Cyfrowy dostęp do muzycznych pereł o wielkiej wartości stworzy nowe możliwości nie tylko historykom, ale też muzykologom, młodym kompozytorom, instrumentalistom czy po prostu zainteresowanym melomanom. Ten rok jest dobry dla kultury na Mazowszu i cieszy, że miłośnicy muzyki klasycznej zyskali dostęp do tych unikatowych wydawnictw.

Liczba wyświetleń: 138

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.