Mazowsze serce Polski nr 7-8/18
Czy Mazowsze poradzi sobie bez Okęcia?
2018.07.11 08:50 , aktualizacja: 2018.07.11 11:53
Autor: Dorota Mądral, Wprowadzenie: Dorota Mądral
Plany rządzących zakładają rozbudowę, a następnie... likwidację portu lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Niepewny jest los Modlina. Mają je zastąpić planowane dopiero inwestycje w Baranowie (mimo sprzeciwu mieszkańców) i Radomiu.
Adam Struzik
marszałek województwa mazowieckiego
Decyzje w sprawie przyszłości lotniska Chopina zapadły. Otwarte pozostaje pytanie, jak ruch pasażerski będzie kierowany na inne lotniska. Jako zarząd województwa nie zgadzamy się na ograniczaniei blokowanie rozwoju lotniska w Modlinie, skazywanie go na marginalizację. Port lotniczy Warszawa/Modlin to najdynamiczniej rozwijające się lotnisko w Europie, o strategicznym znaczeniu z punktu widzenia pasażerów, zwłaszcza po pozbawieniu ich Okęcia. Konieczna jest jego rozbudowa.
Adrian Furgalski
wiceprezes zarządu ZDC TOR Sp. z o.o.
CPK nie ma sensu, jeżeli przeniesie się tam LOT, a Okęcie zostanie. Jego funkcjonowanie bez ograniczeń dla innych przewoźników oznacza bardzo silną – wręcz zabójczą – konkurencję dla LOT w Baranowie. Okęcie ma atut położenia. Możliwa jest jego rozbudowa, podobnie jak Modlina. Powinniśmy skupić się na stworzeniu duoportu. Dziś rozwój polskiego nieba to w ponad 60 proc. linie niskokosztowe i w około 60 proc. lotniska regionalne. Trend się umacnia, więc to CPK należy uznać za zbędny.
Andrzej Jung
starosta kozienicki
Wyrażę odczucia mieszkańców naszego powiatu, z którymi rozmawiałem na ten temat. A są one takie, że nie wyobrażają sobie likwidacji lotniska Chopina. Ten warszawski port lotniczy jest tak głęboko zakorzeniony w tradycji i świadomości ludzi, że nie widzą możliwości, by mogło być inaczej. Powinien być zachowany ze względu na swoje położenie, funkcje, jakie pełni, oraz nawyki pasażerów, którzy przyzwyczaili się do lotniska w Warszawie.
Andrzej Nowakowski
prezydent Płocka
Temat likwidacji lotów cywilnych na Okęciu zaczął się od pomysłu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uważam, że CPK jest tylko ideą, którą dziś się gra politycznie. Tak samo wątpliwe jest ożywienie lotniska w Radomiu. Mieszkańcom Płocka łatwiej jest korzystać z lotniska Okęcie czy Modlin, do którego mają dużo bliżej. Wiąże się to też z mniejszymi kosztami dojazdu. Z punktu widzenia płocczan i mieszkańców naszego regionu, w którym Płock jest liderem, korzystne jest funkcjonowanie lotniska Okęcie i inwestowanie w rozwój portu Modlin.
Jacek Kowalski
burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego
Na dziś – nie likwidujmy Okęcia, w przyszłości – nie wiem, bo nie znam założeń CPK. Zaniepokojeni mogą się czuć głównie warszawiacy, bo teraz mają port lotniczy w granicach miasta. Gdy trzeba będzie dotrzeć np. do Radomia czy Baranowa, szybki dojazd na lotnisko może się okazać drogi. Zapraszamy do Modlina, bo do nas można dojechać szybko i latać tanio. A o tym, czy jest miejsce dla trzech lotnisk, pokaże w przyszłości rynek lotniczy.
Mirosław Augustyniak
radny województwa mazowieckiego
Całkowite zamknięcie lotniska Chopina jest, moim zdaniem, złym pomysłem. Podróżni powinni mieć możliwość wyboru, skąd i jakimi samolotami chcą latać. Pamiętajmy, że różna jest zasobność portfeli pasażerów, że liczy się dobry dojazd do lotniska i szybka odprawa. Jestem przeciwnikiem niszczenia tego, co istnieje, by budować coś od nowa. Dlatego dajmy możliwość rozbudowy lotnisk w Modlinie i Radomiu. Wtedy się okaże, czy jest sens budowy CPK.
Liczba wyświetleń: 319
powrótSzanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.