Z serca Polski nr 12/17

Mistrzowie drugiego planu

2017.12.13 13:20 , aktualizacja: 2017.12.13 14:35

Autor: Katarzyna Łukasik („Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.), Wprowadzenie: Małgorzata Wielechowska

sekcja napraw Kolei Mazowieckich W sekcji napraw Kolei...

To od nich zależy, czy bezpiecznie i komfortowo dojedziemy do celu. Na co dzień nie widzimy ich pracy, ale bez nich o podróży nie ma mowy!

 

O to, by nasze dojazdy przebiegały sprawnie, w spółce Koleje Mazowieckie dba ponad tysiąc osób, które pracują w sekcjach: Warszawa Grochów, Warszawa Ochota, Tłuszcz i Sochaczew. Działają one przez całą dobę pod nadzorem naczelników. Nikt nie narzeka tu na brak zajęć. Przeglądy i naprawy trwają non stop. Dla pasażerów wyprawiają pociągi 24 godziny na dobę przez cały rok. To odpowiedzialne i trudne zadanie.

 

– Musimy mieć świadomość, że osoby z zaplecza technicznego są bardzo ważne. Na co dzień ich nie widać, ale efekty codziennej pracy, to ponad 800 pociągów uruchamianych w ciągu doby. Na tych ludziach spoczywa ogromna odpowiedzialność. To od słuchu rewidenta czy sprawnego oka mechanika zależy bezpieczeństwo podróżnych – podkreśla prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.

 

Wykonywane w sekcji napraw czynności to praca zespołowa wielu osób z różnych brygad, które muszą połączyć działania, aby pociąg mógł wyjechać. Współpracują więc ze sobą zarówno rewidenci, zwrotniczy, manewrowi, pracownicy utrzymania, jak i mistrzowie nadzorujący, dyżurni ruchu, ustawiacze, brygadziści oraz dyspozytorzy.

 

Kulisy pracy kolejarza

Cykl przeglądowo-naprawczy pojazdu składa się z 5 poziomów utrzymania, tj. P1, P2, P3, P4, P5. Czynności przeglądowe wykonywane na poszczególnych poziomach są zawarte w Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU), a ich zakres uzależniony od zabudowanych w pojeździe podzespołów oraz jego wyposażenia. DSU opiera się na Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (DTR) podzespołów wbudowanych w pojeździe (zgodnie z wymaganiami producenta).

 

800 pociągów KM wyrusza w ciągu doby na tory Mazowsza

170 tys. osób podróżuje codziennie pociągami Kolei Mazowieckich

1150 osób (600 maszynistów i ponad 550 kierowników pociągów i konduktorów) obsługuje pociągi KM

640 osób pracuje w Sekcjach Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich

 

Weźmy pod lupę sekcję Warszawa Grochów. W ciągu doby wyrusza stąd około 100 pociągów. Łącznie utrzymuje ona 127 sztuk taboru (11 różnych typów). Każdy z pojazdów ma swoje DSU, które określa interwały przeglądowe. W sekcji odbywają się przeglądy poziomu utrzymania P1, P2 oraz P3, ale wykonuje się też mnóstwo innych zadań, które zapewniają sprawność pojazdów. Osoby, które obsługują pociągi, muszą mieć wiedzę dotyczącą wszystkich tych czynności! To wykwalifikowani specjaliści w swoich dziedzinach: elektrycy, elektromonterzy, informatycy.

 

Wiele ról

– Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów to miejsce, gdzie rozpoczyna się i kończy proces związany z eksploatacją pojazdów. Mamy tu ogrom pracy, to jest swego rodzaju tajemnica zawodowa, ale dla ludzi, którzy ją wykonują, to ważna misja dla dobra pasażerów – tłumaczy naczelnik Henryk Bakalarski.

 

Kolejarz to nie tylko maszynista, kierownik i konduktor, ale też kasjerka, ustawiacz, manewrowy, pracownik warsztatu… To ważna i liczna grupa pełniąca służbę na rzecz pasażerów, za których czuje się odpowiedzialna. Nie tylko przy okazji święta kolejarzy, ale także podczas codziennych podróży pociągiem, pamiętajmy, że na jego uruchomienie ciężko pracowało duże grono pracowników kolei. Jeśli chcieliby Państwo przyjrzeć się, jak wygląda ich praca, zapraszamy do obejrzenia filmu dostępnego na stronie www.mazowieckie.com.pl (zakładka: „Strefa mediów”).

Liczba wyświetleń: 233

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.