Z serca Polski nr 4/17

Coś więcej niż biblioteka

2017.04.11 13:40 , aktualizacja: 2017.04.11 14:22

Autor: Justyna Michniewicz, Wprowadzenie: Agnieszka Bogucka

zdjęcie książek na półce, ustawionych grzbietami w stronę patrzącego Fot. arch. Studio2000

Biblioteki pedagogiczne to nie tylko książki, katalogi i unoszący się dookoła zapach papieru. To zdecydowanie więcej!

Edukacja pedagogiczna…

Na Mazowszu funkcjonuje sześć bibliotek pedagogicznych wraz z 25 filiami. Nie są to typowe wypożyczalnie. Oprócz księgozbiorów, punktu obsługi czytelnika, magazynów, katalogów, internetowych kawiarenek znajdują się tam sale wykładowe. Dlaczego? Ponieważ jednym z podstawowych zadań tych placówek jest dokształcanie zawodowe nauczycieli oraz wspieranie działalności szkół i placówek oświatowych w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Księgozbiór jest swego rodzaju narzędziem realizacji tego zadania. Z funkcjonowaniem placówek zapoznała się w marcu sejmikowa Komisja Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Pracownicy bibliotek pedagogicznych współpracują przede wszystkim ze szkołami i bibliotekarzami szkolnymi. Pomagają im w przygotowaniu właściwego miejsca pracy, udostępniają szkole księgozbiory, ale też uczą metod pracy z uczniami. Współpracują też z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi placówkami kulturalno-oświatowymi w terenie. Prowadzą ponadto szkolenia e-learningowe w ramach platformy edukacyjnej Moodle. Część księgozbioru jest zdigitalizowana i dostępna dzięki aplikacji IBUK LIBRA wydawnictwa PWN (1,5 tys. tytułów).

Każdy bibliotekarz jest dwuzawodowcem, czyli jest bibliotekarzem i jednocześnie nauczycielem-pedagogiem – zaznaczył kierownik Wydziału Edukacji Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu w urzędzie marszałkowskim Waldemar Baran. – Różny jest też księgozbiór. Nie są to biblioteki o statusie naukowym, ale ze względu na oczekiwania odbiorców, księgozbiór jest ukierunkowany na potrzeby rozwoju zawodowego nauczycieli. Jest tam oczywiście wiele beletrystyki, literatury pięknej, lektur, ale przede wszystkim można skorzystać z książek dotyczących tematu pedagogiki, psychologii czy socjologii – wszystkich nauk z dziedzin, które wiążą się z pracą nauczyciela w szkole. Ważne jest regularne uzupełnianie nowości wydawniczych. Nauczyciele i studenci poszukują najnowszych trendów związanych z naukami pedagogicznymi.

Użytkownikami tych bibliotek są też uczniowie ostatnich klas szkół średnich, a niekiedy i gimnazjów, szczególnie w filiach znajdujących się w mniejszych miejscowościach. Placówki pełnią tam rolę publicznych bibliotek naukowych. Mają do zaoferowania odpowiednią literaturę i materiały dydaktyczne nie tylko dla nauczycieli i wychowawców, ale też dla rodziców i wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem osobistym czy zmagających się z problemami życia codziennego.

… i czytelnicza

Zadaniem tego typu bibliotek jest również inspirowanie oraz promowanie edukacji czytelniczej i medialnej. W związku z tym prowadzą zajęcia biblioteczne dla maturzystów i uczniów szkół średnich, przygotowując ich do właściwego pisania bibliografii oraz posługiwania się katalogami itp. Organizują konkursy (np. „Wydajemy własną książkę”, „Tę książkę warto przeczytać”, „Baśnioland”), wystawy, spotkania autorskie i zajęcia z biblioterapii. Uczestniczą w przedsięwzięciach organizowanych we współpracy z lokalnym środowiskiem edukacyjnym, np. Biesiada Literacka w Płocku czy w projekcie edukacyjnym „Baw się czytaniem – czytaj LEGO”. Włączają się też w ogólnopolskie akcje jak: „Cała Polska czyta dzieciom”, „Noc Bibliotek” lub „Bookcrossing – uwolnij książkę”.

 

 

 

Liczba wyświetleń: 120

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.