Z serca Polski nr 5/17

Wukadka od kuchni

2017.05.24 14:45 , aktualizacja: 2017.05.25 11:27

Autor: opracowała Urszula Sabak-Gąska, Wprowadzenie: Urszula Sabak-Gąska

  • Pociąg stojący na podnośnikach w hali naprawczej fot. arch. WKD
  • pojazd, który wciąga na halę pociągi do naprawy fot. arch. WKD
  • mechanik przy pracy fot. arch. WKD

Sprawnie? Tak. Bezpiecznie? Zdecydowanie. Z pewnością każdy z nas, zapytany, jak chciałby dojechać do pracy, odpowiedziałby w ten sposób. Zatem – sprawdźmy zaplecze techniczne WKD.

 

Odpowiednie składy pociągów

Warszawską Koleją Dojazdową codziennie podróżuje do stolicy około 26 tys. pasażerów. Do sprawnej realizacji przewozów spółka potrzebuje zatem pojazdów, które sprostają obsłudze tak dużej liczby osób w ruchu lokalnym. Wymogi te spełniają zarówno elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) typu 33WE, które trafiły do WKD w la-tach 2011–2012, sześć ezt typu 39WE z 2016 r., jak również jeden ezt typu 13WE z 2004 r. Ezt typu 33WE oraz 39WE składają się z dwóch jednakowych trójczłonów połączonych ze sobą sprzęgiem rozłącznym (pośrednim) z kabinami maszynisty na obu końcach, które umożliwiają ruch pociągu w obu kierunkach, bez konieczności dodatkowych manewrów. Zapewniają też bezpieczne przejście (w ramach trójczłonu) podczas jazdy pociągu oraz umożliwiają rozłączenie na czas prac utrzymaniowych i remontowych. Tego typu zespoły trakcyjne są osadzone na sześciu wózkach, z których aż cztery są pojazdami napędowymi, wyposażonymi w silniki trakcyjne, zapewniającymi bardzo dobre parametry przyspieszenia i hamowania. Pozostałe dwa natomiast to wózki toczne (bez silników). Ezt typu 13WE jest pojazdem jednoprzestrzennym składającym się z czterech członów, osadzonych na dwóch wózkach napędowych i trzech tocznych.

 

Cykliczna naprawa

Prace nad odpowiednim utrzymaniem ezt odbywają się systematycznie według ściśle określonego cyklu przeglądowo-naprawczego, zgodnie z Dokumentacją Systemu Utrzymania. Opisuje ona tzw. czynności utrzymaniowe (poziomy utrzymania od P1 do P3) wykonywane okresowo (co kilka dni dla P1, co miesiąc dla P2 i co rok dla P3) o różnym, rosnącym zakresie kontroli, weryfikacji działania, regulacji, smarowania itp.  Przed każdym wyjazdem wykonuje się oględziny i próbę hamulca. Ponadto WKD w specjalistycznych warsztatach przeprowadza również naprawy poziomu P4 obejmujące demontaż wszystkich urządzeń, zespołów, podzespołów i elementów. Weryfikuje się tu ich sprawność, wymienia części, które nie spełniają już założonych kryteriów. Sprawdza się też i naprawia zabezpieczenie antykorozyjne i powłokę lakierniczą.

W przypadku usterek, kolizji lub dewastacji, pojazd jest wyłączany z ruchu. Zanim ponownie zostanie do niego przywrócony, musi pozytywnie przejść próby ruchowe. Wszystkimi wymienionymi działaniami zajmuje się Wydział Napraw i Utrzymania Taboru WKD, w którym pracują m.in. technolodzy, mistrzowie, elektromonterzy, pneumatycy, tokarze i rzemieślnicy innych specjalności. Część prac wykonują firmy zewnętrzne.

Liczba wyświetleń: 138

powrót

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.